1p
A pénteken benyújtott adócsomag egyik rendelkezése kijózanító pofont ad az önkormányzati szférának és megszünteti az országon belüli adóeltérítést a tehergépkocsik és autóbuszokat illetően. Egy kis rés azonban még mindig marad
A pénteken benyújtott adócsomag egyik rendelkezése kijózanító pofont ad az önkormányzati szférának és megszünteti az országon belüli adóeltérítést a tehergépkocsik és autóbuszokat illetően. Egy kis rés azonban még mindig marad, a személygépkocsikkal foglalkozó flottakezelők továbbra is tudnak adót optimalizálni.

A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény módosítása szerint a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművet, autóbuszt üzemeltető tulajdonos székhelyként, telephelyként csak olyan címet adhat meg, ahol a gépjárművek tényleges tárolása, karbantartása zajlik. Mindezt az illetékes település jegyzőjének kell írásban igazolnia. Ezzel véget ér az a gyakorlat, hogy a nulla százalékos iparűzési adó ígéretével a kisebb települések magukhoz csábítják papíron a fuvarozókat, akiknek ily módon csak a súlyadót kellett megfizetniük.

Erre a módszerre egész iparág épült az elmúlt években kis hazánkban. Azok a jellemzően elmaradottabb kisebb települések tudtak élni ezzel a lehetőséggel, ahol amúgy sem volt érdemi iparűzési bevétel, így a nulla százalékra levitt ipa-t már 4-5 kamion súlyadójával is kompenzálni lehetett. A fuvarozó cégnek „természetesen” semmi köze nem volt az újonnan létrejött telephelyéhez, az technikailag csak arra szolgált, hogy oda jelentse be a gépjárműveit, majd a tárgyi eszközök arányában oda fizesse a nulla százalékos iparűzési adót. A befogadó település pedig köszönte szépen a súlyadót.

Mint az üzletek legtöbb részében, a win-win szituáció ezúttal sem minden szereplőre vonatkozott: az az önkormányzat, ahol ténylegesen működött a fuvarozó vállalkozás, duplán rosszul járt. Nem csak a súlyadótól esett el, hanem az iparűzési adóbevétele is kevesebb lett. Joggal érezték méltánytalannak a helyzetet, mert az adott település infrastruktúráját használták a tehergépkocsik, de a súlyadó az ország másik részére folyt be (az ipa pedig a cégnél maradt). Nem kérdés, hogy ez a konstrukció erősen hasonlít a színlelt szerződésekhez, mert célja nem más, mint az adóelkerülés.

Az iparág úttörői azonban nem is a nagy fuvarozó cégek voltak, hanem a több ezer személygépkocsit a tulajdonukban tartó flottakezelők, akik lízingbe adták a járműveket. Az esetükben még mindig nyitva áll a kiskapu, mert ők egy technikai telephelyet létre is szoktak hozni a céltelepülésen, ahova betesznek 10-15 használt gépkocsit, és elvileg ott árulják azokat. A sok ezer gépkocsiból álló eszközpark folyamatosan cserélődik, így nem nagy megterhelés ott parkoltatni 10 autót, és így bizonyítani tudják, hogy tényleges működést folytatnak a telephelyükön.

Az már más kérdés, hogy egy kicsit is reálisan belegondolva mindenki számára nyilvánvaló, hogy mire megy ki a játék, és alkalmas-e egy nem frekventált helyen található falu eldugott telke a gépkocsik értékesítésére vagy sem. Ebben a helyzetben is az lenne a korrekt megoldás, ha a telephely befogadó méretét vennék alapul, és a ténylegesen ott tárolt gépkocsik arányában fizethetné az iparűzési adót és a súlyadót a céltelepülésnek a flottakezelő. A többit pedig annak az önkormányzatnak fizetné, ahol a tényleges tevékenységét végzi.

Privátbankár

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG