3p
A francia főváros megelégelte a légszennyezést, melynek nagy részét ma már a közlekedés adja, és szigorú szabályozásra készül. Üldözőbe veszik az öreg járműveket, később még komolyabb szabályok jöhetnek. Nagyvárosi szinten óhatatlanul az elektromos autózásé a jövő.
Matuzsálemi korú Peugeot

Tavaly Párizs adott otthont a klímakonferenciának, és most a főpolgármester szerint itt az ideje, hogy a város levegőjének javításáért is tegyenek valamit. Ugyan sokkal jobb a helyzet, mint 100 éve, amikor szenet égettek, vagy akár 50 éve, mikor az autóforgalom már jelentős volt, de nem volt még katalizátor és az autók ontották a mérgező gázokat és port.

Régi autók alkonya

Az autóipari botrányok során azonban kiderült, amit amúgy is érezhettünk az utcákon: a dízelautók kibocsátása még mindig tűrhetetlen szintű, és ez az autópályákon, utakon csak-csak elmegy, de a városokban már nem. Ugyanez vonatkozik a régebbi benzinüzeműekre is, így most Párizs vezetése első lépésben a túlkoros járműveket szándékozik korlátozni. A Bloomberg szerint július elsejétől hétköznap nem közlekedhetnek a városban az 1997. október előtti, vagyis 19 évesnél régebbi autók, és az 1999 június előtti, vagyis 17 éves és annál régebbi motorkerékpárok.

2020-ra sokkal komolyabb tervek vannak: akkor már csak a 2011. január után forgalomba állított belsőégésűek maradhatnának a forgalomban hétköznaponként. Aki tehát Párizsban autózni akar, 9 éves járművét már le kell, hogy cserélje, vagy elektromos autóra válthat, azzal addig közlekedhet, amíg a jármű megmozdul, hisz ott 0 a kibocsátás.

Próbálkozások

Az ügyben kétfelől nehezedik nyomás Párizsra: egyrészt az EU szorgalmazza, hogy a város szorítsa légszennyezettségi értékeit a megengedett szintek alá, másrészt az autósok hőbörögnek, akik tovább szeretnék használni öregecskedő járműveiket. Jelenleg a gépjárművek adják a város nitrogén-dioxid kibocsátásának 65 százalékát, a szálló por esetében az arány 51 százalék. Az EU határérték mindkét anyagra 40 mikrogramm köbméterenként, ezt gyakran meghaladja a tényleges érték, sőt tavaly az 50-es szintet is átlépte 10-20 napon át, miközben a WHO szerint 2-3 ilyen napnál nem szabadna többnek lenni egy évben.

Korábban próbálkoztak azzal a máshol is elterjedt megoldással, hogy ha kritikus a szennyezettség, lefelezik a forgalmat, felváltva a páratlan illetve páros rendszámú autók leállításával. Ez azonban ésszerűtlenül ugyanúgy sújt minden járművet, míg a valóságban fontosabb a szennyezőbb járművek kiszorítása. Ezért újabban az a stratégia, hogy a régebbi, illetve szennyezőbb járműveket korlátozzák.

Tesla vagy egyéb?

Hasonló, sőt drasztikusabb intézkedéseket már más helyeken is bevezettek, például Londonban, ahol egyelőre nem tiltják ki a járműveket, hanem kortól és kibocsátási határértéktől függően egyre többet fizettetnek velük. Ezek a szabályozások, korlátozások végül óhatatlanul el fognak vezetni oda, hogy a nagyvárosokban autózók, amint elfogadható áron megkapják, elektromos autóra fognak váltani. A városi autózásban a két töltés közti kisebb megtett út úgysem olyan nagy akadály, így az éjjeli áramtöltés a legtöbb autósnak bőven elegendő lesz. Hogy a Tesla, vagy más gyártó lesz a nyertes, az már egy érdekes kérdés, egyben tőzsdei spekuláció tárgya is lehet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
Makro / Külgazdaság Lesújtó képet mutat Magyarországról a legfrissebb jogállamisági jelentés
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:26
A bírói függetlenség sérül, burjánzik a korrupció, és AI-generált reklámok veszélyeztetik a választások tisztességességét. Megjelent a Strik-jelentés, ami a magyarországi jogállamiság helyzetének legfrissebb állapotát mutatja be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG