Még mielőtt a fellegjáró hölgy előtt leborul a nemzet, szeretném elmondani, hogy a jeles műsorvezetőnő tegnap minden nagyszabású beharangozás ellenére nem az űrben járt, de a közelében sem. A titokzatos kísérleti repülőgép, amivel felszállt Nyizsnij Novgorodban, egy Míg-31-es, első példánya 1975-ben repült, több mint 150 készült belőle, NATO-kódneve Foxhound azaz Rókakopó.
Nem űrrepülőgép, hanem nagy magasságban tevékenykedő elfogó vadász, jól ismert típus, a Míg-25-ös kétszemélyes továbbfejlesztett változata. A műsorvezető szerint szolgálati titok volt a repülési magasság. Mármost a publikált gyári adatok szerint a típus maximálisan 20600 méterre képes. Lehet, hogy egy lekönnyített, speciálisan felkészített példány ennél magasabbra repül, de már azért is kénytelen a légkörben maradni, mert a hajtóművei a légkör levegőjével működnek. Az FAI, a Nemzetközi Repülő Szövetség által nyilvántartott magassági rekord sugárhajtóműves repülőgéppel 37650 méter, még az sem az űr, messze van tőle.
Hogy hol végződik a légkör, és hol kezdődik az űr, azt sokféleképp határozzák meg, egyik definíció sem adja alább a repülőgépes rekord duplájánál, nyolcvan kilométernél. A műsorvezető mostanság űrugrást emleget, ilyenek valóban voltak, minimum 100 kilométer magasra, nincs olyan atmoszférikus repülőgép, ami képes erre. A műsorvezető azt mondta, hogy látta a kozmosz feketeségét. Nos felhívtam egyik vadászpilóta-ismerősömet, ahogy ő látta, az ég már 17-18 ezer méteren mélykék, 23-25 ezer méteren elfeketül, a föld görbületét pedig 18 kilométeren már gyönyörűen látni. Azt is megerősítette a profi harci pilóta, hogy a súlytalanság állapotát, amiről ugyancsak büszkén beszélt a hölgy, alkalmas repülőgéppel bármilyen magasságban lehet produkálni, ha a gép úgynevezett Kepler-pályán repül.
Képgaléria - kattintson!
Űrhajósnak a Nemzetközi Űrhajós Szervezet azt tekinti, aki legalább egy teljes fordulatot tett a súlytalanság állapotában az atmoszférán kívül a Föld körül, az FAI definíciója csak a száz kilométer elérését követeli. Erre egyetlen repülőgép volt képes, a bombázó szárnya alól startoló rakétahajtású amerikai X-15-ös, néhány pilótája valóban meg is kapta az űrhajós jelvényt. Kétségtelen, hogy az interneten is megtalálható kalandszervező cég, az Incredible Adventures, amely Nyizsnij Novgorodba szervez Mig-31-es repüléseket, úgy reklámozza a túrát, hogy: "Repüljön az űr határáig", de még ez a hirdetés sem állítja, hogy aki befizet, űrhajósnak nevezheti magát.
Mindezt nem a hölgy elleni támadásként írom, inkább igazi repülő barátaim védelmében. A magyar médiasztárok és sztárocskák, akik mindenáron a közfigyelem középpontjába akarnak bekerülni, ezért néha túl messzire is elmennek. De van, aki tényleg magasan és messzire repül, a saját ereje, felkészültsége és tudása révén. Büszke vagyok arra, hogy ismerek néhányat közülük, űrhajósokkal is találkozhattam, beszélgethettem, akikre volt miért felnéznem. A témával foglalkozó újságíróként inkább az ő hírüket és tisztességüket védem ezzel a röp-elemzéssel.