
Valóban több bíztató példa létezik Európában. Stockholmban most vezették be a dugódíjat, de népszavazással bólintottak rá az érintett városlakók, másrészt tartottak néhány próbanapot is, amikor mindenki megtapasztalhatta, milyen fizetni, és milyen sokkal kevesebb autóval együtt élni. Londonban jónéhány éve működik a dugódíj, a belváros forgalmas, de nem túlságosan zsúfolt, az egyetlen útvonal, ahol mindig van dugó, az Oxford street, ahol szinte kizárólag piros emeletes buszok araszolnak.
Évekkel ezelőtt vendégem volt ebben a stúdióban Budapest egy akkori vezető tisztviselője, aki némi szkepszissel, de erős realitásérzékkel sorolta: Londonban azért lehetett dugódíjjal védeni a belvárost, mert a brit fővárosnak nincs átmenő forgalma, viszont van több körgyűrűje, és autópálya- illetve gyorsforgalmi úthálózata, amelynek révén London abszolúte elkerülhető. Ezzel szemben Budapest egyik legfontosabb főutcája, a Rákóczi út illetve Kossuth Lajos utca speciel nem más, mint egy furcsa kétszer három sávos házak közti országút, amely a város szívét kettévágva köti össze a keleti és a nyugati országrész autópályáit.
Ja, hogy van M0-ás is? Majd ha teljes lesz, akkor ér valamit. Kellene még néhány új híd, kellene egy belsőbb gyűrű, a Hungária körúton túl, valahol a mai Körvasútsor helyén vagy mentén, amely szintén elviszi az átmenő forgalmat. Nem az M0-ásnak, hanem eme nemlétező gyűrűnek a mentén kellene kiépíteni a P+R parkolókat, amelyek csak akkor működnének szűrőként, ha őrzöttek lennének. E parkolók felől új tömegközlekedési vonalak vinnének a belváros felé.
Vagyis kellenének netán újabb – mik is? Buszjáratok? Esetleg villamos-pályák? Ne adj Isten metróvonalak? Az elhamarkodottság bizonyítéka számomra az a félmondat, amely arra utal, hogy a főpolgármester Budapest közigazgatási határánál szedné a dugódíjat. Ami azt jelentené, hogy nem dugódíjat, hanem dugóadót szedne a főváros, egyszerű sarcot, városvédelem, forgalom-változás nélkül. Mindenki kifizetné, és menne tovább, a város központját ugyanúgy megbénítanák az autók.
Minden létező dugódíj, a londoni és a stockholmi is, a belvárost védi, nem magát a várost. Budapest határánál sem a belvárost, sem magát Budapestet nem lehet megvédeni. Legyen később dugódíj, amikor már elkészült minden a forgalom elterelésére, megszűrésére, amikor már nem logikus útvonal keresztül robogni Budapesten Zalaegerszeg felől Miskolc felé. Amikor a Rákóczi országút megint bevásárló központtá válik, amikor ama kevés sétálóutcán túl is magához tér a belváros. Akkor ugyanis már lesz mit megvédeni a dugódíjjal.
Márványi Péter jegyzete
Ezt még az autósok torkán is le kell tolni...
Korábbi jegyzetek:
Hibridmotoros autó félmillióért? Ugyan már!
Retro-Trabi:nem újjászületés, történelem-hamisítás
Cikizzük a kínaiakat, pedig nem kéne