A most elfogadott 2010-es adócsomag életre hívja a tartós befektetési szerződés (tbsz) intézményét. Ennek értelmében, ha a megtakarító legalább öt éves befektetési tartamot választ, akkor az itt elért nyereség után nem kell adót fizetnie. Ha a befektetés legalább három évre, de öt évnél kevesebb időre szól, akkor az adókulcs az adott jövedelemre jellemző adómérték (általában 20 százalék) helyett 10 százalékos lesz. Fontos tudni, hogy ez a könnyítés akkor jár, ha a minimálisan befektetett összeg 25 ezer forint, ami annyira alacsony összeg, hogy általában még a bankbetét minimális induló összege is több ennél.
A NYESZ kapcsán igényelhető adó-visszatérítés rendszerének fennmaradása továbbra is komoly ösztönző, ami a számlára befizetett összeg 30%-ának, de legfeljebb 100.000 forintnak, mint előtakarékossági támogatásnak az évenkénti számlára utalását jelenti, amennyiben a számlatulajdonos az év során új befizetéssel növelte a számlaegyenlegét.
„A változatlan formában tovább működő NYESZ további támogatása ösztönzi a hosszú távú, több évtizedre szóló előtakarékosságot és a lakossági befektetőknek is kedvező lehetőséget jelent” - hangsúlyozta Szalai Sándor, a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (Bamosz) elnöke.
A nyugdíj-előtakarékossági számla (NYESZ) olyan speciális értékpapírszámla, amely az öngondoskodás államilag támogatott lehetőségét teremtette meg 3 évvel ezelőtt. Ebben a konstrukcióban az előtakarékoskodó a nyugdíjba vonuláskor veheti fel a választott befektetés tőkéjét, annak hozamait, valamint az ehhez kapcsolódó állami előtakarékossági támogatások összegeit azok hozamaival is kiegészítve. |
Mindezek ellenére a NYESZ számla által nyújtott előnyök nem vesznek el, és a megoldás továbbra is fontos, megkülönböztetett szerepet tölthet be a hosszú távú megtakarítások rendszerében. A NYESZ-en elhelyezett, illetve a magán- vagy önkéntes pénztári megtakarítások között az a leglényegesebb különbség, hogy a NYESZ esetében a megtakarítási döntés teljes mértékben saját elhatározáson alapul.
Az egyén szempontjából ez tekinthető a legértékesebb döntésnek, mivel itt a számlatulajdonos határoz arról, hogy a rendelkezésre álló havi jövedelmének - amit a munkáltatója már eljuttatott hozzá - valamekkora részét nem költi el, hanem hosszú távra félre teszi. A magánpénztárba a kötelező befizetések munkáltató oldaláról érkeznek - lehet egyéni kiegészítés is, de ez még azelőtt a pénztárba kerül, hogy a átfutna a pénztártag bankszámláján -, míg az önkéntes pénztárba elvileg érkezhetnének teljesen saját döntésen alapuló kiegészítő befizetések is, azonban ez jelenleg nem sokkal haladja meg az összes hozzájárulás 10%-át.
A NYESZ másik legfontosabb tulajdonsága, hogy az ügyfél maga döntheti el, mikor, mibe szeretné fektetné pénzét, így befektetéseinek összetételét bármikor maga változtathatja. Ez természetesen nem jelent professzionális vagyonkezelési tevékenységet, mégis megadja a megtakarítónak a döntési szabadságot, hosszú távú megtakarításai saját kezelésének a lehetőségét és élményét, így a döntések felelősségének teljes vállalását - olvasható a BAMOSZ összefoglalójában
Viszlát, adókedvezmény: indulhat a roham?
Tízezrek lépnek vissza az állami tb-be?
Devizázók, figyelem: gyengül az adóprés!
"Rossz" évben ment nyugdíjba? Plusz emelést kap
Kevesebbet fektetünk az életbe - ez biztos
Privátbankár