4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Érdekes kép rajzolódik ki az üzemanyag-fogyasztási adatokból. Úgy tűnik, a dráguló benzinár megtette hatását. Így hiába tűnik úgy esetleg a budapesti közlekedési dugókból, hogy többet autózunk, valójában kevesebb benzint használtak a magyar autósok.

Ha valaki szokott autóval járni, vagy csak követi a híreket, annak nem meglepetés, hogy a tavaly tavaszi időszakhoz képest nagyon megdrágult a benzin és a gázolaj ára is. Míg 2020-ban 280 forint is volt a 95-ös benzin ára, ami sokéves mélypontot jelentett, addig idén a 400 forint alatti összeg számított kivételnek. Egy-két diszkont kutat leszámítva február óta jellemzően folyamatosan ezen lélektani szint felett volt literenként a 95-ös benzinért fizetendő összeg. A márciusi rekordhoz képest, amikor az árak megközelítették a 2012-es történelmi rekordszintet is, némileg javult a helyzet, de áresésről semmiképpen sem beszélhetünk - írja laptársunk, az mfor.hu.

A lap megjegyzi: az elmúlt bő egy hónapban annyiban javult a helyzet, hogy az árak nem emelkedtek 440 fölé, hanem a 420 és 435 forintos sávban mozogtak. Ez előbb annak volt köszönhető, hogy az olajárak némileg estek, majd az elmúlt egy hónapban a forint árfolyamának erősödése segített. Aggasztó ugyanakkor, hogy az olajárak 70 dollár felett vannak, és a forint kapcsán is inkább bizonytalanságot láthatunk.

Az olajkereslet úgy tűnik, hogy inkább növekedhet a következő időszakban, így az üzemanyagok árai is nőhetnek a nyári időszakban. Ez „normális időszakokban” egyébként is jellemző, köszönhetően az útra kelő turisták többletfogyasztásának. Ugyanakkor hasonlóan a tavalyi évhez, a többség idén is inkább belföldi pihenést választ majd, ahogy a külföldi turisták özönével sem számol senki. Mindez pedig várhatóan kisebb keresletet generál csak, kérdés, hogy ez az árakban hogyan érvényesül majd.

Érdekes kérdés, hogy az erősödő infláció hatása (amely devalválja azok jövedelmét is, akik nem vesztették el a munkájukat, illetve nem csökkent a fizetésük), vagy a beinduló gazdasági növekedés lesz nagyobb hatással a forgalomra. Ahogy egyelőre annak kapcsán is csak találgatni lehet, hogy a benzinárra jelentős hatást gyakorló tényezők, úgy, mint az olaj és a forint árfolyama miként alakul.

Az utóbbi hetekben ugyanis az olaj meglehetősen határozottan lépdelt felfele, és a hét első felében több éves csúcsra ugrott. Ráadásul az elemzők ennek kapcsán az olajárak további emelkedésére számítanak, amit a nyersolaj iránti kereslet várhatóan nagyon erőteljesen növekedésével magyaráznak. A prognózisok szerint ugyanis már a jövő év második felében visszatér a kereslet a koronavírus-járvány előtti szintekre az amerikai, az európai és a kínai gazdaság fellendülésével párhuzamosan. Érdemes megemlíteni, hogy a várakozásoknak nem feltétlen mond ellent, hogy az elmúlt napokban több tőzsdei alapanyag kurzusa csökkent, hiszen míg például az építési fa, a réz, a palládium vagy a platina az egy héttel korábbi szinteknél akár 20 százalékkal is lentebb került, addig az olaj még mindig pluszt mutat a hét nappal korábbi szintjével összevetve.

Az sem elhanyagolható tény, hogy az amerikai jegybank szerdai ülését követően a dollár erősödni kezdett a főbb devizákkal szemben, ami jellemzően az árupiaci termékek (olaj, arany, vagy a fent említettek) árcsökkenését szokta okozni. Ugyanakkor ez még a magyar autósok számára sok örömre nem ad okot, hiszen ezzel párhuzamosan a kockázatosabb devizák is nyomás alá kerülnek, ahogy egyébként a forint esetében most is láthatjuk. Ennek eredőjeként pedig az is elképzelhető, hogy a forint nagyobb mértékben gyengül, mint amennyivel az olaj árfolyama esik, ez pedig összességében akár még drágulással is járhat a kutaknál.

Ráadásul a magyar autósok az adó tekintetében már kompenzációra sem számíthatnak. Az üzemanyag bruttó árát figyelembe véve egyáltalán nem alacsony jövedéki adó esetében ugyanis van egy olyan kitétel, hogy amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan az 50 amerikai dollár/hordó érték felett alakul, akkor az adót mérséklik. (Értelemszerűen, ha ennél alacsonyabb az átlagár, akkor magasabb az alkalmazott adó mértéke).

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A Fed elnöke, Powell szerint a mennyiségi szigorítás vége is látszik
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 19:55
Az amerikai munkaerőpiac szeptemberben is az alacsony felvételi és elbocsátási arányú pangásban ragadt, bár összességében a gazdaság „a vártnál némileg szilárdabb pályán haladhat” – mondta Jerome Powell, a Federal Reserve elnöke kedden.
Makro / Külgazdaság Elszállt az IMF tavaszi optimizmusa hazánkkal szemben
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 16:55
A Nemzetközi Valutaalap (IMF) legfrissebb előrejelzésében rontotta az idei és jövő évi magyar növekedésére vonatkozó előrejelzését, miközben javította a világgazdaság idei és jövő évi növekedésére vonatkozó várakozását az áprilisi prognózisához képest.
Makro / Külgazdaság Németországban javult, bár még ennél is jobbra számítottak
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 15:01
Októberben a ZEW gazdaságkutató intézet németországi gazdasági hangulatindexe emelkedett, míg az euróövezeti gazdasági várakozásokat tükröző hangulatmutató romlott az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Ebben leköröztük a németeket szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 13:15
Idei csúcsára gyorsult a németországi éves infláció szeptemberben a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis kedden ismertetett végleges adatai szerint, míg hazánkban az augusztusi 4,3 százalékos értéken stagnált.
Makro / Külgazdaság Von der Leyen: Itt az ideje befektetni Montenegróban
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 12:41
A balkáni ország 2028-ban szeretne csatlakozni az Európai Unióhoz, de az Európai Bizottság elnöke azt szeretné, hogy a befektetők már előre számoljanak ezzel. Itt épülhet az első kikötő zéró kibocsátással az Adriai-tengeren.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter: ha áprilisig nem lesz béke, idehívjuk a békekonferenciát
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 12:13
Megbízható NATO-szövetségesként képzeli el a jövőben Magyarországot a Tisza Párt elnöke, Magyar Péter. Azt ígérte, több tízezer közpénzes szerződést fognak felülvizsgálni, a vagyonadó pedig önbevallásos rendszerben működik majd.
Makro / Külgazdaság A Trump-megállapodás után kedden is ropognak a fegyverek a Gázai övezetben
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 11:33
Az izraeli hadsereg szerint a palesztinok átlépték a határvonalat, amiben megállapodtak. A határsértőkre tüzet nyitottak, hat ember vesztette életét.
Makro / Külgazdaság Folytatódik a pozitív trend a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 11:14
Tovább csökken a benzin literenkénti átlagára, ezzel az októberi áresés már 11 forint.
Makro / Külgazdaság A békemegállapodás után is bizonytalan a Gázai övezet jövője
Privátbankár.hu | 2025. október 14. 10:44
Donald Trump nagyszabású terve szerint egy átmeneti időszak után a Palesztin Hatóság irányítaná a Gázai Övezetet, ahogyan Ciszjordániát is. Ehhez azonban hosszú út vezet, és egyelőre feszült a hangulat amiatt is, hogy a hadifoglyok holttestei közül nem mindet adta vissza a Hamász Izraelnek.
Makro / Külgazdaság Tovább tömi az unió pénzzel Oroszországot Ukrajna háta mögött
Litván Dániel | 2025. október 14. 10:33
Tényleg csak Magyarország és Szlovákia a fekete bárányok? Továbbra is hatalmas összegekért vásárol orosz energiát az unió, de más árukért cserébe is ömlenek az eurómilliárdok az orosz háborús gépezetbe.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG