4p

Érdekes kép rajzolódik ki az üzemanyag-fogyasztási adatokból. Úgy tűnik, a dráguló benzinár megtette hatását. Így hiába tűnik úgy esetleg a budapesti közlekedési dugókból, hogy többet autózunk, valójában kevesebb benzint használtak a magyar autósok.

Ha valaki szokott autóval járni, vagy csak követi a híreket, annak nem meglepetés, hogy a tavaly tavaszi időszakhoz képest nagyon megdrágult a benzin és a gázolaj ára is. Míg 2020-ban 280 forint is volt a 95-ös benzin ára, ami sokéves mélypontot jelentett, addig idén a 400 forint alatti összeg számított kivételnek. Egy-két diszkont kutat leszámítva február óta jellemzően folyamatosan ezen lélektani szint felett volt literenként a 95-ös benzinért fizetendő összeg. A márciusi rekordhoz képest, amikor az árak megközelítették a 2012-es történelmi rekordszintet is, némileg javult a helyzet, de áresésről semmiképpen sem beszélhetünk - írja laptársunk, az mfor.hu.

A lap megjegyzi: az elmúlt bő egy hónapban annyiban javult a helyzet, hogy az árak nem emelkedtek 440 fölé, hanem a 420 és 435 forintos sávban mozogtak. Ez előbb annak volt köszönhető, hogy az olajárak némileg estek, majd az elmúlt egy hónapban a forint árfolyamának erősödése segített. Aggasztó ugyanakkor, hogy az olajárak 70 dollár felett vannak, és a forint kapcsán is inkább bizonytalanságot láthatunk.

Az olajkereslet úgy tűnik, hogy inkább növekedhet a következő időszakban, így az üzemanyagok árai is nőhetnek a nyári időszakban. Ez „normális időszakokban” egyébként is jellemző, köszönhetően az útra kelő turisták többletfogyasztásának. Ugyanakkor hasonlóan a tavalyi évhez, a többség idén is inkább belföldi pihenést választ majd, ahogy a külföldi turisták özönével sem számol senki. Mindez pedig várhatóan kisebb keresletet generál csak, kérdés, hogy ez az árakban hogyan érvényesül majd.

Érdekes kérdés, hogy az erősödő infláció hatása (amely devalválja azok jövedelmét is, akik nem vesztették el a munkájukat, illetve nem csökkent a fizetésük), vagy a beinduló gazdasági növekedés lesz nagyobb hatással a forgalomra. Ahogy egyelőre annak kapcsán is csak találgatni lehet, hogy a benzinárra jelentős hatást gyakorló tényezők, úgy, mint az olaj és a forint árfolyama miként alakul.

Az utóbbi hetekben ugyanis az olaj meglehetősen határozottan lépdelt felfele, és a hét első felében több éves csúcsra ugrott. Ráadásul az elemzők ennek kapcsán az olajárak további emelkedésére számítanak, amit a nyersolaj iránti kereslet várhatóan nagyon erőteljesen növekedésével magyaráznak. A prognózisok szerint ugyanis már a jövő év második felében visszatér a kereslet a koronavírus-járvány előtti szintekre az amerikai, az európai és a kínai gazdaság fellendülésével párhuzamosan. Érdemes megemlíteni, hogy a várakozásoknak nem feltétlen mond ellent, hogy az elmúlt napokban több tőzsdei alapanyag kurzusa csökkent, hiszen míg például az építési fa, a réz, a palládium vagy a platina az egy héttel korábbi szinteknél akár 20 százalékkal is lentebb került, addig az olaj még mindig pluszt mutat a hét nappal korábbi szintjével összevetve.

Az sem elhanyagolható tény, hogy az amerikai jegybank szerdai ülését követően a dollár erősödni kezdett a főbb devizákkal szemben, ami jellemzően az árupiaci termékek (olaj, arany, vagy a fent említettek) árcsökkenését szokta okozni. Ugyanakkor ez még a magyar autósok számára sok örömre nem ad okot, hiszen ezzel párhuzamosan a kockázatosabb devizák is nyomás alá kerülnek, ahogy egyébként a forint esetében most is láthatjuk. Ennek eredőjeként pedig az is elképzelhető, hogy a forint nagyobb mértékben gyengül, mint amennyivel az olaj árfolyama esik, ez pedig összességében akár még drágulással is járhat a kutaknál.

Ráadásul a magyar autósok az adó tekintetében már kompenzációra sem számíthatnak. Az üzemanyag bruttó árát figyelembe véve egyáltalán nem alacsony jövedéki adó esetében ugyanis van egy olyan kitétel, hogy amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan az 50 amerikai dollár/hordó érték felett alakul, akkor az adót mérséklik. (Értelemszerűen, ha ennél alacsonyabb az átlagár, akkor magasabb az alkalmazott adó mértéke).

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt három Magyarországon is népszerű autómárka
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 14:35
Csökkentek az eladások.
Makro / Külgazdaság Kínában ennek az adatnak örülnek
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 13:59
Szépen híznak a legnagyobb cégek.
Makro / Külgazdaság Új korszak nyílik jövőre az autópiacon, a mentőövbe Magyarország is belekapaszkodna
Imre Lőrinc | 2025. december 26. 07:41
Ha nem is oldódik meg minden problémája, de fellélegezhet, időt nyer a kontinens autóipara – reagált az év egyik legfontosabb, európai uniós gazdasági döntésére a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Privátbankárnak. Gablini Gábor szerint a németeknek részben vissza kell térniük Kínából, aminek Magyarország is a nyertese lehet. 
Makro / Külgazdaság Hatnak a szankciók: Oroszország évekkel elhalasztja LNG termelési célját
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 17:01
Oroszország „több évvel” elhalasztotta azt a tervét, hogy elérje az évi 100 millió tonnás cseppfolyósított földgáztermelést – mondta csütörtökön az állami televíziónak Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes, a nyugati szankciók energiaiparra gyakorolt hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Oroszország negyedével növelheti idei vezetékes gázkivitelét Kínába, de ez nem elég
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:01
Moszkva fokozza ázsiai értékesítéseit, és erősíti kapcsolatait a világ legnagyobb energiafogyasztójával – mondta egy, az adatokra rálátással rendelkező forrás.
Makro / Külgazdaság Kifullad Putyin medvéje?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:50
Csökkent az orosz ipari termelés novemberben éves szinten, miközben az elemzők sokkal többre számítottak.
Makro / Külgazdaság A hideg polgárháborútól az állítólagos Tisza-csomagig – az idei Klasszis Klub Live-ok legnézettebb adásai
Csabai Károly | 2025. december 25. 07:37
23 adás, több mint félmilló megtekintés – ez az idén már az ötödik évfolyamába lépett egyórás élő műsorunk mérlege. A korábbi esztendőkhöz hasonlóan ezúttal is nevesebbnél nevesebb vendégeink voltak, köztük egykori miniszterek, jegybankelnökök, tőzsdeelnökök. Itt az ideje, hogy felidézzük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó beszélgetéseinket.
Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG