Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes elmondta, hogy kezdeményezésére sikerült egy olyan modellt és elvi finanszírozási konstrukciót kidolgozni, amely ezzel a mintegy 10 százalékos mértékű hozzájárulással lehetővé tenné, hogy az agglomerációban csak a budapestihez hasonló, átlagosan 13,5 százalékos tarifaemelés legyen a tömegközlekedési járműveken.
A szocialista politikus közölte, hogy a főváros és a szaktárca 1,2 milliárd forintos többletterhet vállalt a helyzet rendezése érdekében, s ennek köszönhetően a bérletek ára akkor is jelentősen csökkenni fog, ha a 16 település nem járulna hozzá a járatok finanszírozásához. A főváros és a tárca javaslatának fontos eleme, hogy nemcsak a tanulóbérletek, hanem a nyugdíjasbérletek ára is jelentősen mérséklődne - tette hozzá Hagyó Miklós.
Garamhegyi Ábel, a gazdasági minisztérium államtitkára elmondta, bízik abban, hogy az agglomerációs önkormányzatok is osztoznak a felelősségben, és részt vállalnak majd a települések lakói terheinek csökkentésében. Mint hangsúlyozta, a tárca és a főváros mindent megtesz azért, hogy megnyugtatóan rendezzék a bérletárak körül kialakult problémát.
Hagyó Miklós rámutatott, hogy a főváros eddig is jelentős terheket vállalt azért, hogy az agglomerációban élők minél kedvezőbb feltételek között vehessék igénybe a tömegközlekedési járműveket. Hozzátette, hogy a szaktárcával közösen kidolgozott konstrukció nem jelent további tehervállalást a főváros számára az eddigieken felül. |
A főpolgármester-helyettes fontosnak tartja, hogy az új konstrukció keretében a nyugdíjasok is ismét jelentősen olcsóbban közlekedhetnének a buszokon és a HÉV-eken. Nekik 5 kilométeres bérlet esetén a jelenlegi 3.240 forint helyett 496 forintot kellene fizetniük, ha az önkormányzatok is beszállnak a finanszírozásba, enélkül pedig 828 forintot. A 10 kilométeres bérlet a jelenlegi 6.480 forint helyett 992 forintba, vagy 1.657 forintba kerülne. A 20 kilométeres bérletekért 12.960 forint helyett 1.488 forintot, vagy 2.485 forintot, a 30 kilométeresekért pedig 19.440 forint helyett 1.984 forintot, vagy 3.313 forintot kellene téríteniük.
Az ezekben az összehasonlításokban "jelenleg" érvényesként szereplő bérletárak azok, amelyek az utóbbi időben heves tiltakozást váltottak ki. Hagyó Miklós ezeknek kapcsán korábban többször emlékeztetett rá, hogy egy tavaly júliustól hatályos új kormányrendelet alapján drágultak az agglomerációban élők közlekedési terhei. Mivel a főváros fél évig nem hárította át az utasokra az új kormányrendelet következményeit, a HÉV és a környékbeli buszok járatainak közlekedtetése 573 millió forintos veszteséget okozott a BKV-nak - mondta.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerdán kérte fel Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a tárca a források átcsoportosításával járuljon hozzá a budapesti agglomerációs közlekedésben kialakult helyzet minél előbbi rendezéséhez. A kormányszóvivő a hír bejelentésekor elmondta: az ártámogatásról szóló törvény szerint ugyan nem a gazdasági tárcának kell intézkednie, de a kormány nem akarja fenntartani "a kialakult méltánytalanságot".
Körvonalazódik a megegyezés HÉV-ügyben
Az első diplomáig jár majd az utazási kedvezmény?
Demszky magyarázkodik a drága BKV miatt