3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A francia főváros megelégelte a légszennyezést, melynek nagy részét ma már a közlekedés adja, és szigorú szabályozásra készül. Üldözőbe veszik az öreg járműveket, később még komolyabb szabályok jöhetnek. Nagyvárosi szinten óhatatlanul az elektromos autózásé a jövő.
Matuzsálemi korú Peugeot

Tavaly Párizs adott otthont a klímakonferenciának, és most a főpolgármester szerint itt az ideje, hogy a város levegőjének javításáért is tegyenek valamit. Ugyan sokkal jobb a helyzet, mint 100 éve, amikor szenet égettek, vagy akár 50 éve, mikor az autóforgalom már jelentős volt, de nem volt még katalizátor és az autók ontották a mérgező gázokat és port.

Régi autók alkonya

Az autóipari botrányok során azonban kiderült, amit amúgy is érezhettünk az utcákon: a dízelautók kibocsátása még mindig tűrhetetlen szintű, és ez az autópályákon, utakon csak-csak elmegy, de a városokban már nem. Ugyanez vonatkozik a régebbi benzinüzeműekre is, így most Párizs vezetése első lépésben a túlkoros járműveket szándékozik korlátozni. A Bloomberg szerint július elsejétől hétköznap nem közlekedhetnek a városban az 1997. október előtti, vagyis 19 évesnél régebbi autók, és az 1999 június előtti, vagyis 17 éves és annál régebbi motorkerékpárok.

2020-ra sokkal komolyabb tervek vannak: akkor már csak a 2011. január után forgalomba állított belsőégésűek maradhatnának a forgalomban hétköznaponként. Aki tehát Párizsban autózni akar, 9 éves járművét már le kell, hogy cserélje, vagy elektromos autóra válthat, azzal addig közlekedhet, amíg a jármű megmozdul, hisz ott 0 a kibocsátás.

Próbálkozások

Az ügyben kétfelől nehezedik nyomás Párizsra: egyrészt az EU szorgalmazza, hogy a város szorítsa légszennyezettségi értékeit a megengedett szintek alá, másrészt az autósok hőbörögnek, akik tovább szeretnék használni öregecskedő járműveiket. Jelenleg a gépjárművek adják a város nitrogén-dioxid kibocsátásának 65 százalékát, a szálló por esetében az arány 51 százalék. Az EU határérték mindkét anyagra 40 mikrogramm köbméterenként, ezt gyakran meghaladja a tényleges érték, sőt tavaly az 50-es szintet is átlépte 10-20 napon át, miközben a WHO szerint 2-3 ilyen napnál nem szabadna többnek lenni egy évben.

Korábban próbálkoztak azzal a máshol is elterjedt megoldással, hogy ha kritikus a szennyezettség, lefelezik a forgalmat, felváltva a páratlan illetve páros rendszámú autók leállításával. Ez azonban ésszerűtlenül ugyanúgy sújt minden járművet, míg a valóságban fontosabb a szennyezőbb járművek kiszorítása. Ezért újabban az a stratégia, hogy a régebbi, illetve szennyezőbb járműveket korlátozzák.

Tesla vagy egyéb?

Hasonló, sőt drasztikusabb intézkedéseket már más helyeken is bevezettek, például Londonban, ahol egyelőre nem tiltják ki a járműveket, hanem kortól és kibocsátási határértéktől függően egyre többet fizettetnek velük. Ezek a szabályozások, korlátozások végül óhatatlanul el fognak vezetni oda, hogy a nagyvárosokban autózók, amint elfogadható áron megkapják, elektromos autóra fognak váltani. A városi autózásban a két töltés közti kisebb megtett út úgysem olyan nagy akadály, így az éjjeli áramtöltés a legtöbb autósnak bőven elegendő lesz. Hogy a Tesla, vagy más gyártó lesz a nyertes, az már egy érdekes kérdés, egyben tőzsdei spekuláció tárgya is lehet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Itthon tankoljunk vagy külföldön? Attól függ, merre indulunk
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 09:33
Alig van mostanában változás a benzinkutakon – és ez nem csak Magyarországon igaz. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő a régióban is körülnézett az árakat illetően.
Makro / Külgazdaság Ausztria megkapta azt a pofont, amit Magyarország nem
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:58
Leminősítette Ausztriát a Fitch Ratings. A nemzetközi hitelminősítő mindenekelőtt a vártnál sokkal gyengébb osztrák közfinanszírozási és reálgazdasági teljesítménnyel indokolta a lépést.
Makro / Külgazdaság Elővette Magyarország hitelminősítését a Fitch – kivel játszunk egy ligában?
Privátbankár.hu | 2025. június 7. 08:36
A saját ligánkban jónak számítanak a fizetések, jönnek az autóipari beruházások, de a gazdasági növekedés minimális, és magas az államadósság – véli a Fitch Ratings.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek Amerikából
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 16:19
Az amerikai gazdaságról tettek közzé adatokat.
Makro / Külgazdaság Van, ahol dübörög a szekér Európában
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 13:45
A vártnál jobb lett az euróövezeti GDP-adat.
Makro / Külgazdaság Vége lehet a Magyarország elleni eljárásnak?
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:56
Értékeltek az uniós szakértők. 
Makro / Külgazdaság Mindenki köszönetet mondhat a cukornak
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 12:28
A FAO árindexe kedvező irányba mozdult. 
Makro / Külgazdaság Meglepetésre kamatot vágtak az indiai jegybankárok
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 11:15
Az irányadó ráta 5,5 százalékra csökkent. 
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után kapott reménysugarat az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:35
Áprilisban ugyan még mindig csökkent az ipari termelés az előző év azonos időszakához viszonyítva, de a munkanaphatással kiigazított 2,3 százalékos mínusz a tizennégy hónapja tartó negatív trend legalacsonyabb mutatója.
Makro / Külgazdaság Csinosabb számok jöttek a boltokból
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 08:30
Megnőtt a vásárlási kedv áprilisban. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG