Alig három héttel a hatályos koncessziók lejárta előtt dőlt el, hogy mely cégek működhetnek a következő hét esztendőben a lakosság 81, illetve 67 százalékát elérő frekvenciákon, miután az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) csak a nyáron tette közzé a pályázati felhívást.
A médiahatóság kezét a tavalyi év végéig a parlament által – a szférát szabályozó új törvény meghozatalának reményében - elrendelt frekvenciamoratórium kötötte, a hullámsávosztások felfüggesztésének lejárta előtt pár héttel pedig a koncesszióbirtokosok újrázását tette volna lehetővé az Országgyűlés. A médiatörvény módosításával ugyanis lehetővé tették volna, hogy a digitális földfelszíni (DAB+) platformon megjelenésért cserébe pályázat nélkül újrázhasson a Sláger és a Danubius.
Az államfő azonban nem írta alá a jogszabályt, hanem előzetes normakontrollt kérve az Alkotmánybírósághoz (Ab) utalta; az Ab pedig június 30-án az alaptörvénybe ütközőnek találta a megoldást.
Alig három héttel később már ki is írta a két koncesszió hétévnyi sorsáról döntő pályázatot az ORTT; a megszerezhető 100 pontból a 45-öt a műsorszolgáltatásidíj-ajánlattal, 20-20-at a programtervvel és a magyar zene vállalt arányával, 5-öt a kiegészítő szolgáltatásokkal lehetett megszerezni. A fennmaradó 10 pontot a médiahatóság tagjainak értékelése alapján, a műsorszolgáltatási tapasztalatra kaphatták meg a pályázók.
A szeptember 28-ai beadáskor mindkét jogosultságra négy ajánlat érkezett: a Sláger a saját frekvenciáját, a Danubius és az első menetben ajánlata irreális voltára hivatkozva kizárt Zene Rádió Kereskedőház Zrt. mindkét hullámsávot megpályázta. A Slágernek a végül győztesnek bizonyuló - a fővárosban műsort sugárzó radiocafé tulajdonosi köre által alkotott - FM1 konzorciummal is meg kellett küzdenie. A kisebbik vételkörzetű frekvenciára pedig a Rádió Juventus Zrt. és a legjobb eredményt elérő, tulajdonosi szálon a Lánchíd Rádióhoz kötődő Advenio Zrt. is pályázott.
Megkérdeztük olvasóinkat, ők mit gondolnak a frekvenciapályázatról. A véleményeket ITT olvashatja. |
Az október 29-ei döntéshozatalkor az ügyben kifogást emelő tag - aggályai miatt - nem szavazott, míg az elnök a médiatörvény előírásai szerint nem voksolhatott. A többiek viszont megszavazták a koncessziósdíj-ajánlatukkal élre törő FM1 és Advenio győztessé nyilvánítását.
A 2011 közepéig tartó időszakra az FM1 évi 355 millió forintot, az Advenio 700 milliót ígért, az azt követőre pedig – a 200 milliós alap mellett – az előző esztendei nettó árbevételük 50, illetve 55 százalékát. Ez annyit tesz, hogy – saját üzleti tervük alapján kalkulálva - az egyik cég 7,24 milliárd, a másik 9,6 milliárd forint koncessziós díj befizetését vetítette előre.
Nem vehetett "használaton kívüli" fővárosi frekvenciát a Sláger Rádió, mert nincsen ilyen értékesíthető hullámsáv - cáfolta az MTI érdeklődésére a Blikk internetes oldalán az éjjel megjelent értesülést szerdán Berényi Diána, a médiahatóság sajtófőnöke. Az egyetlen szabad - a 92,9 MHz-es tartományt elfoglaló - fővárosi frekvencia pályáztatására most készül az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), amelyik hullámsávra kiadtak műsorszolgáltatási engedélyt, azt pedig használják a koncesszióbirtokosok - közölte. |
Vezérigazgatójának korábbi közlése szerint a Danubius vizsgálja, hogy miként szerezhetne másik frekvenciát, míg a Slágert előbb a Rádió1-hálózattal, majd a Roxyval és a Pont FM-mel hozták hírbe. Előbbi két cég vezetője cáfolta, hogy túl akarnának adni a cégen, a Pont ügyvezetője pedig azt mondta, több vasat tartanak a tűzben, de a Slágerrel tárgyalnak „a legkevésbé”.
A Neo Fm ajánlatáról annyit tudni, hogy az első perctől teljesülő 35 százalékos magyarzene-arányt, az adásidő legalább 30 százalékát kitevő, "a hallgatói érdeklődést is kielégítő, színvonalas közszolgálati műsort" vállalt, és színvonalas szórakoztatást ígért. A Class FM menedzsmentje „kultúrát közvetítő zenei rádiót”, interaktív, az utóbbi tizenkét év továbbvihető vívmányait vállaló, az európai kereskedelmi rádiózás elemeit is átvevő adót ígért. Stábjukról egyelőre nem nyilatkoztak. A Sláger és a Danubius ugyanakkor azt közölte a múlt héten: még „nem engedték el” húzóneveiket.
A NeoFM rajtra kész
Éjfél után 10 másodperccel kezdi meg a sugárzást a NeoFM, a legnagyobb országos frekvenciát elnyert új kereskedelmi rádió. A Neo túlnyomórészt zenét sugároz majd, műfaji vagy korszakbeli megkötések nélkül. A zenei kínálat több mint harmada magyar zene lesz, ezek között is fontos szerepet kapnak az új dalok.
Visszaélésszerű döntésnek nevezte az országos kereskedelmi rádiós pályázatok eredményét és "hallásszabadságot" követelt, a médiahatóság székháza előtt tartott sajtótájékoztatóján Dávid Ibolya, a Magyar Demokrata Fórum elnöke. A korábbi nyílt levelükben foglaltakat megismételve Dávid Ibolya azt mondta: az államigazgatási eljárásról szóló törvénybe ütközik, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság annak ellenére kiadta a két új adó rádióengedélyét, hogy a pályázat eredménye per alatt áll. |
Minden héten szerdán, ugyanebben az idősávban a televízióban már igen népszerű Beugró című műsor stábja (Novák Péter, Rudolf Péter, Kálloy-Molnár Péter, Pokorni Lia, Szabó Győző) jelentkezik a Beugró Plusszal. A hétköznap napközbeni zenei sávok házigazdái Tóth Betty és Bojti Szilvia lesznek. Mindkét hétvégi délelőttön családi magazint, délutánonként pedig kívánságműsort kínál hallgatóinak a NeoFM.
A legnagyobb érdeklődéssel várt reggeli sávval kapcsolatban a hallgatóknak egyelőre várniuk kell. A NeoFM végleges reggeli műsorával kapcsolatban a rádió később ad tájékoztatást.
Kádár Tamás, a rádiót üzemeltető FM1 Zrt. vezérigazgatója elmondta: „Egy hosszú távra tervezett vállalkozás első nagy lépését tesszük most meg. Reményeink szerint nemcsak a hallgatók nyernek ezzel, de a teljes rádiós piac is.”
Hegyi György a Neo főszerkesztője hozzátette: „A zeneszerető emberek nyerik a legtöbbet a Neo megjelenésével. Nemcsak a széles stílusbeli spektrum, de az igényes és népszerű válogatás teszi majd összetéveszthetetlenné a Neo zenéjét. Mindezt olyan népszerű műsorokkal fűszerezzük majd, amelyek könnyen belopják majd magukat hallgatóink szívébe.”
A TV2 közleménye szerint a Class FM-ben is jelentkezik az eddig az Áll az alku című produkció vezetője, Kovács Áron; "a TV2 örömmel üdvözölte kedvenc játékmesterük döntését, és bízik abban, hogy a képernyős ugyanolyan sikeres lesz a rádióban, mint a televízióban" - írják, hozzátéve, a műsorvezető tovább jelentkezik a vetélkedővel a kereskedelmi televízióban.
Elindult a Klasszik Rádió
Kilencmilliárdos ígérettel győzött az Advenio
Advenio: aljas indokból rágalmazott Dávid Ibolya
Külföldön is kiverte a biztosítékot a rádióbotrány
Nincs összeférhetetlenség a Klassz FM-nél
Búcsúzik a Radiocafé?
Klassz FM: nem leszünk beszélgetős rádió!
Mennyit ígértek az új rádiók?
Aláírták az új rádiók szerződését
MTI, Privátbankár