.jpg)
A Volkswagen például olyan új tanulmányautóval jelentkezett, amelynek a motorja hátul és alul dohog, a Toyota is hozott egy aprócska városi kocsit, a Smart is azzal reklámoz, hogy nem csak a kocsi kicsi, de a kibocsátása is. A nem szakértő megfigyelő gyanúja az, hogy miközben a gyárak rákényszerülnek a nagyon friss és talán még nem is igazán kiforrott technológiák tömeges bevezetésére, a költségeket nagyon nehezen tudják érvényesíteni. Egy környezetvédelmi értelemben nagyon zöld kiskocsi magas ára még mindig alacsonyabb, mint egy ugyanennyire zöld közép- és felsőkategóriás járgányé.
Tehát a kisautók szektorában lehet többet eladni, és így kigazdálkodni a fejlesztések költségeit, ráadásul a nagy példányszám valóban komolyabb környezetterhelési könnyítéssel kecsegtet, mintha csak a legprímább modellek lennének igazán tiszták. Az autóipar pontos indikátora annak, hogy a nemzetközi felbolydulás a klímaváltozás és a fosszilis energiák kapcsán mennyire ment át a mindennapokba, a tömegtermelésbe és a tömegfogyasztásba.
Ezzel együtt vannak elgondolkodtató fejlemények Frankfurton kívül is. A Renault szuperolcsó kisautókat akar Ázsiában piacra dobni. A történet előzménye, hogy egy indiai cég 2008-ban 2500 dolláros autót tervez bevezetni a piacra, erre válaszolt most a Renault és egy másik indiai vállalat egy 3000 dolláros új modellel.
Vagyis: miközben Frankfurtban csillognak-villognak és remek paramétereikkel csábítják a lelkiismeretes európait az itt bemutatott autók, nem hallani részleteket arról, mennyire lesznek környezetbarátok azok a kiskocsik, amelyek két-három éven belül az ázsiai, orosz és netán a kelet-európai piacot is elárasztják? Miközben az Unió kemény és egyre keményebb előírásokkal tereli a maga világát a környezet-tiszta közlekedés felé, ki tereli például Kínát, ahol még csak most kezdődött a motorizációs robbanás?
Nem hiszem, hogy egy 2500-3000 dolláros autócskába hibridmotort vagy biodízelt álmodnának a tervezők. Vagyis megint elbillenhetnek a dolgok, a modernizáció óriás üzlet, de egyben újabb veszélyes fejleménnyé válhat. És esetleg épp európai közreműködéssel nő a szakadék a tisztuló Európa és a szennyezett feltörekvők között.
Márványi Péter jegyzete
Korábbi jegyzetek:
Retro-Trabi:nem újjászületés, történelem-hamisítás
Cikizzük a kínaiakat, pedig nem kéne
Hisztéria-bomba robbant szeptember 11-én
Csináljon gyereket szabadnapján!