Több mint 7 százalékponttal nőtt a határidőn belül fizetett számlák aránya
A főként stabil, rendszeres üzleti kapcsolatokban a fizetési fegyelem javulására utal, hogy a határidőn belül való számlafizetések aránya nő a magyar gazdaságban. Míg 2008-ban csupán a számlák 44,01 százalékát fizették ki időben, addig 2009-ben már 47,02 százalékot, az elmúlt 12 hónapban pedig már 51,39 százalékot. Ne bízzuk el magunkat, mivel a javuló tendenciát nemcsak a gazdasági helyzet stabilizálódása okozhatja, hanem az is, hogy az eladók egyre kevésbé bíznak vevőikben, és sűrűbben kérnek előrefizetést - hívja fel rá a figyelmet a D&B. A számlákat a legnagyobb arányban a közigazgatás, védelem, a pénzügyi, biztosítási tevékenység és a bányászat, kőfejtés területén egyenlítik ki időben. A papíriparban és az építőiparban a legkisebb a határidőn belüli számlakiegyenlítési arány, ahol a 40 százalékot sem éri el az időben fizetett számlák aránya.
21 napos átlagos késedelem több mint 50 napos pénzhez jutási időt eredményez
A papíriparban a magas fizetési határidő és a nagy késedelem átlagosan 83 napos pénzhez jutási időt jelent egy utalásos számla kiállításakor, ami már jelentős cash flow problémákat okozhat. |
Extrém késések és a bedőlési arányok együtt nőnek
Az extrém 90 napos késedelmek aránya az elmúlt időszakban nőtt, ami sok esetben a fizetésképtelenség felmerülése utal. A fizetési tapasztalatok egybevágnak vágnak a magyar cégek bedőlési arányának növekedésével, mivel a bedőlési arány (felszámolási eljárások és csődeljárások működő cégekre vetített részaránya) az elmúlt három év alatt 2 százalék körüli értékről 3 százalék fölé nőtt, és az elmúlt 12 hónapban már elérte a 3,18 százalékot. Az 90 napos késések aránya 1,58 százalék volt 2008-ban, az elmúlt 12 hónapban pedig már 1,7 százalék. Nem meglepő módon a legnagyobb az extrém késések aránya az építőiparban, az ingatlanügyletek területén és a papíriparban.
Új irányok a kockázatkezelésben
A számokból látszik, hogy egy megalapozott üzleti döntés meghozatalakor már nem elég csupán alapvető céginformációkra hagyatkozni. Egy átfogó kockázatkezelési döntéshez az elmúlt években kiderült, hogy a lehető legtöbb minőségi információra célszerű támaszkodni.
Privátbankár - Zsiborás Gergő