3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A francia főváros megelégelte a légszennyezést, melynek nagy részét ma már a közlekedés adja, és szigorú szabályozásra készül. Üldözőbe veszik az öreg járműveket, később még komolyabb szabályok jöhetnek. Nagyvárosi szinten óhatatlanul az elektromos autózásé a jövő.
Matuzsálemi korú Peugeot

Tavaly Párizs adott otthont a klímakonferenciának, és most a főpolgármester szerint itt az ideje, hogy a város levegőjének javításáért is tegyenek valamit. Ugyan sokkal jobb a helyzet, mint 100 éve, amikor szenet égettek, vagy akár 50 éve, mikor az autóforgalom már jelentős volt, de nem volt még katalizátor és az autók ontották a mérgező gázokat és port.

Régi autók alkonya

Az autóipari botrányok során azonban kiderült, amit amúgy is érezhettünk az utcákon: a dízelautók kibocsátása még mindig tűrhetetlen szintű, és ez az autópályákon, utakon csak-csak elmegy, de a városokban már nem. Ugyanez vonatkozik a régebbi benzinüzeműekre is, így most Párizs vezetése első lépésben a túlkoros járműveket szándékozik korlátozni. A Bloomberg szerint július elsejétől hétköznap nem közlekedhetnek a városban az 1997. október előtti, vagyis 19 évesnél régebbi autók, és az 1999 június előtti, vagyis 17 éves és annál régebbi motorkerékpárok.

2020-ra sokkal komolyabb tervek vannak: akkor már csak a 2011. január után forgalomba állított belsőégésűek maradhatnának a forgalomban hétköznaponként. Aki tehát Párizsban autózni akar, 9 éves járművét már le kell, hogy cserélje, vagy elektromos autóra válthat, azzal addig közlekedhet, amíg a jármű megmozdul, hisz ott 0 a kibocsátás.

Próbálkozások

Az ügyben kétfelől nehezedik nyomás Párizsra: egyrészt az EU szorgalmazza, hogy a város szorítsa légszennyezettségi értékeit a megengedett szintek alá, másrészt az autósok hőbörögnek, akik tovább szeretnék használni öregecskedő járműveiket. Jelenleg a gépjárművek adják a város nitrogén-dioxid kibocsátásának 65 százalékát, a szálló por esetében az arány 51 százalék. Az EU határérték mindkét anyagra 40 mikrogramm köbméterenként, ezt gyakran meghaladja a tényleges érték, sőt tavaly az 50-es szintet is átlépte 10-20 napon át, miközben a WHO szerint 2-3 ilyen napnál nem szabadna többnek lenni egy évben.

Korábban próbálkoztak azzal a máshol is elterjedt megoldással, hogy ha kritikus a szennyezettség, lefelezik a forgalmat, felváltva a páratlan illetve páros rendszámú autók leállításával. Ez azonban ésszerűtlenül ugyanúgy sújt minden járművet, míg a valóságban fontosabb a szennyezőbb járművek kiszorítása. Ezért újabban az a stratégia, hogy a régebbi, illetve szennyezőbb járműveket korlátozzák.

Tesla vagy egyéb?

Hasonló, sőt drasztikusabb intézkedéseket már más helyeken is bevezettek, például Londonban, ahol egyelőre nem tiltják ki a járműveket, hanem kortól és kibocsátási határértéktől függően egyre többet fizettetnek velük. Ezek a szabályozások, korlátozások végül óhatatlanul el fognak vezetni oda, hogy a nagyvárosokban autózók, amint elfogadható áron megkapják, elektromos autóra fognak váltani. A városi autózásban a két töltés közti kisebb megtett út úgysem olyan nagy akadály, így az éjjeli áramtöltés a legtöbb autósnak bőven elegendő lesz. Hogy a Tesla, vagy más gyártó lesz a nyertes, az már egy érdekes kérdés, egyben tőzsdei spekuláció tárgya is lehet.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elszáll a forint? Ezt is kérdezzük ma Felcsuti Pétertől a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. november 28. 09:46
Annak apropóján, hogy fizetőeszközünk mélyrepülésbe kezdett, egy euróért már 413 forintnál is többet kell adni a devizapiacon. Regisztráljon és kérdezzen Ön is ma délután 15 óra 30 perctől.
Makro / Külgazdaság Már Trump megválasztása előtt javult ez a fontos amerikai mutató
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 16:05
Az Egyesült Államokban havi szinten 0,2 százalékkal nőtt a tartós javak megrendelése októberben a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdán közzétett jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság Akarja tudni a tutit? Ekkor lehet 415 forint egy euró!
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 14:11
És akkor még az Erste elemzői optimistának tűnnek.
Makro / Külgazdaság Az uniós pénzek hiánya is bedöntheti a 2025-ös költségvetést – több kockázatra is rámutatott a Költségvetési Tanács
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 13:16
Horváth Gábor a parlamentben hívta fel a kormány figyelmét a kockázatokra. Van belőlük bőven.
Makro / Külgazdaság Megalázó pofon érkezett a déli határon túlról Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 12:14
Gyorsuló növekedést mértek a szomszédban – így is lehetne csinálni?
Makro / Külgazdaság Nagy bejelentésekre készül a kormány? Azt már tudjuk, mit csinál szerda este Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 11:29
Nem pihen a kormány, csütörtökön megtudjuk, mire jutottak. Azt viszont már most megtudtuk, mivel tölti a „melós nap” estéjét a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Így kell? Törvénnyel tiltják ki a gyerekeket a közösségi médiából Ausztráliában
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 10:28
Hatalmas többséggel fogadta el az ausztrál parlament a döntést, 16 éves kor alatt tilos lenne közösségi médiát használni, a platformok kapnák a bírságot.
Makro / Külgazdaság Amiről tájékoztatnak a tőzsdei kibocsátók és amiről nem, pedig kellene
Dr. Bodnár Éva | 2024. november 26. 13:51
A közösségi média segítségével egyre gyorsabban közzétehetik a tőzsdei cégek a befektetők számára fontos információkat. De vajon elegendő-e itt megtenniük, és milyen adatokat, információkat, kell kötelezően nyilvánosságra hozniuk hivatalos felületen akár rendszeresen, akár eseti jelleggel?
Makro / Külgazdaság Mészáros Lőrinc padlógázzal nyomul az agráriumban
Privátbankár.hu | 2024. november 26. 10:07
A felcsúti milliárdos nem foglalkozik hangfelvételekkel, hanem azt csinálja, amihez nagyon ért: vagyonkezelő céget alapít. Ebből sosem lehet elég.
Makro / Külgazdaság Nagy a baj: Németországban érik a gazdaságpolitikai fordulat
Káncz Csaba | 2024. november 26. 09:32
Súlyos helyzetbe került a német gazdaság, ezért Friedrich Merz CDU vezető kész az adósságfék reformjára, ha jövő februárban átveszi a kormányrudat. De az adósságot a jövőben csak beruházásokra lehet felhasználni, szociális kiadásokra nem. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG