3p
A francia főváros megelégelte a légszennyezést, melynek nagy részét ma már a közlekedés adja, és szigorú szabályozásra készül. Üldözőbe veszik az öreg járműveket, később még komolyabb szabályok jöhetnek. Nagyvárosi szinten óhatatlanul az elektromos autózásé a jövő.
Matuzsálemi korú Peugeot

Tavaly Párizs adott otthont a klímakonferenciának, és most a főpolgármester szerint itt az ideje, hogy a város levegőjének javításáért is tegyenek valamit. Ugyan sokkal jobb a helyzet, mint 100 éve, amikor szenet égettek, vagy akár 50 éve, mikor az autóforgalom már jelentős volt, de nem volt még katalizátor és az autók ontották a mérgező gázokat és port.

Régi autók alkonya

Az autóipari botrányok során azonban kiderült, amit amúgy is érezhettünk az utcákon: a dízelautók kibocsátása még mindig tűrhetetlen szintű, és ez az autópályákon, utakon csak-csak elmegy, de a városokban már nem. Ugyanez vonatkozik a régebbi benzinüzeműekre is, így most Párizs vezetése első lépésben a túlkoros járműveket szándékozik korlátozni. A Bloomberg szerint július elsejétől hétköznap nem közlekedhetnek a városban az 1997. október előtti, vagyis 19 évesnél régebbi autók, és az 1999 június előtti, vagyis 17 éves és annál régebbi motorkerékpárok.

2020-ra sokkal komolyabb tervek vannak: akkor már csak a 2011. január után forgalomba állított belsőégésűek maradhatnának a forgalomban hétköznaponként. Aki tehát Párizsban autózni akar, 9 éves járművét már le kell, hogy cserélje, vagy elektromos autóra válthat, azzal addig közlekedhet, amíg a jármű megmozdul, hisz ott 0 a kibocsátás.

Próbálkozások

Az ügyben kétfelől nehezedik nyomás Párizsra: egyrészt az EU szorgalmazza, hogy a város szorítsa légszennyezettségi értékeit a megengedett szintek alá, másrészt az autósok hőbörögnek, akik tovább szeretnék használni öregecskedő járműveiket. Jelenleg a gépjárművek adják a város nitrogén-dioxid kibocsátásának 65 százalékát, a szálló por esetében az arány 51 százalék. Az EU határérték mindkét anyagra 40 mikrogramm köbméterenként, ezt gyakran meghaladja a tényleges érték, sőt tavaly az 50-es szintet is átlépte 10-20 napon át, miközben a WHO szerint 2-3 ilyen napnál nem szabadna többnek lenni egy évben.

Korábban próbálkoztak azzal a máshol is elterjedt megoldással, hogy ha kritikus a szennyezettség, lefelezik a forgalmat, felváltva a páratlan illetve páros rendszámú autók leállításával. Ez azonban ésszerűtlenül ugyanúgy sújt minden járművet, míg a valóságban fontosabb a szennyezőbb járművek kiszorítása. Ezért újabban az a stratégia, hogy a régebbi, illetve szennyezőbb járműveket korlátozzák.

Tesla vagy egyéb?

Hasonló, sőt drasztikusabb intézkedéseket már más helyeken is bevezettek, például Londonban, ahol egyelőre nem tiltják ki a járműveket, hanem kortól és kibocsátási határértéktől függően egyre többet fizettetnek velük. Ezek a szabályozások, korlátozások végül óhatatlanul el fognak vezetni oda, hogy a nagyvárosokban autózók, amint elfogadható áron megkapják, elektromos autóra fognak váltani. A városi autózásban a két töltés közti kisebb megtett út úgysem olyan nagy akadály, így az éjjeli áramtöltés a legtöbb autósnak bőven elegendő lesz. Hogy a Tesla, vagy más gyártó lesz a nyertes, az már egy érdekes kérdés, egyben tőzsdei spekuláció tárgya is lehet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magához édesgeti Donald Trump Putyin egyik legjobb barátját?
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 16:32
Az Egyesült Államok feloldja a fehérorosz káliumsóra kivetett szankciókat.
Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Magas szinten ragadt az infláció Romániában
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:11
Novemberben a fogyasztói árak 9,76 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, a ráta pontosan megegyezik az októberivel – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Makro / Külgazdaság Nem szikrázott az ipar októberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:49
Az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Most aztán tényleg előveheti a legszélesebb mosolyát Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:30
Immár második hónapja nőtt ugyanis az építési és közlekedési miniszter által felügyelt ágazat éves szinten. Apró szépséghiba, hogy ehhez kellett az alacsony bázis.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen alacsony szintre esett az amerikai külkereskedelmi deficit szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:59
Az áruexport szárnyal, az import csak kisebb mértékben nőtt. Több mint öt éve látott szintre süllyedt a külkereskedelmi hiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG