
Demszky Gábor, aki az egyeztetést követően Belgrádba indult, a minisztériumból kilépve azt hangsúlyozta, hogy a gazdasági miniszter kétmilliárd forintot biztosított a főváros ez évi útfelújítási programjához, s ezzel idén 130 kilométer budapesti út kaphat korszerű burkolatot.
Kóka János gazdasági miniszter fontosnak tartotta, hogy összehangolják a vasúti és az autóbuszos közlekedés, valamint a BKV fejlesztési koncepcióját. Úgy vélte, hogy olyan fejlesztésekre van szükség, ahol megvalósul az intermodalitás, az egyes közlekedési ágak közti együttműködés. A Nyugati pályaudvar csarnoképülete a kormányzati negyedhez kapcsolódva kapna új funkciót, válna közösségi, kulturális rendezvényi helyszínné. A Moszkva tér fejlesztéséről szólva közölte, hogy a főpolgármester biztosította őt arról, hogy ebben a ciklusban, 2010-ig rendezik a teret. Ennek első fázisaként még októberben elfogadja a főváros az ezzel kapcsolatos intézkedési tervét. Hozzátette, hogy az egyes villamosjáratok összekapcsolásával gyakorlatilag már megkezdődött a tér rendezése. Megjegyezte, ez nemcsak kormányzati és fővárosi ügy, hanem szükség van hozzá a három érintett kerület együttműködésére is. "Bízunk benne, hogy az érintett polgármesterek a főpolgármester, illetve a kormány partnerei lesznek" abban, hogy a Moszkva teret rendezni lehessen.
Az intelligens kártyáról azt mondta, hogy várhatón már 2009-re működhet, s azt egyebek közt közlekedési jegyként lehet majd használni.
Demszky Gábor főpolgármester emlékeztetett rá, hogy az ország EU-csatlakozásával megnyíltak az uniós források a hazai fejlesztések előtt. "Többet tudunk és máképpen tudunk megvalósítani, mint amit korábban terveztünk" - jegyezte meg. Ezért szükség van arra, hogy a 2000-es évek elején készült fővárosi közlekedésfejlesztési tervet teljesen átdolgozzák. Ennek kapcsán beépítenék az olyan nagy projekteket, mint az 5-ös metró, a Nyugati pályaudvar és az Etele tér rendezése, valamint a Ferihegyi repülőtér teljes térségének átalakítása. Ez egy drága, rendkívül bonyolult munka, amit a Főmtervre bízva kívánunk végrehajtani" - tette hozzá a főpolgármester.
Demszky Gábor szerint a kormányzati negyed belépőterének, a Nyugati pályaudvarnak a csarnokát egy kulturális jellegű találkozóhellyé kívánják alakítani. "Ennek érdekében a MÁV-nak egy kicsit hátrább kell lépnie", s az eddig a csarnokba érkező vonatok távolabb állnak majd meg. A Moszkva tér átalakítására a fővárosnak 10 milliárd forintos nagyságrendű terve van - mondta a főpolgármester. Hozzátette, hogy előbb a kabinetjével, majd a kerületi polgármesterekkel egyeztetik a Moszkva tér új rendezési tervét.
Azt, hogy a tér rendezése 2010-ig megvalósul-e, a főpolgármester nem tartja egész biztosnak. Az viszont biztos, hogy "2009-10-ben a munkák folyamatban lesznek és a Moszkva téren a változások érzékelhetők lesznek" - fűzte hozzá. Az intelligens kártya bevezetésére Demszky Gábor szerint azért van szüksége a BKV-nak, hogy csökkentsék a bliccelők számát. Kifejezte reményét, hogy januárra elkészül az a szabályozás, ami alapján a MÁV, a Volán és a BKV be tudja vezetni az elektronikus kártyarendszert. A főváros számára fontos dologként említette, hogy a gazdasági miniszter kétmilliárd forintos útfelújítási támogatást nyújt a fővárosnak, így a munkálatokat idén elkezdhetik és a pénzt jövőre kapják meg.
Bajnai Gordon önkormányzati miniszter elmondta, hogy jelenleg Budapest rendelkezik a legtöbb elfogadott programmal az Új Magyarország Tervben. Ezek között sok közlekedési terv van, például a 4-es metró, valamint az 1-3-as villamos járatainak meghosszabbítása is. A miniszter azt reméli, hogy szeptember végéig megkapják a fővárostól a BKV átfogó korszerűsítési tervét is. Számítanak arra, hogy a főváros EU-forrásokra is pályázik majd a Moszkva tér fejlesztéséhez. Összességében több mint 20 milliárd forint szabad felhasználású keretösszeget kap a városfejlesztési célokra a főváros a tárcától.
Kérdésekre Demszky Gábor elmondta, hogy a dugódíjjal kapcsolatban az elmúlt napokban megjelent minden összegszerű vélemény csak spekuláció, semmilyen számítás nincs még ez ügyben. Nem tartunk még itt - jegyezte meg.
Kóka egy kérdésre közölte, hogy a Ferihegyi gyorsvasút akkor épül majd meg, "ha lesz megfelelő mennyiségű utasigény" erre, de akkor sem az adófizetők pénzéből valósul meg.
Rogánnak van néhány szava a dugódíjról
Még kevesebb BKV-járat? Így nem fogunk átszokni
Áttörte a 4-es metró fúrója a falat
Három havonta közösködnek a polgármesterek
MTI