A Renault már pénteken bejelentette, hogy a negyedik negyedévben 20 százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfőn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával. Külföldön a törökországi Bursában és a szlovéniai Novo Mestóban néhány napig állnak a gépsorok. A spanyolországi Valladolidban - ahol 5500 munkást foglalkoztatnak - még év vége előtt tíz napig fog szünetelni a gyártás.
A dolgozóktól azt kérte a Renault vezetősége, hogy a munkaidő éves elszámolása alapján a termelési szünet idején vegyék ki szabadnapjaikat.
Kidőltek az autógyárak, munkahelyek veszélyben
A nemzetközi pénzügyi válságot kísérő drámai gazdasági helyzet, illetve a világméretű értékesítési nehézségek két vállra fektették a legtekintélyesebb német autógyárakat is.
Hétfői értesülések szerint a kereslet súlyos visszaesése miatt a Daimler, a Volkswagen, az Opel és a BMW egyaránt csökkenti, illetve átmeneti időszakra szünetelteti a termelést.
A Mercedeseket gyártó Daimler - mint a sajtójelentésekből kitűnt - sindelfingeni üzeméből több mint 30 ezer alkalmazottat öthetes "kényszerszabadságra" küld. Az értékesítési nehézségek miatt a gyár az év végéig a tervezettnél 80 ezerrel kevesebb autót állít elő.
A stuttgarti konszern nem kívánta kommentálni az értesüléseket, de nem is cáfolta azokat. Eszerint a karácsonyi termelési szünet december 11-én kezdődne, s a Daimler-alkalmazottak január 12-én vennék fel ismét a munkát. A cégnél korábban is voltak hasonló karácsonyi szabadságok, azok azonban rendszerint két-három hétig tartottak.
Sajtóértesülések szerint a termelés visszaesése nem érinti a Daimler külföldi üzemeit, sem pedig a tervezett magyarországi fejlesztést: Rainer Schmückle, a Mercedes-Benz személygépkocsi üzletágának ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten aláírta Bajnai Gordonnal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium vezetőjével a megállapodást arról, hogy jövő tavasszal Kecskeméten megkezdődik a Mercedes új gyárának építése, mintegy 800 millió eurós beruházással.
A válság miatt további átmeneti termeléscsökkentésre, illetve a gyártás további ideiglenes szüneteltetésére készül az Opel is. A gyár szóvivője szerint az intézkedés az Opel több európai üzemét érinti. - Kapacitásainkat továbbra is a piaci kereslet alakulásához igazítjuk - jelentette ki a szóvivő.
A német autógyárak közül elsőként az amerikai General Motorshoz tartozó Opel rendelte el a termelés szüneteltetését. Először a bochumi üzemben szeptember végén rendeltek el két hét gyártási stopot, amit október 20-tól hasonló, s szintén két hétre tervezett intézkedés követett. Az Opel eisenachi üzemében a hónap végéig szüneteltetik a gyártást, s hasonló intézkedés lépett életbe a belgiumi Antwerpenben és a nagy-britanniai Ellesmere Portban lévő gyárban is.
A szentgotthárdi General Motors Powertrain-Magyarország Autóipari Kft. szóvivője, Légrádi Edit hétfőn elmondta, hogy a gyártás visszaesése, illetve a külföldi üzemek bezárása közvetve érintette az Opel szentgotthárdi, elsősorban motorokat és hengerfejeket - exportra is - gyártó üzemét. A szentgotthárdi üzem motorszerelő sora korábban másfél hétre leállt, most pedig csökkentett kapacitással, a korábbi több műszak helyett egy műszakban dolgozik. - Egyelőre bizonytalan, hogy az antwerpeni üzem átmeneti bezárása érinti-e a szentgotthárdi gyárat, amely motorokat Belgiumba is szállít - mondta a szóvivő.
A BMW a kereslet drámai hanyatlása miatt ugyancsak a gyártás csökkentésére készül. Értesülések szerint a cég lipcsei üzemében hétfőtől néhány napra átmenetileg szüneteltetik a termelést, s mintegy 3 ezerrel kevesebb autót kívánnak gyártani. Hasonló intézkedésre készül a Volkswagen is, különös tekintettel a hozzá tartozó Seat és a Skoda gyártására. A Volkswagen az év végéig a tervezettnél mintegy 50 ezerrel kevesebb autót állít elő.
Az Audi ingolstadti szóvivője az MTI-t arról tájékoztatta hétfőn: nincs tudomása arról, hogy az Audinál a többi autógyárhoz hasonló, termeléskorlátozó intézkedéseket terveznének.
A válság erősen sújtja a beszállítókat is, köztük a az gumigyárakat is. Szakértők szerint mintegy 20 ezer munkahely kerül veszélybe.
5000 alkalmazottat rak utcára a gyáróriás
A győri Audi nem akar kirúgni senkit
Az európai óriások sem tudják eladni autóikat
Erős fékezésben a Volvo
MTI