A kérdésekre Michael Smithing, a Colliers International ügyvezető igazgatója, illetve a cég két vezető tanácsadója, Hidasi János és Saly Miklós válaszol.

A történelmi kormányzati negyedünk a világháború alatt pusztult el, majd az újjáépítés után jórészt a Lipótvárosban kezdett dolgozni a magyar kormány. A kihalt utcák gyors közlekedési lehetőséget biztosítottak a szolgálati autó számára. A rendszerváltáskor még magától értetődőnek tűnt, hogy a várba költözzenek vissza a minisztériumok, de hamar kiderült, hogy az inkább idegenforgalmi központtá kialakított várnegyed nem alkalmas a kormányzati funkciók kiszolgálására. Végül csak a Sándor-palota került felújításra a köztársasági elnök számára, és a Parlament közvetlen közelében fekvő palotákat szemelték ki a további fejlesztésre. A további elképzelések túl nagyszabásúnak bizonyultak még a maguk korában is. A most szóban forgó alternatívák – a Nyugati és a Déli pályaudvar, valamint a Lágymányosi hídtól délre eső Duna-part - előnyeiről, hátrányairól szóló vitáról is sokat hallhatunk.
Kevesebb szó esik viszont arról, hogy a költségvetési megszorítások miatt tervezett, illetve megkezdett kormányzati, államigazgatási reformok, mit is jelentnek humánerőforrás, szervezési, információ- és adatkezelési, logisztikai, üzemeltetési és nem utolsó sorban objektum- és személyvédelmi szempontból – mutatott rá Michael Smithing.
Ezeknek a feltételeknek, igényeknek a nélkülözhetetlen feltárása után – amely egy professzionális ingatlantanácsadó és –hasznosító vállalat szakembereinek akár több éves munkát jelenthet – lehet csak optimális döntést hozni. Különösen, ha figyelembe vesszük azt az adottságot is, hogy az ilyen jellegű átalakítások sohasem tekinthetők statikusnak, véglegesnek, azaz a hazai politikai, közigazgatási életben – mondjuk egy kormányváltás kapcsán – újabb szempontok szerint hirtelen megváltozhatnak az igények.
Egyáltalán jó ötlet-e koncentrálni a kormányzati és államigazgatási épületeket, vagy inkább decentralizálni kéne? Mekkora hangsúlyt kapjanak a biztonsági-, személy és objektumvédelmi kérdések? Sajnos aktuális kérdés ma már, hogy az előre jelezhető biztonsági fenyegetettséggel kalkulálva vajon a kormányzati negyed szerves része maradhat-e hosszú távon a városnak?
Ha ezekre a funkcionális, szervezési, logisztikai, biztonsági, és nem utolsó sorban közlekedési kérdésekre sikerül optimális válaszokat találni, akkor jutottunk el a projekt szűkebben vett ingatlanpiaci vetületéhez, és a legkedvezőbb megoldás kiválasztásához. A szakemberek szerint ez nem csak egy azonnali új beruházás lehetne, hanem akár a mostani kormányzati ingatlanok kereskedelmi értékesítése, és átmeneti viszont bérlete a professzionális ingatlan hasznosító cégektől – ezzel időt is nyerve a projekt optimális megtervezéséhez -, vagy akár még az is szóba jöhet, hogy a klasszikus iroda piacon keressenek megfelelő, modern és funkcionális infrastruktúrát.
A radikális váltás, átköltöztetés miatt hirtelen megürülő – mintegy 100 millárdos értékű - kormányzati ingatlanvagyon hasznosítása ugyancsak nem kis szakmai kihívás – hívják fel végül a nem mindennapi projekt kulcskérdéseire a figyelmet a Colliers International szakemberei.