Leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken, közölték a lengyel PERN vezetéküzemeltetőnél hétfőn. "Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás - mondta a PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd a szállítás hétfő reggelre teljesen leállt.
A Barátság-vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.
Az üggyel kapcsolatban a Mol illetékese az MTI-nek elmondta: Magyarországon nem tapasztalták a szállítás lényeges akadozását, az olaj most az ütemezésnek megfelelőn érkezik.
Hétfő délelőtt a cseh ipari és kereskedelmi minisztériumban közölték, hogy az orosz olajszállítás Csehországba zavartalan. "Úgy értesültünk, hogy Fehéroroszországban átmenetileg megállt a szállítás vasárnap délután 5-től 8-ig, de ennek nálunk nem volt következménye - mondta a minisztérium szóvivője.
Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság (Druzsba) vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét. A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.
A magyar benzint drágíthatja a minszki döntés
Fehérorosz válasz Moszkvának