.jpg)
Vannak hátrányai is az euró bevezetésének - tette hozzá. Szerinte Magyarországon - miként a többi olyan államban is, amely alacsonyabb fejlettségi szinten csatlakozik majd az euróövezethez -, a felzárkózás során az átlagosnál magasabb béremelkedés várható, ami felfelé nyomja az inflációt. Az árszintünk - tette hozzá - el van maradva az európai árszínvonaltól, elsősorban a szolgáltatásokban és azokban a szektorokban, ahol sok a munkabér. Ez az árszint - mondta - meg fog emelkedni. Általában a hétköznapi, így például a mezőgazdasági termékek ára emelkedik majd gyorsabban, az iparcikkek ára stabil marad - tette hozzá.
Szavait alátámasztotta a pódiumbeszélgetés során Marc Kranjecnek, a szlovén központi bank vezetőjének diagramokkal illusztrált előadása, amelyből kiderült, hogy Szlovéniában az euró bevezetése nyomán valamelyest magasabb lett a GDP növekedési üteme, erősen növekedtek a tőkebefektetések, jelentősen az euróövezeti átlag fölé emelkedett az infláció (bár a 4 százalékot az eddigi csúcsponton sem lépte túl), és az euróövezeti átlagnál lényegesen nagyobb arányban emelkedtek az élelmiszerárak. Érdekes módon a háztartások kiadásai nem emelkedtek számottevően, miközben megugrott a háztartások rendelkezésére álló elkölthető jövedelem.
Járai szerint az EU-hoz újonnan csatlakazott kis országoknak nem is érdemes más lehetőségen gondolkodniuk, mint az euró bevezetésén, de - tette hozzá - "lassan már nem kérdés, hogy gyorsan csatlakozunk vagy lassan". Értékelése szerint Magyarország közeledik az eurókritériumokhoz a költségvetési deficit nagyságát tekintve, és ha minden jól megy, néhány év múlva az államadósság is visszaáll egy lassan csökkenő pályára. Ugyanakkor magas az infláció, és a mostani alacsony gazdasági növekedés miatt rosszak a feltételek a későbbi költségvetési konszolidációhoz. Szerinte eljön ugyanis az a pillanat, amikor a kiadásokat növelni kell, de ha nem nő közben a gazdaság, akkor megint csak a hiány növelésének árán lehet növelni a kiadásokat. "És akkor vagy még erősebb társadalmi tiltakozás várható, vagy újra a hiány fellazulása" - jegyezte meg.
Mint a volt MNB-elnök fogalmazott, elméletileg nagyon könnyű megmondani, milyen korrekció szükséges: a költségvetési kiadásokat csökkenteni kell, és ezt követheti a költségvetési bevételek csökkentése, tehát az adócsökkentés. Magyarországon - jegyezte meg - a GDP 40 százaléka az adóterhelés, míg Szlovákiában és Romániában ez 30 százalék körül van. A költségvetési kiadások csökkentéséhez azonban tömeges létszámleépítésre van szükség a költségvetési szférában, vissza kell fogni a szociális kiadásokat, csökkenteni kell a bürokráciát. Megemlítette, hogy Magyarországon az állami szféra 800 ezer alkalmazottat jelent, ami a foglalkoztatottak 20 százaléka, szemben az unió 16-17 százalékos átlagával.
"Adót csak akkor szabad csökkenteni, ha először a kiadások csökkennek" - húzta alá nyomatékkal Járai Zsigmond. Azt a tényt, hogy az EU-hoz csatlakozott kelet-közép-európai országok közül eddig egyedül Szlovénia tudott bejutni az euróövezetbe, az ország viszonylag kedvezőbb kiinduló helyzetén túlmenően részben azzal magyarázta, hogy a szlovéneknél "sohasem szállt el a költségvetés", nagyon következetes és fegyelmezett költségvetési és monetáris politikát folytattak. "Ők voltak a legfegyelmezettebbek a tíz új tagállamból" - állapította meg.
Jelentett az MNB: felér egy országértékeléssel
Egyedül nem megy: Simor a kormányra mutogat
Belátható időn belül nem lehet, nem is lesz eurónk
"Gyurcsányista bábszínház": Járai keményen beszólt
Járai: Nagy árat fizetünk a hiánycsökkentésért (hanganyag)
MTI