3p
A francia főváros megelégelte a légszennyezést, melynek nagy részét ma már a közlekedés adja, és szigorú szabályozásra készül. Üldözőbe veszik az öreg járműveket, később még komolyabb szabályok jöhetnek. Nagyvárosi szinten óhatatlanul az elektromos autózásé a jövő.
Matuzsálemi korú Peugeot

Tavaly Párizs adott otthont a klímakonferenciának, és most a főpolgármester szerint itt az ideje, hogy a város levegőjének javításáért is tegyenek valamit. Ugyan sokkal jobb a helyzet, mint 100 éve, amikor szenet égettek, vagy akár 50 éve, mikor az autóforgalom már jelentős volt, de nem volt még katalizátor és az autók ontották a mérgező gázokat és port.

Régi autók alkonya

Az autóipari botrányok során azonban kiderült, amit amúgy is érezhettünk az utcákon: a dízelautók kibocsátása még mindig tűrhetetlen szintű, és ez az autópályákon, utakon csak-csak elmegy, de a városokban már nem. Ugyanez vonatkozik a régebbi benzinüzeműekre is, így most Párizs vezetése első lépésben a túlkoros járműveket szándékozik korlátozni. A Bloomberg szerint július elsejétől hétköznap nem közlekedhetnek a városban az 1997. október előtti, vagyis 19 évesnél régebbi autók, és az 1999 június előtti, vagyis 17 éves és annál régebbi motorkerékpárok.

2020-ra sokkal komolyabb tervek vannak: akkor már csak a 2011. január után forgalomba állított belsőégésűek maradhatnának a forgalomban hétköznaponként. Aki tehát Párizsban autózni akar, 9 éves járművét már le kell, hogy cserélje, vagy elektromos autóra válthat, azzal addig közlekedhet, amíg a jármű megmozdul, hisz ott 0 a kibocsátás.

Próbálkozások

Az ügyben kétfelől nehezedik nyomás Párizsra: egyrészt az EU szorgalmazza, hogy a város szorítsa légszennyezettségi értékeit a megengedett szintek alá, másrészt az autósok hőbörögnek, akik tovább szeretnék használni öregecskedő járműveiket. Jelenleg a gépjárművek adják a város nitrogén-dioxid kibocsátásának 65 százalékát, a szálló por esetében az arány 51 százalék. Az EU határérték mindkét anyagra 40 mikrogramm köbméterenként, ezt gyakran meghaladja a tényleges érték, sőt tavaly az 50-es szintet is átlépte 10-20 napon át, miközben a WHO szerint 2-3 ilyen napnál nem szabadna többnek lenni egy évben.

Korábban próbálkoztak azzal a máshol is elterjedt megoldással, hogy ha kritikus a szennyezettség, lefelezik a forgalmat, felváltva a páratlan illetve páros rendszámú autók leállításával. Ez azonban ésszerűtlenül ugyanúgy sújt minden járművet, míg a valóságban fontosabb a szennyezőbb járművek kiszorítása. Ezért újabban az a stratégia, hogy a régebbi, illetve szennyezőbb járműveket korlátozzák.

Tesla vagy egyéb?

Hasonló, sőt drasztikusabb intézkedéseket már más helyeken is bevezettek, például Londonban, ahol egyelőre nem tiltják ki a járműveket, hanem kortól és kibocsátási határértéktől függően egyre többet fizettetnek velük. Ezek a szabályozások, korlátozások végül óhatatlanul el fognak vezetni oda, hogy a nagyvárosokban autózók, amint elfogadható áron megkapják, elektromos autóra fognak váltani. A városi autózásban a két töltés közti kisebb megtett út úgysem olyan nagy akadály, így az éjjeli áramtöltés a legtöbb autósnak bőven elegendő lesz. Hogy a Tesla, vagy más gyártó lesz a nyertes, az már egy érdekes kérdés, egyben tőzsdei spekuláció tárgya is lehet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szép lassan kihal az ország, kevés gyerek születik
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 08:56
Kevesebb ember kevesebb gyereket tud szülni.
Makro / Külgazdaság A fél ország robotol, mégsem működik a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 08:32
Gyerekeket és nyugdíjasokat is számol a KSH.
Makro / Külgazdaság Baljós adat érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 19:59
Nem jó irányba tart a munkaerőpiac.
Makro / Külgazdaság Ha a Barátság vezeték leáll, nem fog újraindulni? Hernádi Zsolt megszólalt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 17:41
A Mol-vezér aggódik a Barátság vezeték miatt.
Makro / Külgazdaság Barátság vezeték: Szijjártó Péter nagy bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 16:53
Részben újraindul a szállítás.
Makro / Külgazdaság Újabb pofon Ukrajnának? Pert indít a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 15:54
Ukrajnának szánt támogatások kifizetését támadja meg a kormány.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor magával vitte nyaralni a GDP-bővülést? Irigykedhetünk a horvát adatra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:59
Ez volt a 18. negyedév sorozatban, amikor bővült a gazdaság, és az első negyedévhez képest is tudtak még javítani.
Makro / Külgazdaság Megint bezsebelt az Orbán-kormány 20 milliárdot, ráadásul kicsit olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 12:46
Ajánlat még többre is lett volna.
Makro / Külgazdaság Csütörtöktől drágulás jön a benzinkúton – de nem mindenkinek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:39
Most a benzinesek az egyenlőbbek.
Makro / Külgazdaság Már megint kerekedhet az elemzők szeme: mi történik Németországban?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 27. 11:18
Rossz irányba mennek a dolgok?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG