3p
Elsőként egy orosz légitársaság indított peres eljárást a Boeing ellen a MAX 737 típusú gép miatt. A cég azt állítja, hogy a két, közelmúltbeli szerencsétlenség hátterében nem csak tervezési hiányosságok álltak, hanem a tanúsítványok kiadásakor fontos információkat hallgattak el, ezért szerződésszegés miatt több millió dolláros kártérítésre tartanak igényt.

Első alkalommal indul peres eljárás a Boeing repülőgépgyártó óriás ellen a kétszeres katasztrófát szenvedett MAX 737-es típusú gép miatt – írja a Financial Times internetes kiadása.

Avia Capital Services, a Rostec orosz állami konglomerátum leányvállalata szerződésszegésre hivatkozva perli az amerikai céget, mondván a két, több száz halálos áldozatot okozó szerencsétlenség hátterében nem csak tervezési hiányosságok álltak, hanem az is, hogy az amerikai hatóságok a tanúsítványok kiadásakor sok fontos, a repülés biztonságát érintő információt is visszatartottak.

A chicagói Cook megyei körzeti bíróságon a hét elején benyújtott kereset azt állítja, hogy a Boeing szándékosan nem hozta nyilvánosságra a Max 737 légi alkalmasságáról szóló információkat ügyfelei, így az Avia számára sem, annak érdekében, hogy így ösztönözze a társaságokat a légi járművek megvásárlására.

Az Avia Capital összesen 35 darab Max 8 típusú repülőt rendelt a Boeingtől, mielőtt márciusban világszerte visszarendelték volna a földre a légi járműveket. Az orosz cég most azt akarja, hogy az eddigi rendeléseit töröljék. A társaság - állítása szerint - 35 millió dolláros előleget fizetett a Boeingnek a megrendelés biztosítása érdekében, most pedig azt akarja elérni, hogy az összeget kamatokkal térítse vissza a Boeing. Ráadásul ez nem minden, hiszen állításuk szerint a hibás gépek a társaság számára 75 millió dolláros veszteséget okoztak, ami szintén szerepel a követelésükben, így együtt pedig, összesen 115 millió dollárnyi kártérítési igénnyel jelentkeztek.

Mélységekben a nemzetközi reputáció

Az Avia ügyvédje, Steven Marks a Financial Timesnak nyilatkozva elmondta, hogy a Boeing bár kártérítést ajánlott fel részükre, ezt azonban ők nem tartották elfogadhatónak, hozzátéve, hogy a többi Boeing-ügyfél is kapcsolatba lépett vele. A chicagói székhelyű repülőgépgyártó tárgyalásokat folytatott az ügyfelekkel a kompenzációkról, a második negyedévben pedig erre a célra 4,9 milliárd dollárt különített el.

Egyébként Steven Marks ügyvéd vállalta el 30 család ügyének képviseletét is, akik érintve vannak az indonéz Lion Air, illetve az Ethiopian Airlines összesen 346 áldozatot követelő katasztrófáiban. A Boeinget is komolyan megrázták az események, a cég nemzetközi reputációja a mélységekben, és júliusban a legnagyobb negyedével veszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

A történet pikantériája egyébként az, hogy az Avia és a Boeing még a balesetek előtt abban állapodtak meg, hogy elhalasztják a Max típus 33 repülőgépének az orosz társaságnak történő leszállítását. Eredetileg 2019. októbere és 2022. februárja között tervezték a szállítást, a megrendelések teljesítését azonban 2022. márciusára és 2024. decemberére halasztották. Az okok nem tisztázottak.

Miközben a balesetek körülményeinek hivatalos vizsgálata folyamatban van, a Boeing gépein ellátta egy átesést gátló rendszerrel, az MCAS-sal.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
Makro / Külgazdaság Fontos döntést hoztak olajügyben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:23
Döntöttek a legnagyobb olajkitermelők: így alakítják a termelést 2026 első hónapjaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG