Ha valaki szokott autóval járni, vagy csak követi a híreket, annak nem meglepetés, hogy a tavaly tavaszi időszakhoz képest nagyon megdrágult a benzin és a gázolaj ára is. Míg 2020-ban 280 forint is volt a 95-ös benzin ára, ami sokéves mélypontot jelentett, addig idén a 400 forint alatti összeg számított kivételnek. Egy-két diszkont kutat leszámítva február óta jellemzően folyamatosan ezen lélektani szint felett volt literenként a 95-ös benzinért fizetendő összeg. A márciusi rekordhoz képest, amikor az árak megközelítették a 2012-es történelmi rekordszintet is, némileg javult a helyzet, de áresésről semmiképpen sem beszélhetünk - írja laptársunk, az mfor.hu.
A lap megjegyzi: az elmúlt bő egy hónapban annyiban javult a helyzet, hogy az árak nem emelkedtek 440 fölé, hanem a 420 és 435 forintos sávban mozogtak. Ez előbb annak volt köszönhető, hogy az olajárak némileg estek, majd az elmúlt egy hónapban a forint árfolyamának erősödése segített. Aggasztó ugyanakkor, hogy az olajárak 70 dollár felett vannak, és a forint kapcsán is inkább bizonytalanságot láthatunk.
Az olajkereslet úgy tűnik, hogy inkább növekedhet a következő időszakban, így az üzemanyagok árai is nőhetnek a nyári időszakban. Ez „normális időszakokban” egyébként is jellemző, köszönhetően az útra kelő turisták többletfogyasztásának. Ugyanakkor hasonlóan a tavalyi évhez, a többség idén is inkább belföldi pihenést választ majd, ahogy a külföldi turisták özönével sem számol senki. Mindez pedig várhatóan kisebb keresletet generál csak, kérdés, hogy ez az árakban hogyan érvényesül majd.
Érdekes kérdés, hogy az erősödő infláció hatása (amely devalválja azok jövedelmét is, akik nem vesztették el a munkájukat, illetve nem csökkent a fizetésük), vagy a beinduló gazdasági növekedés lesz nagyobb hatással a forgalomra. Ahogy egyelőre annak kapcsán is csak találgatni lehet, hogy a benzinárra jelentős hatást gyakorló tényezők, úgy, mint az olaj és a forint árfolyama miként alakul.
Az utóbbi hetekben ugyanis az olaj meglehetősen határozottan lépdelt felfele, és a hét első felében több éves csúcsra ugrott. Ráadásul az elemzők ennek kapcsán az olajárak további emelkedésére számítanak, amit a nyersolaj iránti kereslet várhatóan nagyon erőteljesen növekedésével magyaráznak. A prognózisok szerint ugyanis már a jövő év második felében visszatér a kereslet a koronavírus-járvány előtti szintekre az amerikai, az európai és a kínai gazdaság fellendülésével párhuzamosan. Érdemes megemlíteni, hogy a várakozásoknak nem feltétlen mond ellent, hogy az elmúlt napokban több tőzsdei alapanyag kurzusa csökkent, hiszen míg például az építési fa, a réz, a palládium vagy a platina az egy héttel korábbi szinteknél akár 20 százalékkal is lentebb került, addig az olaj még mindig pluszt mutat a hét nappal korábbi szintjével összevetve.
Az sem elhanyagolható tény, hogy az amerikai jegybank szerdai ülését követően a dollár erősödni kezdett a főbb devizákkal szemben, ami jellemzően az árupiaci termékek (olaj, arany, vagy a fent említettek) árcsökkenését szokta okozni. Ugyanakkor ez még a magyar autósok számára sok örömre nem ad okot, hiszen ezzel párhuzamosan a kockázatosabb devizák is nyomás alá kerülnek, ahogy egyébként a forint esetében most is láthatjuk. Ennek eredőjeként pedig az is elképzelhető, hogy a forint nagyobb mértékben gyengül, mint amennyivel az olaj árfolyama esik, ez pedig összességében akár még drágulással is járhat a kutaknál.
Ráadásul a magyar autósok az adó tekintetében már kompenzációra sem számíthatnak. Az üzemanyag bruttó árát figyelembe véve egyáltalán nem alacsony jövedéki adó esetében ugyanis van egy olyan kitétel, hogy amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan az 50 amerikai dollár/hordó érték felett alakul, akkor az adót mérséklik. (Értelemszerűen, ha ennél alacsonyabb az átlagár, akkor magasabb az alkalmazott adó mértéke).