Például ugyanolyan jól és biztonságosan kell repülnie valahol a sarkvidéki kanadai reptéren mínusz harminc fokban, mint mondjuk a negyvenöt fokos trópusokon, vagy egy két-háromezer méter tengerszint feletti reptéren, ahol már olyan ritka és híg a levegő, hogy a fene tudja, mi tartja fenn a gépet. És persze ezeknek az extrém körülményeknek a legkellemetlenebb kombinációját is ki kell bírnia.
Különlegesen izgalmas volt, amikor kipróbálták, hogyan lehet 853 főnyi utast és személyzetet biztonságosan lehozni csúszdákkal a kétemeletes gépről, a felső szintről is, mindegy szálig egyetlen perc alatt, azt is alaposan megvizsgálták, hogyan lehet vele leszállni erős oldalszélben, márpedig az oldalszél alaposan belekapaszkodhat a gigantikus törzsbe, az óriási vezérsíkba. A legkeményebb, nyugodtan mondhatom, a legkegyetlenebb próba, amikor a gépet teljes terheléssel nekilódítják a pályának, majd a felszálló sebesség fölött robogva megfékezik, ráadásul a hajtóművek erejét sem szabad igénybe venni, csak a kerékfékeket, és egy ideig még a tűzoltók sem avatkozhatnak be, pedig ilyenkor izzanak a futók.
Képgaléria: Márványi Péter fotói a az Airbus A380-ról - kattintson!
És még számtalan rafinált vizsgát kellett és sikerült is letennie az A-380-asnak, öt gép többszáz órányi repülése révén, hatóságiak éles szeme és kíméletlen műszerei előtt. Az viszont még nyitott kérdés, vajon az óriásmadár után hány mérföldre repülhet a következő, merthogy a hatalmas törzs és szárny hatalmas örvényeket kelthet, ha viszont a biztonságos követési távolság túl hosszú, elvész az az előny, hogy a 380-as két közönséges gépnyi utast hoz a nagy repterekre.
És persze az is nagy kérdés, hogyan alakulnak az gépek életében legdöntőbb gazdaságossági vizsgák, az eladások, és azt is láttuk már, hogy egy óriásprogramnál a csúszásoknak is óriási a hatása. Szóval, a hatósági engedély azt jelenti: ez egy jó gép, ez egy biztonságos gép. És talán még a versenytársak is azt remélik, hogy a bajai ellenére sikeres lesz, mert ha a sokmilliárdos Airbus-program hordfelületein nem keletkezne elég felhajtóerő, az az egész szakma, az egész iparág szárnyalását veszélyeztetné.
Márványi Péter jegyzete