A cég 1992-ben kezdte meg működését Magyarországon mint professzionális ingatlantanácsadó. Szolgáltatásait elsősorban a nagy- és középméretű vállalatok veszik igénybe. Az ügyvezető 1993-tól kezdődően öt évig maga is kizárólag a bérlők képviseletével foglalkozott, és bár a piac bővülésével a szolgáltatási paletta is bővült, a bérlőképviselet a vállalat forgalmának még ma is 30-40 százalékát teszi ki.
Ez a szolgáltatás nem vadhajtásként, hanem egy bevett, nemzetközi piaci gyakorlatként gyökerezett meg Magyarországon. A hozzánk hasonló ügynökségek mint jó ügyvéd készek arra, hogy a megbízót – legyen az bérlő vagy bérbeadó – képviseljék, de természetesen egyszerre csak az egyik oldalt. Ha pedig az egyik oldalt képviseljük, nem kérünk pénzt a másikon.
Vajda Tibor, a Colliers International irodaüzletágának társigazgatója szerint nyilvánvaló, hogy a profi tanácsadók tevékenysége komoly értéket képvisel, és nem ingyenes szolgáltatásról van szó. Ugyanakkor mivel a piacon kialakult rendszer szerint az ingatlanfejlesztők vagy bérbeadók költségvetésébe már eleve be van kalkulálva az értékesítéssel megbízott ügynökség 12-15%-os jutaléka, a bérleti díjakra a közvetítői munka nem tesz további terhet. Még akkor sem, ha egy kizárólagos ügynöki kapcsolat során egy „harmadik fél” mutatja be a bérlőt, mivel a közvetítő ilyen esetben a már fent említett ügynökségi keretből kap általában 8%-ot, míg a kizárólagos ügynökség a fennmaradó 4-7%-ot.
A bérlőképviselet a legkevésbé sem hasonlít a „taxifutár” szolgáltatásra. Legyen szó költözésről, új iroda létesítéséről, bővítésről, a meglévő bérleti feltételek újratárgyalásáról, a gyakorlatban az ügynökség munkatársai több éves piacfigyelési és kapcsolatépítési folyamat alapján képviselik az ügyfél érdekeit. A tanácsadók a keresleti és kínálati oldalt egyaránt ismerik, tudják, kit kell keresni, mikor válik egy cég számára aktuálissá a továbblépés. Sokszor a bérlő ideális irodaválasztása érdekében – akár további szakértők bevonásával – abban is segítséget nyújtanak, hogy az adott humánerőforrás, szervezési, információ- és adatkezelési, logisztikai, üzemeltetési keretek között mi lenne a legoptimálisabb megoldás.
Vajda Tibor tájékoztatása szerint csak a Colliers az elmúlt üzleti évben mintegy 18 000 négyzetméternyi irodahelyiség értékesítésében vett részt – olyan ügyfelek felé mint az InBev, az Unisys és az Ericsson –, amely összes forgalmuknak várhatóan 30-40 %-át fogja kitenni.
A multinacionális cégek, amennyiben van bevált partnerük, ragaszkodnak ugyanahhoz az ingatlanügynökséghez, ha egy másik országban új irodát keresnek. Ugyancsak általános trend, hogy az ingatlanfejlesztők kizárólagos ügynökséget bíznak meg az irodák bérbeadására, és az ingatlan továbbértékesítésére. „Erre jó példa a Colliers által képviselt Aréna Corner – amely a Hungária körút és a Kerepesi út sarkán épül – illetve a Váci út 33. szám alatt 2007-ben átadásra kerülő irodaház is” – foglalja össze a rövid piaci betekintést az irodaüzletág társigazgatója.