Késik a szűz szárnyalása
Meglepetést, olykor megütközést keltett a bejelentés, pedig még nem biztos a dolog: a Malév esetleg orosz gépeket vásárolna. Na persze, mondják sokan internetes fórumokon, minden szentnek maga felé hajlik a keze, hát még Abramovicsnak. Nos a dolog nem ilyen szimpla.
Az oroszok eddigi utasszállítói szinte mind a Szovjetunióban születtek, és nem túl sikeresek a mai világban. A kiszemelt Szuhoj Superjet azonban nyugati segítséggel készült. És talán nem is csak Boeing és Airbus típusain már megjelent konkrét megoldások sokasága az érdekes, a digitális repülésvezérlés, a modern nagyképernyős, szarvkormány helyett joystickkel működő pilótafülke, a kisfogyasztású, kiskibocsátású, csendes hajtóművek. Az igazán fontos, hogy az új orosz madarat, akár a Boeing és az Airbus összes gépét, a nemzetközi szabványok szerint tervezték és építették, a sikeres berepülési program végén pedig nemcsak az orosz, hanem az európai és az amerikai hatósági tanúsítványokat is megszerzi.
A nyugati gyárakhoz hasonló karbantartási és alkatrész-utánpótlási rendszert vezetnek be, az oroszok is tudják, hogy bizony kell az a szisztéma, amely órákon belül rendbe hozza, és újra forgalomba helyezi az elromlott gépet. Egyáltalán kell minden olyan üzemeltetési paraméter, amit a nyugatiak teljesítenek, nem elég az egykori vagy akár a jelenlegi orosz norma.
Amúgy a Superjet a kategóriájához képest sokkal nagyobb távokat képes repülni, mint a versenytársai, a tervek szerint a repülési ciklusok száma is magasabb lesz. És ha mindehhez hozzávesszük, hogy a még olcsóbb munkaerő révén a vételára talán alacsonyabb lesz a konkurenciánál, miért is ne legyen lehetséges alternatíva bármely légitársaság számára, ha valóban hozza a jó paramétereket? Mint ahogy már rendeltek is belőle több, mint hetvenet, nyugati légitársaságok is.
További jegyzetek: - Turkálunk egymás zsebében: mennyit ér a politikus? - Ez ám a nyeremény! Ötmillió dollár jó kormányzásért - Por se maradt a milliókból - Gazdaságos szex |
Minden nem túl rokonszenves belső és külső tulajdonsága, erőszakossága, demokrácia-hiánya, nagyhatalmi vonása ellenére egy olyan új orosz birodalomtól, kevésbé kell félni, amely azért mégiscsak elfogadja a nemzetközi szabályokat. Nem azért, mert így akarja, hanem mert kénytelen így tenni, és ez még megnyugtatóbb. Jó lenne, ha ilyen alapokon lenne versenyképes egész Oroszország. El ne felejtsem, a gép első példányát a napokban gördítették ki a szerelőhangárból, szemre is csinos kis madár.
Márványi Péter