Jó hírek az USA-ból
Az Egyesült Államokban több mint két éve a legalacsonyabbra csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma a múlt héten.
A washingtoni munkaügyi minisztérium szerdán megjelent adatai szerint 407 ezer úgynevezett első munkanélküli segélykérelem érkezett a munkaügyi hivatalokhoz a múlt héten. Ez 34 ezres csökkenés az egy héttel korábbihoz képest és a legalacsonyabb érték 2008 júliusa, a világgazdasági válság elmélyülését megelőző időszak óta. Elemzők jóval kisebb, 4 ezres csökkenésre számítottak.
A világ legnagyobb gazdaságának kibontakozása előtt a tartósan magas, 10 százalék körüli munkanélküliség az egyik legnagyobb akadály - mondják elemzők, akik szerint az első segélykérelmek száma még így is meghaladja azt a szintet, amely a munkaerőpiac lényegi javulását jelzi, az irány azonban biztató.
A friss adatok arra utalnak, hogy "megjelent a horizonton" a foglalkoztatottság növekedésének és a munkanélküliségi ráta csökkenésének a lehetősége - fogalmazott Thomas Simons, a Jefferies and Company New York-i elemzője.
Az Egyesült Államokban öthónapos csúcsra emelkedett novemberben a fogyasztói bizalom a szerdán megjelent kutatási adatok szerint.
A Reuters hírügynökség és a Michigan állami egyetem közös felmérése szerint a fogyasztói hangulat főként a korán kezdődött ünnepi akciók és a munkaerőpiacról érkező pozitív hírek hatására javult.
A felmérés alapján számított hangulatindex a vártnál nagyobb mértékben javult, 71,6 pontra emelkedett november végére a hó közi 69,3 pontról és az október végi 67,7 pontról. Elemzők kisebb mértékű hangulatjavulásra, 69,5 pontos hónap végi értékre számítottak. Az index legutóbb idén júniusban mutatott a november végihez hasonló értéket.
A jelenlegi gazdasági helyzet megítélésére vonatkozó almutató az októberi 76,6 pontról 82,1 pontra ugrott fel, a várt 79,9 pont helyett. A fogyasztói kilátások megítélésére vonatkozó almutató 64,8 pontra emelkedett az október végi 61,9 pontról, míg elemzők 63 pontra számítottak.
Befektetők és gazdasági elemzők fontos mutatónak tartják a fogyasztók hangulatát és várható magatartását jelző indexet, főként azért, mert a világ legnagyobb gazdaságának számító amerikai gazdaság teljesítményének több mint kétharmada a fogyasztói kiadásokból áll össze. Az indexnek különösen az őszi hónapokban, a karácsonyi bevásárlási szezon közeledtével tulajdonítanak nagy jelentőséget.
MTI