1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Január 1-jétől a 2002 előtt forgalomba hozott, ronccsá vált autók átvételéről is térítésmentesen gondoskodniuk kell a gyártóknak
Január 1-jétől az unióban már nemcsak a 2002 után, hanem a korábban forgalomba hozott, ronccsá vált autók átvételéről is térítésmentesen gondoskodniuk kell a gyártóknak. Évente 8-9 millió tonna hulladék keletkezik a tagországokban a ronccsá vált gépjárművekből, és ennek zömét értelemszerűen a 2002 előtt gyártott darabok teszik ki (ma az EU-ban egy autó átlagos élettartama 13,5 év) - írja a Világgazdaság.

Az autógyártók annak idején óriási lobbiharcot folytattak a direktíva megfúrása érdekében, mondván: az ingyenes visszavételi kötelezettség milliárdos veszteséget okoz az ágazatnak, és akár csődbe is juttathatja a cégeket. Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos azonban hajthatatlan, és nem csak az autóipar tekintetében: az idén nyáron az elektronikai hulladékra is hasonló ingyenes hulladék-visszavételi kötelezettség lép életbe.

Magyarországon a tulajdonosok vagy a márkakereskedésekben, vagy a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő regisztrált bontókban adhatják le a roncsokat. Előbbi rendszert működteti például a Porsche Hungária, ahol a leadást követően a márkakereskedés feladata a roncs bontóba juttatásának a megszervezése. Utóbbi megoldás esetén az egyes gyártók egy nyilvántartásba vett hulladékkezelővel állapodnak meg arról, hogy vevőik a hulladékkezelővel kapcsolatban álló bontókban adhatják le autóikat. Ilyen szervezet itthon például a Car-Rec, amely mintegy 25 gyártó – többek között a Toyota, az Opel vagy a FIAT – vevőit szolgálja ki.

A gyakorlatban számos probléma merül fel ezekkel a megoldásokkal kapcsolatban. Először is a jogszabály előírja, hogy a roncsot ingyen kell átvenni, de az átvevőket a törvény kötelezi egy bontási igazolás megvételére, amelynek díját (2950 forint) a bontók több esetben kezelési és hasznosítási költség címén a tulajdonosra terhelik. Ennek következtében számos tulajdonos nem regisztrált bontóba viszi autóját, ahol több ezer forintot fizetnek neki a roncsért, a gépjárműadó és a kötelező biztosítás elkerülésére pedig bejelentik, hogy a járművet ellopták. A forgalomból való átmeneti kivonás, a forgalmi engedély és a rendszámtábla leadása után a tulajdonos ismét mentesül a gépjárművel kapcsolatos terhek fizetése alól, és csak rajta múlik, milyen formában szabadul meg feleslegessé vált autójától. A regisztrált bontók működését a környezetvédelmi hatóságok felé teljesítendő, uniós viszonylatban kiemelkedően nagy adatszolgáltatási teher is nehezíti.

Ebben a helyzetben a regisztrált bontók annyira kevés autót kapnak, hogy legfeljebb nagyon hosszú távon térülnek meg a bontó létesítéséhez szükséges beruházásaik. Továbbá az EU-nak is kénytelen elismerni Magyarország, hogy kiugróan alacsony a leadott autók száma az újonnan forgalomba helyezett járművekéhez képest (ebben a statisztikában természetesen csak a regisztrált bontókban leadott járművek szerepelnek). A roncsautóktól persze nem csak a magyarok hajlamosak szabálytalanul megszabadulni. Nagy-Britanniában például a magas szétszerelési költségek és a fémhulladékok alacsony világpiaci ára miatt előfordult, hogy a bontók 25–50 fontot (mintegy 10-20 ezer forintot) kértek egy-egy roncsautó átvételéért. A londoni kormány a büntetési tételek emelésével igyekszik elvenni a járműtulajdonosok kedvét attól, hogy erdőkben vagy az utak mentén hagyják feleslegessé vált négykerekűiket.

Elektromos autó a GM-től
Büntetés gyorshajtásért - 676-tal kapták lencsevégre
Csaknem 400 ezren váltottak biztosítót

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG