3p
Elsőként egy orosz légitársaság indított peres eljárást a Boeing ellen a MAX 737 típusú gép miatt. A cég azt állítja, hogy a két, közelmúltbeli szerencsétlenség hátterében nem csak tervezési hiányosságok álltak, hanem a tanúsítványok kiadásakor fontos információkat hallgattak el, ezért szerződésszegés miatt több millió dolláros kártérítésre tartanak igényt.

Első alkalommal indul peres eljárás a Boeing repülőgépgyártó óriás ellen a kétszeres katasztrófát szenvedett MAX 737-es típusú gép miatt – írja a Financial Times internetes kiadása.

Avia Capital Services, a Rostec orosz állami konglomerátum leányvállalata szerződésszegésre hivatkozva perli az amerikai céget, mondván a két, több száz halálos áldozatot okozó szerencsétlenség hátterében nem csak tervezési hiányosságok álltak, hanem az is, hogy az amerikai hatóságok a tanúsítványok kiadásakor sok fontos, a repülés biztonságát érintő információt is visszatartottak.

A chicagói Cook megyei körzeti bíróságon a hét elején benyújtott kereset azt állítja, hogy a Boeing szándékosan nem hozta nyilvánosságra a Max 737 légi alkalmasságáról szóló információkat ügyfelei, így az Avia számára sem, annak érdekében, hogy így ösztönözze a társaságokat a légi járművek megvásárlására.

Az Avia Capital összesen 35 darab Max 8 típusú repülőt rendelt a Boeingtől, mielőtt márciusban világszerte visszarendelték volna a földre a légi járműveket. Az orosz cég most azt akarja, hogy az eddigi rendeléseit töröljék. A társaság - állítása szerint - 35 millió dolláros előleget fizetett a Boeingnek a megrendelés biztosítása érdekében, most pedig azt akarja elérni, hogy az összeget kamatokkal térítse vissza a Boeing. Ráadásul ez nem minden, hiszen állításuk szerint a hibás gépek a társaság számára 75 millió dolláros veszteséget okoztak, ami szintén szerepel a követelésükben, így együtt pedig, összesen 115 millió dollárnyi kártérítési igénnyel jelentkeztek.

Mélységekben a nemzetközi reputáció

Az Avia ügyvédje, Steven Marks a Financial Timesnak nyilatkozva elmondta, hogy a Boeing bár kártérítést ajánlott fel részükre, ezt azonban ők nem tartották elfogadhatónak, hozzátéve, hogy a többi Boeing-ügyfél is kapcsolatba lépett vele. A chicagói székhelyű repülőgépgyártó tárgyalásokat folytatott az ügyfelekkel a kompenzációkról, a második negyedévben pedig erre a célra 4,9 milliárd dollárt különített el.

Egyébként Steven Marks ügyvéd vállalta el 30 család ügyének képviseletét is, akik érintve vannak az indonéz Lion Air, illetve az Ethiopian Airlines összesen 346 áldozatot követelő katasztrófáiban. A Boeinget is komolyan megrázták az események, a cég nemzetközi reputációja a mélységekben, és júliusban a legnagyobb negyedével veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

A történet pikantériája egyébként az, hogy az Avia és a Boeing még a balesetek előtt abban állapodtak meg, hogy elhalasztják a Max típus 33 repülőgépének az orosz társaságnak történő leszállítását. Eredetileg 2019. októbere és 2022. februárja között tervezték a szállítást, a megrendelések teljesítését azonban 2022. márciusára és 2024. decemberére halasztották. Az okok nem tisztázottak.

Miközben a balesetek körülményeinek hivatalos vizsgálata folyamatban van, a Boeing gépein ellátta egy átesést gátló rendszerrel, az MCAS-sal.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyar Péter: „Már csak az a kérdés, hogy mennyire van vége”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 16:52
Megérkezett a Tisza elnökének válasza a miniszterelnök délelőtti megszólalására.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „veszély van”
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 14:59
Háborús is, pénzügyi is. Interjúszerűséget adott hívei előtt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Nincs haladék az amerikai szankcióknál – egyre nagyobb a baj Szerbiában
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 13:34
Megelégelte az időhúzást az amerikai hivatal. A Mol is felmerült, mint lehetséges vásárló.
Makro / Külgazdaság Brutális függésben Oroszország, a Lukoil európai leánycégét is eladhatták
Imre Lőrinc | 2025. november 15. 10:28
Vészjóslóan közeledik november 21-e, amikor életbe lépnek a két vezető orosz olajvállalattal szembeni amerikai szankciók. Az izgatottság leginkább Vlagyimir Putyinon uralkodhat el, ugyanis két legnagyobb vásárlója, úgy tűnik, kihátrál Oroszország mögül. Elegendő lehet ez az orosz elnök tárgyalóasztalhoz ültetéséhez? Ennek a kérdésnek jártunk utána.
Makro / Külgazdaság Hátraarc Donald Trumptól: fontos intézkedéseket von vissza
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 09:06
Beütött az infláció, az elnök visszavonulót fúj.
Makro / Külgazdaság Uniós GDP-rangsor: hol helyezkedik el a stagnáló Magyarország?
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 20:26
Az uniós rangsor hátsó részében találjuk Magyarországot az Eurostat friss, harmadik negyedéves GDP-adatait bemutató listáján. A lengyel gazdaság erős bővülésben van, miközben a németek stagnálnak, sőt: éves alapon alacsonyabb a bővülés ott, mint Magyarországon.
Makro / Külgazdaság Adót vetne ki az EU az ultrafeldolgozott élelmiszerekre
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:56
A szív- és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében megadóztatná az Európai Unió a boltokban kapható alkoholos koktélokat is.
Makro / Külgazdaság Közel harmadára csökkenti a Svájccal szembeni vámokat az Egyesült Államok
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 17:28
A Trump-adminisztráció ezúttal Svájccal állapodott meg a vámcsökkentésről, miután az elmúlt hónapokban visszaesett az ország ipari exportja. 
Makro / Külgazdaság Az orosz külügy ismét egy budapesti békecsúcsról beszél
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 16:16
Nyitottak arra, hogy Vlagyimir Putyin és Donald Trump Budapesten találkozzon. Múlt héten Trump is arról beszélt, hogy örülne, ha Budapesten találkozhatna az orosz elnökkel.
Makro / Külgazdaság Csak úgy tűnik, hogy nincs, de Európának is lehet aduásza
Imre Lőrinc | 2025. november 14. 14:52
Egyre inkább a racionalitás veszi át a szerepet az európai fenntarthatósági gyakorlatokban a zöld illúziók kergetése helyett. Az ESG-szempontok figyelembevétele ugyanis az adott cég üzleti megtérülése miatt fontos. A geopolitikai síkon pedig az új iparágak feletti kontroll az adott ország befolyásszerzését is elősegítheti. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia keretében Wieder Gergő, a KPMG szakértője arról is beszélt, hogy Kína és az Egyesült Államok szorításában mi lehet az Európai Unió ütőkártyája.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG