5p

A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.

A török ruházati iparnak mindig nagyobb tekintélye volt a világpiacon, mint a bérmunkában úttörő ázsiai országoknak, leginkább Kínának vagy Bangladeshnek. Eddig is virágzó ágazat volt Törökországban a textilek és ruhafélék gyártása, - évszázadok óta nagy hagyománya van ott ennek – két és fél éve pedig, ahogy a nyugati márkák kivonultak Oroszországból, megduplázódott az oda irányuló törökországi cikkek exportja.

Legyen a neve „angolos”

Kezdik megtanulni az oroszok a török ruhamárkák nevét. Ezek egyfajta eszperente fantáziaszavak, okosan, hiszen a török nyelv sem tartozik a könnyen megtanulhatók közé, és rangja még mindig annak van Oroszországban, ami „nyugati”, illetve annak hangzik.

A törökországi ruházati cikkek, kiegészítők és cipők gyártói és kereskedői profitálnak legtöbbet a nyugati világmárkák eltűnéséből – mutat rá a Kommerszant nevű orosz napilap. Nyugatit mondunk, bár a vezető fast fashion cégek már régen globalizáltak, a tulajdonosi összetételben a világ minden nemzete képviselteti magát, maguk a holmik pedig jórészt Ázsiában készülnek, az ottani olcsó munkabér miatt.

Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Fotó: Pixabay

Megkétszereződött a török üzletek jelenléte

Az orosz piaci elemzők megállapították, hogy a közelmúltban megkétszereződött a török  ruházati márkák jelenléte az Orosz Föderációban. A török ​​gyártók a 2000-es évek elejétől  kiemelkedően aktívak voltak itt, de a terjeszkedés idővel alább hagyott, mert nem tudtak ellenállni a nyugati láncok nyomásának. A háború kitörésével, „váratlan szerencse” érte őket, hiszen hirtelen megnövekedett áruik iránt az orosz kiskereskedők érdeklődése.

Az idei év végére 24-re nő az Oroszországban jelen lévő, de törökországi székhelyű divatmárkák száma, míg két évvel ezelőtt ez csak 11 volt, írja a lap.

Akkor az orosz üzletekben debütáló öt új külföldi divatmárka közül négy volt török, 2023-ban további nyolc lánc érkezett, köztük a Club, a NetWork, a Mudo és az Oxxo. Ezt a tendenciát igazolják a Fashion Consulting Group (FCG) adatai is, amelyek szerint 2022-2023-ban a 27, az orosz piacon újnak számító külföldi kiskereskedelmi cég 26 százaléka Törökországból, további 23 százaléka Kínából származott.

Az oroszországi bevásárlóközpontok szövetségének alelnöke, Pável Julin szerint már ezt megelőzően is széles körben képviseltették magukat a törökök, közte például az LC Waikiki, a Collin, a DeFacto, a Koton, amelyek változatlanul aktívan terjeszkednek - olvasható az FCG jelentésében.

Marks&Spencer helyett Koton

A 2024 áprilisát megelőző 12 hónapban csupán az LC Waikiki 28 üzletet nyitott. Jelenleg ennek a hálózatnak 37 üzlete van az Orosz Föderációban, amint az a honlapjukon is olvasható. Ők főleg a svéd H&M üzleteinek a helyét foglalták el, a Koton pedig a brit Marks&Spencer áruházait vette át, például a szentpétervári Leto (tél) bevásárlóközpontban.

A Collin márka képviselője elmondta, hogy 2022-ben 6 új üzletet nyitottak az Orosz Föderációban, tavaly már 15-öt, idén pedig további ötöt fognak, így kiskereskedelmi egységeik száma 193-ra nőtt. 2023 májusában a Koton üzletfejlesztési igazgatója, Almaz Sirejev a Mallpic kiállításon arról számolt be, hogy a márka 2027-ig több mint 100 üzletet fog nyitni. Ezzel a fent említett két török márka vezető szerepet tölt itt be a külföldi láncok között.

A török ​​divatválaszték iránti növekvő kereslet trendje az online piactereken is megfigyelhető. Az Ozonon a török ​​ruha- és lábbelimárkák száma 2024 első felében 40 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a Wildberries-en is emelkedik a forgalmuk. Ugyanebben az időszakban másfélszeresére nőtt az Ozon török ​​megrendeléseinek száma.

Jönnek fel az oroszok is

A legdinamikusabb növekedést természetesen a hazai, az orosz márkák mutatják, amelyek eladásai évről évre 50-70 százalékkal emelkednek. A nyugati márkák kivonulása nagy löketet adott az orosz ruházati és textilipar növekedésének, bár az offline kereskedelem növekedése az utóbbi időben eltérő tendenciákat is mutat.

A török ​​ruházati cikkek az 1990-es évek végén az első külföldi márkák között kerültek Oroszországba, de később piachódításuk lelassult, mivel hatalmas marketing költségvetéssel rendelkező nemzetközi nagyvállalatok érkeztek az országba. Irina Cárkova, a Nikoliers kiskereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó igazgatója szerint a jövőben a török ​​márkák visszafogottabb ütemben lépnek be az orosz piacra, mint 2023-ban. Számolniuk kell ugyanis az orosz üzletláncok növekvő fejlődésével. Ezért alaposan át kell gondolniuk termékeik minőségét, hogy érdekesek legyenek az oroszországi fogyasztók számára – véli a szakértő. 

Az erősödő orosz konkurencia miatt egyes török ​​láncok már egy évvel a nyitás után bezárták üzleteiket. Ez történt az Ipekyol és a Twist üzletekkel is, amelyekkel a Jamilco nevű ruházati cég próbált betörni az orosz piacra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Majdnem 100 tonna aranyat őriznek Dél-Pesten
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 19:06
Megvan a nemzet aranytartaléka, a 94,7 tonnát biztonsággal őrzi Dél-Pesten a Magyar Nemzeti Bank – tudatta az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának fideszes elnöke pénteken.
Makro / Külgazdaság Megint a Távol-Keleten kalapozik a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 18:01
Az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) a júliusban módosított finanszírozási terve alapján mandátumot adott egy kínai renminbiben denominált, elsősorban kínai intézményi befektetőknek ajánlott devizakötvény („pandakötvény”) kibocsátásának megszervezésére Magyarország részére – olvasható az ÁKK honlapján pénteken közzétett tájékoztatásban.
Makro / Külgazdaság Kiderült: egyáltalán nem kuriózum a magyar építőipar magára találása
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 12:56
Az euróövezetben is nőtt az ágazat termelése májusban.
Makro / Külgazdaság Ez se gyakori: azonos irányba mozgunk a románokkal
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:38
Nemcsak a magyar építőipari termelés nőtt májusban, hanem keleti szomszédainké is.
Makro / Külgazdaság Porszem került a svájciak precíz gépezetébe
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:11
Óraexportjuk 5,6 százalékkal csökkent júniusban.
Makro / Külgazdaság Kíváncsi, hogy olcsóbban vagy drágábban tankolhat hétvégén?
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 10:56
Ha a nagykereskedőkön múlik, akkor ugyanannyiért, mint pénteken.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor megmagyarázta, miért dadogott Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 19:29
A miniszterelnök egy interjúban arról is beszélt, mikor lesz látható a repülőrajt.
Makro / Külgazdaság Micsoda hét: újabb árcsökkenés jön a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 13:27
A héten már másodjára megy lejjebb az egyik üzemanyagfajta ára. 
Makro / Külgazdaság Minden oka megvan, hogy jókedve legyen a Morgan Stanley-nek
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 18:03
A Morgan Stanley, az egyik legnagyobb amerikai bank a vártnál nagyobb második negyedéves nyereségről és bevételről számolt be szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG