
Az Aerion koncepcióján már évek óta dolgoznak a hasonló nevű konzorcium szakemberei, a koncepció lényege pedig az, hogy a hangsebességet át lehet lépni hangrobbanás nélkül is, ha megfelelő kialakítású, egyébként rendkívül hosszú és karcsú orrkúppal és szupertiszta, úgynevezett lamináris szárnyprofillal látják el a repülőgépet. Viszont üzletileg az üzleti gép sokkal kisebb kockázat, mintha azonnal egy 150-200 személyes utasszállítóval próbálkozna egy cég, mint ahogy ezt az olyan óriás is kénytelen volt belátni, mint a Boeing, amikor feladta nemhogy a szuperszonikus, de a hangsebesség-közeli utasszállító terveit is. Merthogy a kockázatvállalás is áttevődött egy még exkluzívabb körre, a nagy légitársaságok óvatosak, de az olyan dollármilliárdosok, mint a gép első vevője, nem aggódnak túlságosan egy alig százmilliós kis játékszer miatt.
Az Aerion repülését persze ugyancsak óvatosan kell megtervezni, amint valaha a Concorde-ét kellett, hiszen Észak-Amerika felett továbbra is csak a katonák söpörhetnek hangsebesség felett, és békeidőben persze ők is csak meghatározott körzetekben, távol a lakott területektől. Az Aerion ennek megfelelően mondjuk egy a chicagói felszállás után, ugyan elég hamar eléri 12 utasával a civil gépek esetében ritkán használt 450-es repülési szintet, ami bizony már valahol 13 ezer 500 méter körül van. De ekkor a gép még nem gyorsulhat, csak a hangsebesség alá kétszázadnyival, majd Kanada partjait elhagyva tolják a pilóták igazán előre a gázkarokat, hogy a hangsebesség több mint másfélszeresével, alig két óra alatt szeljék át az Atlanti óceánt és kezdjenek lassítani és süllyedni az európai leszállóhely felé.
Egy tankolással a gép hatótávolsága meghaladja a hétezer kilométert, tehát valóban interkontinentális lesz, ellentétben a Concorde-dal, amelynek épphogy elég volt az üzemanyaga Párizstól New Yorkig. Az első megrendeléssel az Aerion építése és persze üzleti pályafutása is új szakaszba lépett, ez a gép talán elég csendesnek és környezetbarátnak bizonyul ahhoz, hogy megnyissa az utat technológiában és elfogadottságban egy új civil szuperszonikus korszak felé, amikor megint természetes lesz, de már környezeti károk nélkül és gazdaságosan, a kontinensek közti hangnál gyorsabb utazás.
Márványi Péter jegyzete