A főpolgármester rendelkezik mindazokkal a jogokkal, amikkel a Fővárosi Közgyűlés többi tagja is, ám emellett számos jogkört kizárólag ő gyakorolhat. Törvény vagy azon alapuló kormányrendelet előírása alapján államigazgatási feladatokat is ellát, illetve honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási ügyekben helyben szintén a településvezető irányít, illetve hajtja végre az országosan kiadott utasításokat.
Laptársunk, az ugyancsak a Klasszis Média által megjelentetett Mfor hétfő reggeli cikkének gyűjtése szerint az önkormányzati törvény biztosítja a mindenkori főpolgármesternek a Fővárosi Közgyűlés szinte bármely döntésével szemben akár többször is gyakorolható vétójogot, illetve vannak olyan előterjesztések, melyeket csak Budapest első embere terjeszthet a plénum elé.
A törvény viszont lehetőséget ad az önkormányzatoknak, hogy a képviselő-testületek egyes jogköreiket a szervezeti és működési szabályzatukban valamely bizottságra, a jegyzőre vagy a polgármesterre testálják. Laptársunk gyűjtése szerint a Fővárosi Közgyűlés e dokumentumban 15 fejezet összesen 210 hatályban levő pontban rögzített hatásköréről rendelkezik, ezeknek csaknem felét, 108-at a főpolgármesterre ruházza át. Ezek közül 26 vagyongazdálkodással függ össze, de kinevezésekről, bérezésekről, premizálásokról is ő dönt, sőt jelentős jogköröket kapott a közbeszerzési eljárásokon és a városüzemeltetésen belül is.