
Elemzők becslései szerint 2015-ig világszerte évente kétbillió dollárt költenek majd infrastruktúrára, ennek ellenére minden régióban vannak vezetők, akik annak az aggodalmuknak adtak hangot, hogy az infrastrukturális beruházások nem lesznek elegendők. Míg a kérdéssel kapcsolatos vezetői aggodalmak Kelet-Európában (az üzleti vezetők 89 százalékánál) és az ázsiai-csendes-óceáni térségben (a vezetők 84 százalékánál) a legerősebbek, a tanulmány szerint a fejlett piacokon is magas az aggályukat kifejezők aránya, az Egyesült Államokban a vezetők 74 százaléka, Nyugat-Európában a vezetők 64 százaléka volt ugyanezen a véleményen.
Nő az infrastruktúra jelentősége
A válaszadók túlnyomó többsége (80 százaléka) vélekedik úgy, hogy az elkövetkező öt évben az infrastruktúra még fontosabb lesz vállalkozásuk számára. Míg az infrastruktúra hatásának növekedését az ázsiai-csendes-óceáni térségben ítélték a legnagyobbnak, ahol 87 százalék mondta azt, hogy jelentősége nőni fog a következő öt évben, Közel-Kelet/Afrika, Latin-Amerika és Kelet-Európa mellett az USA is abba a csoportba tartozik, ahol a válaszadók több mint 80 százaléka gondolja úgy, hogy az öt év során egyre fontosabbá válik az infrastruktúra. Nyugat-Európában ez a szám 63 százalék.
Az infrastruktúra határozza meg az üzleti tevékenység helyszínének megválasztását
A megkérdezett vezetők túlnyomó többsége (90 százaléka) mondta azt, hogy az infrastruktúra rendelkezésre állása és minősége hatással van arra, hová telepítik üzleti tevékenységüket. „Munkánk során nap mint nap találkozunk ezzel a kérdéssel a szolgáltató központok létesítésének esetleges tervei kapcsán. Az infrastruktúra fejlettsége meghatározó tényező, nem csak ebben a tekintetben, az uniós támogatások esetében is korrelációt tapasztalunk a fejlett infrastruktúra és az elnyert pályázatok között. Sajnos Magyarországon problémát jelent, hogy sok esetben lassan haladnak a kormányzati intézkedések, nem nyújtunk be minden pályázatot időben” – tette hozzá Várnai Éva.
Várnai Éva úgy véli, hogy miközben a kormányok világszerte küszködnek a jelenlegi gazdasági válsággal, fel kell ismerniük, hogy továbbra is égető szükség van infrastrukturális beruházásokra, hogy elősegítsék a kritikus üzleti tevékenységeket. Amellett, hogy a fejlett infrastruktúra vállalkozásokat vonz, munkahelyeket teremt és adóbevételt termel, az is felismert tény, hogy korrekt irányítás mellett az infrastrukturális munka gazdasági ösztönző is lehet.”
Együttműködés a magánszektorral
Üres állami és önkormányzati kasszákkal a megkérdezett vezetők 80 százaléka úgy véli, hogy a kormányoknak nagyobb mértékben együtt kell működniük a magánszektorral az infrastrukturális fejlesztések finanszírozása terén. „Az infrastruktúra kritikus válaszúton van, és a kormányok előtt hihetetlen lehetőség áll a jövő generációit érintő döntések meghozatalára. Az USA-ban és Nyugat-Európában megkérdezett vezetők csaknem háromnegyede aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a szűkös gazdasági körülmények és a kormányok előtt álló kihívások együttesen megakadályozzák az infrastruktúra szükséges fejlesztését. Azt várják, hogy a kormányok működjenek együtt a magánszektorral hatékony finanszírozási megoldások kidolgozása érdekében” – jegyezte meg Várnai Éva.
Minden régióban az úthálózat és az energiaellátás jelenti a legnagyobb problémát
A KPMG felmérése során megkérdezett vezetők kétharmada (66 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy mind a szállítási, mind az energiaellátási infrastruktúra növeli vállalkozásuk működési költségeit.
A felmérés szerint világszerte és minden régióban az úthálózat és az energiatermelés a legsürgetőbb infrastrukturális szükséglet. Az Egyesült Államokban például a válaszadók csaknem kétharmada (61 százaléka), Nyugat-Európában pedig mintegy 40 százaléka jelölte meg az úthálózat fejlesztését, míg mind a két régióban körülbelül egyharmaduk nevezte meg az energiatermelést és az iskolákat kritikus infrastrukturális szükségletként.
„A fejlett országokban működő sok üzleti vállalkozás még most esetleg nem érzi a pénztárcáján az elöregedett infrastruktúra hatását. Figyelembe véve azonban az infrastrukturális projektek átlagos időtartamát, amely a kezdéstől a befejezésig több év, a kormányoknak most kell cselekedniük a kérdés stratégiai megközelítésének kidolgozásához, mielőtt válsághelyzet alakulna ki ezen a téren. Míg a fejlődő – ám gyorsabban növekvő – gazdaságok számára fontos, hogy elkötelezzék magukat az infrastruktúra fejlesztése mellett, ugyanilyen fontos az érettebb piacok számára is, hogy felváltsák öregedő infrastruktúrájukat, ha nem akarják kockáztatni versenyképességüket. Nyugat-Európában nagy hangsúlyt fektetnek a vasúthálózat fejlesztésére, míg Kelet-Európában inkább a szociális területekre fókuszálnak, így a kórházak, iskolák fejlesztésére” – mondta Várnai Éva.
A felmérés főbb megállapításai:
• a felső szintű vezetők úgy gondolják, az infrastruktúra jelentősége növekedni fog az elkövetkezendő öt évben
• az infrastruktúra rendelkezésre állása és minősége közvetlenül hatással lesz az üzleti tevékenységek és bővítésük helyszínének kiválasztására
• az üzleti vezetők szerint a kormányoknak együtt kell működniük a magánszektorral a nagyobb infrastrukturális projektek finanszírozása és levezénylése terén
• a világszerte megkérdezett üzleti vezetők többsége szerint az úthálózat és az energiatermelés jelentik a legsürgetőbb infrastrukturális szükségletet.
Akár harmadával több bevétele lehetne a BKV-nak
Amire biztosan nincs pénz: új számítógép
Rábólintott az ötmilliárdos programra az EU
A távmunka majd megment minket?
Új adatközpontot nyitott az Invitel
Csak a gyenge forint segített versenyben maradni
A bicikliútnál fontosabb a munkahely
Privátbankár