Megszépülnek a kocsik. Fotó: Wikimedia Commons/Rovibroni |
A 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása keretében az állomásokra vonatkozó magas ajánlattételi árak azt okozhatják, hogy a megállókat nem újítják majd fel - mondta Tarlós István.
A főpolgármester szerint a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt a jelek szerint nem áll módjában elfogadni.
Mást mondott Lázár
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket - ismertette a főpolgármester, aki szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz. Erről itt olvashat bővebben >>>>
Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is - idézte Lázár János szavait Tarlós István, aki megjegyezte, hogy ez a bejelentés "nagyon kellemesen érinti a fővárost".
A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.
Az Index írta meg a héten, ha kiemelik a metrófelújításból az utaskomfort-növelő, akadálymentesítő elemeket, Brüsszel nem fogja támogatni a 3-as metró felújítását, és a kormányzati támogatás is bizonytalanná válhat. A felmerült többletköltségek miatt pedig lefeleznék a beruházást: csak a síneket és kocsikat újítanák fel, az állomásokat nem. A 3-as metró felújításának költségeire több mérnöki becslés is született. A különböző elemek (például liftek) beszámításával egészen 160-180 milliárdosra szökött fel a becsült költség, az eredeti 120 milliárdos becsléshez képest - írta a portál. |
A felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll: ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást - jegyezte meg.
Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.
Nem lesz állomás glancolás
"Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy (...) hagyjuk a fenébe az állomásokat" - fogalmazott a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe.
Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak.
"Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz", akkor az állomások "kiglancolását" lehet elhagyni - tette hozzá.