A kínai vállalatok felfüggesztik a gyártásukat és kényszerszabadságra küldik dolgozóikat, amíg találnak piacot az amerikai büntetővámok miatt az Egyesült Államokból kiszoruló áruikra.
„Ismerek számos vállalatot, amelynek vezetősége azt mondta az alkalmazottaknak, hogy maradjanak otthon pár hétig” – mondta a CNBC-nek Cameron Johnson, a Tidalwave Solution tanácsadó cég partnere. Tapasztalatai szerint elsősorban a játékokat, sporteszközöket, olcsó termékeket előállító, kisebb kínai vállalatok kerültek bajba. Egyelőre ugyan még nem tömegesek a leállások, de érezhetőek Kína legnagyobb exportközpontjaiban. A cégek remélik, hogy lesznek tárgyalások Peking és Washington között, ám egyelőre le kell állniuk. A Goldman Sachs becslése szerint tíz-húszmillió embert érinthet Kínában ez a probléma, akik munkaadója alapvetően az amerikai piacra termelt. A kínai városokban a hivatalos adatok szerint tavaly 473,45 millió volt a foglalkoztatottak létszáma. A két ország közti tarifaháború hatása ennek ellenére sokkal nagyobb, mint a covidé volt – mondta Ash Monga, a beszállítói láncok menedzsmentjével foglalkozó Imex Sourcing Services vezérigazgatója.
Kétségbeesetten keresnek beszállítót az amerikai importőrök
A szakértő úgy látja, hogy a kisebb, néhány millió dollár árbevételt elérő vállalatokat ütik ki a hirtelen vámemelések. Olyan erősen keresnek kínai beszállítóik helyett másokat az amerikai importőrök, hogy „Tariff Help” címen létrehozott egy weboldalt, amely segíteni próbál a Kínán kívüli beszállítókat megtalálásában. A kínai vállalatok eközben új piacok után néznek. Az egyik ezek közül a hazai értékesítés lehetősége. A sportruházattal foglalkozó Woodswool live streaming e-kereskedelmi módszerrel tette fel az internetre az amerikai piacról kiszorult termékeit. A cég beszámolója szerint 30 megrendelést kaptak viszonteladótól rövid időn belül.
Fotó: Pixabay
A Woodswool termelésének több mint fele készült az Egyesült Államok piacára. Az onnan származó összes megrendelést törölték a 150 százalékot közelítő importvám miatt. A cégvezetés két-három hónapos leállással számol, amíg új piacot találnak reményeik szerint Kínában, Európában, Ausztráliába és máshol.
Az e-kereskedelmi szolgáltatók éppen egy ilyen helyzetre vártak
A sportruházat-gyártó a Baidu közösségi portálon próbál értékesíteni, amely kínál live streaming értékesítési platformot. Egyelőre mesterséges intelligenciára épülő virtuális személyiségek promotálják a portékát az online felületen, mert gyorsan kellett a cégnek lépnie. Nem volt idő stúdiót építeni és stábot toborozni az értékesítési show-khoz.
Jól jött, hogy ezeket az elmúlt évek e-kereskedelmi fejlesztéseinek köszönhetően dobozból elő lehetett venni. Két hét alatt beindították a boltot. A Baidu beszámolója szerint több száz vállalat veszi igénybe ezt a lehetőséget, miután az induláshoz támogatást adnak. A virtuális promoterek képesek interakciókban kommunikálni a potenciális vásárlókkal.
A helyettesítés nehézségét jól mutatja, hogy 2024-ben 27,22 milliárd dollár értékben exportáltak kínai árucikkeket az Egyesült Államokba. Ha sok cég emiatt nehéz helyzetbe kerül is, Kína nem ijed meg, mert ez csak öt százaléka az ország 524,66 milliárd dolláros teljes tavalyi exportjának. Gondot okozhat, hogy az amerikai külvárosi fogyasztóknak szánt áruk nem feltétlenül jók a kínai panellakóknak.
Az egérutak bezárultak, de van más lehetőség
Egyre kevesebb kínai cég gondolkodik abban, hogy más országon keresztül exportáljon az Egyesült Államokba, mert az ilyen trükköket az amerikai hatóságok igyekeznek levadászni. Vannak vállalatok, amelyek a gyártást viszik ki például Indiába vagy valamelyik délkelet-ázsiai országba. Mások az európai és a latin-amerikai piacban látnak fantáziát.
A több mint 200 milliós népességű Brazília például az egyik ígéretes piac. A brazil–kínai kereskedelem értéke 2018 és 2024 között megkétszereződött. Ugyanez a helyzet a nyugat-afrikai Ghána és Kína kereskedelmi kapcsolatában.
Sajátos eleme a kereskedelmi háborúnak, hogy sok amerikai vállalat az Egyesült Államokon kívül keres gyártási lehetőséget, mert az amerikai vámokra adott viszontvámok nekik okoznak értékesítési problémákat. Ez új keresletet teremthet Amerikán kívül a kínai vállalatok portékáinak. Így találhatnak újra egymásra a felek Trump Amerikáján kívül.