Az autógyártók annak idején óriási lobbiharcot folytattak a direktíva megfúrása érdekében, mondván: az ingyenes visszavételi kötelezettség milliárdos veszteséget okoz az ágazatnak, és akár csődbe is juttathatja a cégeket. Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos azonban hajthatatlan, és nem csak az autóipar tekintetében: az idén nyáron az elektronikai hulladékra is hasonló ingyenes hulladék-visszavételi kötelezettség lép életbe.
Magyarországon a tulajdonosok vagy a márkakereskedésekben, vagy a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő regisztrált bontókban adhatják le a roncsokat. Előbbi rendszert működteti például a Porsche Hungária, ahol a leadást követően a márkakereskedés feladata a roncs bontóba juttatásának a megszervezése. Utóbbi megoldás esetén az egyes gyártók egy nyilvántartásba vett hulladékkezelővel állapodnak meg arról, hogy vevőik a hulladékkezelővel kapcsolatban álló bontókban adhatják le autóikat. Ilyen szervezet itthon például a Car-Rec, amely mintegy 25 gyártó – többek között a Toyota, az Opel vagy a FIAT – vevőit szolgálja ki.
A gyakorlatban számos probléma merül fel ezekkel a megoldásokkal kapcsolatban. Először is a jogszabály előírja, hogy a roncsot ingyen kell átvenni, de az átvevőket a törvény kötelezi egy bontási igazolás megvételére, amelynek díját (2950 forint) a bontók több esetben kezelési és hasznosítási költség címén a tulajdonosra terhelik. Ennek következtében számos tulajdonos nem regisztrált bontóba viszi autóját, ahol több ezer forintot fizetnek neki a roncsért, a gépjárműadó és a kötelező biztosítás elkerülésére pedig bejelentik, hogy a járművet ellopták. A forgalomból való átmeneti kivonás, a forgalmi engedély és a rendszámtábla leadása után a tulajdonos ismét mentesül a gépjárművel kapcsolatos terhek fizetése alól, és csak rajta múlik, milyen formában szabadul meg feleslegessé vált autójától. A regisztrált bontók működését a környezetvédelmi hatóságok felé teljesítendő, uniós viszonylatban kiemelkedően nagy adatszolgáltatási teher is nehezíti.
Ebben a helyzetben a regisztrált bontók annyira kevés autót kapnak, hogy legfeljebb nagyon hosszú távon térülnek meg a bontó létesítéséhez szükséges beruházásaik. Továbbá az EU-nak is kénytelen elismerni Magyarország, hogy kiugróan alacsony a leadott autók száma az újonnan forgalomba helyezett járművekéhez képest (ebben a statisztikában természetesen csak a regisztrált bontókban leadott járművek szerepelnek). A roncsautóktól persze nem csak a magyarok hajlamosak szabálytalanul megszabadulni. Nagy-Britanniában például a magas szétszerelési költségek és a fémhulladékok alacsony világpiaci ára miatt előfordult, hogy a bontók 25–50 fontot (mintegy 10-20 ezer forintot) kértek egy-egy roncsautó átvételéért. A londoni kormány a büntetési tételek emelésével igyekszik elvenni a járműtulajdonosok kedvét attól, hogy erdőkben vagy az utak mentén hagyják feleslegessé vált négykerekűiket.
Elektromos autó a GM-től
Büntetés gyorshajtásért - 676-tal kapták lencsevégre
Csaknem 400 ezren váltottak biztosítót