4p

A világ autóipari vezetői a szektor nyereségének növekedését várják a következő években – derül ki a KPMG Global Automotive Executive Survey éves felmérésből. Bár a szakemberek zöme szerint az iparág képes kezelni a következő nagy technológiai átalakulást, a megkérdezettek több mint fele aggódik az ellátási láncok és a munkaerőhiány miatt. 

A kutatásban résztvevők 53 százaléka meg van győződve arról, hogy az iparág nyeresége további növekedés előtt áll, és csak 38 százalékuk aggódik a profitkilátások miatt. A cégvezetők optimizmusa más területekre is kiterjed, így például arra is, hogy az iparág képes lesz kezelni a következő nagy átalakulást. Többségük úgy gondolja, hogy az elektromos járművek piaci részesedése drámaian megnő 2030-ra.

"Légitaxik, előfizetéses autóhasználat, széles körben elérhető elektromos gyorstöltők, az iparágba belépő technológiai cégek – ilyen fejleményekre számíthatunk a következő 10 évben” – jelentette ki Gary Silberg, a KPMG globális autóipari vezetője.

„A trendeket Európában, így hazánkban is segíti a szabályozás szigorodása” – véli Oletics Zoltán a KPMG magyarországi cégének autóipari szakértője. A flottaszintű kibocsájtás értékelésében idén még kétszeres súllyal lehet figyelembe venni az elektromos autókat, azaz egy EV két hagyományos robbanómotorral szerelt autó CO2 kibocsájtását negligálta minden gyártó esetében. 2022-től az egy az egyben elszámolást kell alkalmazni, azaz a szigorodó flottaszintű kibocsájtási mutatók (95g/km az évtized végére 59 g/km-re csökken) teljesítése csak fokozott EV értékesítéssel érhető el”.

Itthon is kárt okozott a chiphiány a gyártóknak (forrás: AutoWallis)
Itthon is kárt okozott a chiphiány a gyártóknak (forrás: AutoWallis)

Az optimizmusba némi félelem is vegyül. Az ellátási láncokat érintő gondok miatt – például a félvezetők, az acél, a ritka földfémek és más ritka alapanyagok ára és hozzáférhetősége okán – a felsővezetők több mint fele aggodalommal tekint a jövőbe. A megkérdezettek 55 százaléka a munkaerőhiányt is aggasztónak tartja, mert a szektor szereplői nemcsak egymással, hanem más iparágakkal is versengenek a tehetséges munkavállalókért. E kockázatok kezelése a következő években valószínűleg sok fejtörést okoz majd a felsővezetőknek.

A felsővezetők 77 százaléka úgy véli: a felhasználók elvárják, hogy utazás közben gyorsan, 30 perc alatt feltölthessék kocsijukat, ám a ma üzemelő töltőállomások többségénél ez egyelőre több mint 3 órát vesz igénybe. A megkérdezettek több mint háromnegyede úgy véli, hogy az elektromos kocsik széleskörű elterjedése akár kormányzati támogatás nélkül is megvalósulhat, 91 százalék mégis támogatja ezeket a programokat.

„Az EV-k értékesítési trendje Magyarországon is pozitív, bár a bázis alacsonyabb. Míg az EU-ban 4 év alatt 4,5 szeresére nőtt a hibrid és EV állomány, addig idehaza ez az érték 5,6-szoros változást mutat, ami mintegy 87.000 regisztrált hibrid/EV járművet jelentett 2020-ban” – mondja Oletics Zoltán.

A tapasztalatok szerint a technológiai és az autóipari szektor egyre közelít egymáshoz, ez pedig új együttműködésekhez és új belépők megjelenéséhez vezet. Egyes startupok dollármilliárdokat is képesek összegyűjteni, az iparág vezetői pedig arra számítanak, hogy a piacon megjelennek a technológiai vállalatok is.

A következő években a járművásárlás terén is alapvető változásokra lehet készülni – a megkérdezett felsővezetők 78 százaléka úgy látja, hogy 2030-ra már az online értékesítés dominál majd. Ezzel párhuzamosan csökken a kereskedők jelentősége, a megkérdezett zöme szerint 2030-ban az autók több mint 40 százalékát már közvetlenül a gyártók értékesítik majd.
Az online kereskedelem térhódításával az iparági vezetők arra is számítanak, hogy a gyártók egyre inkább pénzzé teszik az általuk felhalmozott adattömeget. A válaszadók 43 százaléka azt jósolja, hogy a gyártók eladják majd az adatokat, például a biztosítótársaságoknak.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szegény görögök! Hatnapos lesz nekik a munkahét
Privátbankár.hu | 2024. június 23. 15:44
De nem az egész gazdaságban.
Makro / Külgazdaság Folytatódhat a borzalom a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. június 22. 11:08
Az Mfor Üzemanyagár-figyelő a nemzetközi trendek alapján 5-8 forintos áremelkedést valószínűsít a jövő hétre.
Makro / Külgazdaság Több mint 60 éves csúcsra hágott a közadósság egy nagy európai országban
Privátbankár.hu | 2024. június 21. 13:46
A pénteken ismertetett legfrissebb közfinanszírozási adatok szerint jelentős növekedéssel száz százalék közvetlen közelébe emelkedett a hazai össztermékhez (GDP) mért brit államadósságráta a májussal zárult egy évben. Legutóbb több mint hat évtizede mértek ennél magasabb közadósságot Nagy-Britanniában.
Makro / Külgazdaság Egyre elkeserítőbb számokat látunk a kútoszlopokon
Privátbankár.hu | 2024. június 21. 11:04
Szombattól ismét nő az üzemanyagok ára.
Makro / Külgazdaság Az IMF megtippelte, mikor lesz 2 százalék az eurózóna inflációja
Privátbankár.hu | 2024. június 21. 09:54
A Nemzetközi Valutaalap szerint a jövő év második felében térhet vissza az eurózóna inflációja az Európai Központi Bank 2 százalékos célértékéhez.
Makro / Külgazdaság Utolsó figyelmeztetés – már a fél világ vízhiánnyal küzd
Káncz Csaba | 2024. június 21. 09:31
A világnak több vízre lesz szüksége a növénytermesztéshez és az állattenyésztéshez, miközben az egyre szűkösebbé válik. A világ lakosságának fele már most is súlyos vízhiánnyal küzd az év legalább egy részében. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Magyar BYD-k árasztják el Európát?
Privátbankár.hu | 2024. június 21. 08:46
Amerikába nem adhatók el, az uniós védővám viszont csak a közösségen kívül gyártott autókra vonatkozik.
Makro / Külgazdaság Ugye Ön is érzi, milyen sokkal nőtt a fizetése?
Privátbankár.hu | 2024. június 21. 08:30
A KSH ismertette az áprilisi kereseti adatokat.
Makro / Külgazdaság Vegyünk dél-afrikai részvényeket? Szárnyal a rand és a tőzsde
Bózsó Péter | 2024. június 20. 18:59
Cyril Ramaphosa elnököt ismét beiktatták, az Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC) a piacbarát Demokratikus Szövetséggel (DA) készül koalíciós kormányt alakítani.
Makro / Külgazdaság Példátlan döntést hoztak a franciák az olimpiára tekintettel
Elek Lenke | 2024. június 20. 15:07
  A párizsiak között is nagy meglepetést keltett, hogy a vizes versenyek egy részét a Szajnán rendezik meg, hiszen már száz éve nem javasolják a fürdést a folyóban, annak kevésbé kielégítő vízminősége miatt. Az olimpia azonban jelentős javulást hozott e téren, sőt, idővel nemcsak a sportolók, de a helyi lakosok és a turisták is megmártózhatnak majd Párizs legendás-romantikus folyójában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG