Valójában nagyon kedvelem Ron DeSantist. Ő pontosan az a fajta ember, akire ennek az országnak szüksége van
– tesz meglepő vallomást Hillary Clinton, Joe Biden vállalhatatlan stílusban szidalmaz egy transznemű nőt, a CNN műsorvezetői pedig elismerik, hogy Donald Trump felmosta velük a padlót. Nem, ez nem egy sci-fibe illő alternatív világ, hanem a 2024-es amerikai elnökválasztás előfutára, ugyanis az elmúlt időszak egyik legkeményebb kampányának ígérkező összecsapásban a valóság is politikai eszközzé válik.
A fentebb említett videók deepfake-ek, azaz olyan valósághű, de teljesen hamisított videók, amelyeket az online bőségesen elérhető felvételek alapján mesterséges intelligencia-algoritmusok hoztak létre. Maga a jelenség nem újdonság, viszont az elmúlt időszakban egyre jobb minőségben és egyre szélesebb körben elérhetők az olyan generatív eszközök, mint például a Midjourney, amelyek segítségével olcsón és egyszerűen készíthetők meggyőző hamisítványok.
Csak példaképpen, az ezzel foglalkozó iparági megfigyelők szerint hanghamisítványok generálása 2022 végén nagyjából 10 ezer dollárba került az összes költséget beszámítva, mostanra bizonyos startupok viszont ehhez képest jelképes, pár dolláros összegekért kínálják a szolgáltatást.
A választóknak nagyon nehéz lesz megkülönböztetni a valódit a hamisítványtól. És el lehet képzelni, hogy akár Trump, akár Biden támogatói hogyan használhatják majd a technológiát arra, hogy a vetélytársat rossz színben tüntessék fel
– mondta Darrell West, a Brookings Institution technológiai innovációs központjának vezető munkatársa a Reuters kérdésére. Mint mondta, különösen veszélyesek az olyan hamisítványok, amik közvetlenül a választások előtt érkeznek majd, hiszen ezeket egészen egyszerűen nem lesz ideje időben leszedetni a jelölteknek.
Azt pedig, hogy ténylegesen mekkora veszélyt jelentenek a deepfake videók majd a választási kampány során, mi sem mutatja jobban, minthogy maga Donald Trump is megosztott egy ilyen hamisítványt, amely fiának Twitter oldalán továbbra is elérhető:
I’m told this is real… it seems real and it’s surprisingly honest and accurate for CNN… but who knows these days. #cnn pic.twitter.com/J0YCuX13Od
— Donald Trump Jr. (@DonaldJTrumpJr) May 11, 2023
Az ál-CNN műsorvezető szavainak többségét a kommentárok alapján pedig a politikuscsemete legtöbb követője komolyan is vette – ez pedig mindenképpen baljós előjel arra nézve, hogy mennyire képesek felismerni az amerikai választók a deepfake videókat.
Özönlenek a hamisítványok
A deepfake videók és hangfelvételek felismerésére szolgáló eszközöket fejlesztő DeepMedia adatai szerint idén eddig háromszor annyi videós deepfake-et és nyolcszor annyi hangalapú deepfake-et tettek közzé az interneten, mint 2022-ben ugyanebben az időszakban, és ez még csak a kezdet. A cég becslése szerint ugyanis az év egészében összesen mintegy 500 ezer videó- és hangalapú hamisítványt osztanak majd meg világszerte a közösségi oldalakon.
A Reuters által megkérdezettek közül pedig senki sem tudja biztosan, hogy merre vezet a generatív mesterséges intelligencia útja, vagy hogy hogyan lehet hatékonyan kivédeni azt, hogy ne használják tömeges félretájékoztatásra az eszközt.
A jelenleg talán legismertebb MI-botot üzemeltető OpenAI, amely a ChatGPT-vel és a DALL-E-val a piac meghatározó szereplőjévé vált, már küzd ezzel a kérdéssel. Sam Altman vezérigazgató kongresszusi meghallgatásán kifejtette, hogy a választások integritásának kérdése aggodalomra ad okot, és az ágazat szabályozását sürgette.
Az OpenAI egyébként lépett is, így a DALL-E már elméletileg nem tud képeket generálni közszereplőkről, a szabályozás például Donald Trump és Joe Biden esetében ténylegesen működik is, a Reuters azonban tudott hamis képeket készíteni más amerikai közszereplőkről, például Mike Pence egykori alelnökről is, aki a napokban jelentette be, hogy beszáll az elnökjelöltségért folyó versenybe.
Már használták a mesterséges intelligenciát a kampányban
Ami biztosnak tűnik most, az, hogy az elnökválasztási kampány egyre élesebbé válásával nőni fog a nyomás a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégeken az álhírterjesztés korlátozására, emellett pedig a legnagyobb közösségi platformok, mint például a Goodle vagy a Facebook is lépni kényszerülnek majd azért, hogy egyértelmű jelölést kapjanak az ilyen tartalmak. Ez utóbbira egyébként Európában már tényleges törekvés is létezik, Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és értékekért felelős tagja már felszólította a cégeket arra, hogy jelöljék egyértelműen az MI-generált tartalmakat.
Bár a választásokig még másfél év van, és valószínűleg az igazi őrület igazán indul majd be, hogy lezajlottak az előválasztások, és kiderül, pontosan kik a két nagypárt jelöltjei, egy igazán szürreális, teljesen mesterség intelligencia által generált hirdetés már megszületett:
NIGHTMARE: What if Joe Biden, the weakest president we’ve ever had, is re-elected? pic.twitter.com/b5HvY9GEr0
— GOP (@GOP) April 25, 2023
A Republikánus Párt egy olyan valóságot képzelt el, amelyben Joe Biden újraválasztása katasztrófák egész sorát hozza magával.