.jpg)
A személyi jövedelemadó (szja) alsó sávhatára - a 18 és 36 százalékos adókulcs megmaradása mellett január 1-jéig visszamenőleg 1,7 millióról 1,9 millió forintra emelkedik. Ez 1,9 millió forintos bruttó jövedelemnél 3 százalékos nettó jövedelem-növekedésnek felel meg, a fölött az előny kisebb.
A családi pótlék szeptembertől adóterhet nem viselő járandósággá alakul át oly módon, hogy a családi pótlék a házastársak között megosztható 50-50 százalékban, az egyedülállók esetében pedig csak 50 százalékban számít bele a jövedelembe. A változás következtében a családi pótlék nem válik adókötelessé, ha azonban a családi pótlékkal rendelkező magánszemély más, adóköteles jövedelemmel is rendelkezik, a családi pótlék összegével megegyező összegű jövedelmét -1,9 millió forint fölött - magasabb adó fogja terhelni.
A jövedéki adó átlagosan 5-6 százalékkal nő. A munkáltatói járulék a korábbi terveknek megfelelően július 1-jétől a minimálbér kétszereséig 5 százalékponttal, 32 százalékról 27 százalékra csökken. A csökkentés két részből tevődik össze. Egyrészt a foglalkoztató által fizetendő társadalombiztosítási járulék a jelenlegi 29-ről 26 százalékra mérséklődik (24 százalék nyugdíjbiztosítási járulék + 2 százalék egészségbiztosítási járulék), másrészt a munkáltatóknak a munkavállalók után az eddigi 3 százalék helyett 1 százalék munkaadói járulékot kell fizetniük. A minimálbér kétszeresét meghaladó rész után az idén még 32 százalék marad a járulék mértéke.
A minimálbér kétszeresének (143 ezer forint) megfelelő, valamint e feletti jövedelmek utáni járulékfizetési kötelezettség szakértők szerint havi szinten összesen 7.150 forinttal csökken, ami a minimálbér kétszeresével megegyező bruttó munkabér esetén 2009. július 1-jétől a havi bérköltséget 3,7 százalékkal csökkenti.
Az 5 százalékos járulékcsökkentés miatt kiigazították a pályakezdők, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását követően munkát keresők foglalkoztatását segítő járulékkedvezményt is: a fizetendő társadalombiztosítási járulék a foglalkoztatás első évében a bruttó munkabér 10, a másodikban pedig a 20 százaléka.
A egyszerűsített vállalkozói adó (eva) bevételi határa július 1-jétől 25 millióról 26 millió forintra emelkedik.
A táppénz mértéke augusztustól egységesen 10 százalékkal csökken. Így legalább kétéves, folyamatos biztosítási jogviszony fennállta esetén a táppénz összege a munkabér 70 százalékáról 60 százalékára, ennél rövidebb biztosítási jogviszony esetén a bér 60 százalékáról 50 százalékára csökken. A táppénz egy napra járó összege nem haladhatja meg a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér négyszeresének, a biztosítási jogviszony megszűnését követően pedig a minimálbér másfélszeresének harmincad részét. A 15 napos betegszabadság idején járó táppénzt is érinti az új szabályozás: az eddigi 80 százalék helyett a bér 70 százaléka jár a munkavállalónak. A baleseti táppénz mértéke a kereset 100 százalékáról 90 százalékára csökken.
Az idei adóváltozások hatása semleges lesz - a költségvetési szigorítások miatt megtakarított összeg a bevételkiesés kompenzálására elegendő.
Ingatlanadó: a nyugdíjasoknak nem kötelező
Kivégezték a 13. havi nyugdíjat
Oszkó Péter pénzügyminiszter azt mondta: a 2009-es adóátalakítások reális célja a munkahelymegtartás, s ezt a járulékcsökkentés szolgálja. A pénzügyminiszter szerint rövid távon minden forint hasznos, így a mostani mértékű járulékcsökkentés is hozzájárulhat a munkahelyek megtartásához. Ahhoz, hogy új munkahelyek létesüljenek, más gazdasági környezet és nagyobb arányú adószerkezet-átalakítás is szükséges - fogalmazott a miniszter.
Oszkó Péter hangsúlyozta, hogy a munkahelymegtartás mellett a változtatások célja az, hogy javuljon a középosztály jövedelmi pozíciója. Ezt szolgálja a személyi jövedelemadó sávhatárának felemelése.
A pénzügyminiszter szerint a változtatásoknak, még ha kis arányú is az adórendszer idei átalakítása, az az üzenete, hogy "érdemes aktívnak lenni", azoknak csökkennek a terhei, akik dolgoznak. Hozzátette: ennek jórészt az áfa és a jövedéki adó növelése teremti meg a feltételét.
Oszkó Péter azt mondta még, hogy rövid távon nem bővülhet a 18 százalékos, kedvezményes kulcsba sorolt termékek köre. Ezt azzal indokolta, hogy kifejezetten a rászorultságon alapult a termék- és szolgáltatatási kör meghatározása, semmiféle iparági kedvezményeket nem kívántak biztosítani, mert ezt a költségvetés nem engedheti meg magának.
Arra a kérdésre, hogy az ingatlanadó jövő évi bevezetésért küzdeni fog-e, azt válaszolta: az ingatlanadó nélkül nem lehet olyan határozott lépéseket tenni az adószerkezet átalakításában, mint amire szükség lenne a magyar gazdaságnak. "Nem azért fogok küzdeni az ingatlanadóért, mert nekem személyes mániám lenne, hanem mert bevezetésével sokkal határozottabb átalakításra lesz lehetőség ott, ahol szükség van átalakításra" - fogalmazott Oszkó Péter, hozzátéve: igazságos rendszeren dolgoznak, s annak bevezetéséből, ha az kellően gyors, és megfelelő az adónem szerkezete, már jövőre származhat bevétel.
Bajnai nem hagyja futni az adókerülőket
A kormány segít a Bajnai-csomag áldozatain
Holnap lefejezik a táppénzt
Nem bír el a rendszer ennyi nyugdíjast
TB-nyugdíj: akkor sem mennénk vissza, ha lehetne
"A Bajnai-csomag öl, butít és nyomorba dönt"
Mit jelent az egészségpénztári hozam?
Elfogadták a nyugdíjtörvényt: viszlát 13. havi!
Vegye saját kezébe nyugdíját - állami támogatással
MTI