A Mystery Shopping Providers Association 2008 áprilisában egész Európára kiterjedő kutatást végzett az egyes országok sorbanállási kultúrájáról. A felmérés célja az volt, hogy felmérjék: az egyes üzlettípusokban mekkora a sor, mennyi időt kell sorban állással tölteni és milyen az eladók reakciója - olvasható a szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményben.
A kutatás 21 európai ország részvételével zajlott és összesen 2552 helyszínen tesztelték a sorban állást a próbavásárlók. A magyarországi városok közül Budapest és 7 vidéki nagyváros vett részt a felmérésben és minden városban 9 különböző kategóriába tartozó üzletet látogattak meg.
Budapesten, Debrecenben, Pécsett, Miskolcon, Győrött, Székesfehérváron, Zalaegerszegen és Szegeden a próbavásárlók jártak bankban, postán, szupermarketben, kis élelmiszerboltban, italboltban, gyorsétteremben, gyógyszertárban, ruhaüzletben, italboltban, valamint autóbusz- és vasútállomás jegyirodában. A tapasztalatok meglehetősen vegyesek: úgy tűnik, sajnáljuk az időt a sorban állásra és meglehetősen türelmetlenek vagyunk, ha várakoznunk kell - állapítják meg.
Míg az összes ország átlagát nézve 100-ból 17 ember elégedetlenkedik a hosszú sorban állás miatt, addig itthon az emberek több mint negyede, azaz 28 fő ad hangot elégedetlenségének. A felmérés szerint az eladók valamivel több mint fele mosolygott is a vevőkre - ez a mutató csak 1 ponttal marad el az európai átlagtól. Nem jellemző, hogy a várakozásért elnézést kértek az eladók – 100-ból mindössze 8 tette ezt meg –, de nem sokkal jobb az európai átlag sem a maga 9 %-ával - áll a közleményben.
Magyarországon a kiszolgálási helyeknek kevesebb mint 30%-ában alkalmaztak "egysoros rendszert", ami azt jelenti, hogy egy sorban állnak a várakozók, és az éppen megüresedő pénztárhoz lép a következő. A tesztelt egységek 22%-ában tettek lépéseket annak érdekében, hogy a várakozási időt csökkentsék, többnyire a vevők által jónak tartott megoldással (további pénztárak nyitásával) élve, de a személyzet számának növelését is sok helyen alkalmazták.
A legtöbb időt Magyarországon, Oroszországban, Romániában és Törökországban töltünk sorban állással. Hazánkban átlagosan 8 fő áll előttünk a sorban, szemben az európai 3-4 fővel. A várakozási idő az átlagnál jelentősen több nálunk: az európai 3-4 perccel szemben itthon legalább 5 percet kell várnunk. Bizonyára szívesebben állnánk sorba Ausztriában, Dániában, Írországban, Portugáliában vagy Svédországban – ott találhatjuk ugyanis a kontinens leggyorsabban haladó sorait.
A vizsgált helyeken - Európában és ezen belül Magyarországon is - a postán számíthatunk a leghosszabb sorban állásra. A próbavásárlóknak itthon egy szegedi postán és egy debreceni bankban kellett a legtöbb időt tölteniük: mindkét esetben 35 perc volt a várakozási idő, de átlagosan is ezek a kategóriák (posta és bank) vezetik a rangsort. Európai összehasonlításban a leghosszabb sorbanállási időt Milánóban mérték egy vasúti jegypénztárban: 118 várakozó ügyfél mögött 1 óra 50 percbe telt, mire sorra került a próbavásárló.
Követnivaló példaként tekinthetünk az ügyfélkiszolgálás minősége szempontjából az Egyesült Királyságra - itt a legkedvesebbek és legsegítőkészebbek az eladók. A legelégedettebb sorban állók nyugati szomszédaink: az osztrákok mindössze 3%-a reklamál a várakozás hosszúsága miatt-– igaz, Ausztria a "leggyorsabban haladó sorok" országai közé tartozik.
Kánaán? Fél évvel ezelőtti árak a boltokban
Az ingyenes házhozszállítás a legfőbb csali
Ha jön a hétvége, búcsúzz a pénzedtől!
Számtalan módszerrel akarnak minket átverni
Még mindig gondban vagyunk a jótállással
Olimpiai számba megy a nagybevásárlás
Privátbankár