Nem tanulságok nélküli a történet. A Boeing 787-es elképesztő üzleti siker, 48 légitársaság eddig hétszáztíz példányt rendelt belőle már most, az első repülés előtt, épp ezért ha kiderülne, hogy valami nagy baj van a géppel, az elképesztő káoszt okozna a cégnek, meg a rengeteg megrendelőnek, a beszállítóknak, gyártó partnernek.
Speciel a csúszás e partnerek némelyike miatt következett be, nem készült el időben repülőképes állapotban a gép vezérléséhez szükséges sokmillió karakteres szoftver, és ami még furcsább, nincs elég a piacon a repülőgépgyártás egyik legbanálisabb részegységéből, egy szegecsféléből. Amikor a 787-es kigördült, vagyis a nyáron bemutatták első példányát a világnak, abba a gépbe ideiglenes szegecseket építettek bele, és ezeket most mind ki kell cserélni - idegölő munka, mondják Everettben.

A megrendelő légitársaságok most lélegzetvisszafojtva figyelik az amerikaiak erőfeszítéseit, mert nekik sem mindegy, időben kapják-e meg a gépeket, amelyektől gazdaságos üzemeltetést, komoly profitot remélnek. Nos a bíztató az, hogy a Boeing nem változtat a forgalomba állítás határidején, vagyis nagyon bízik a gépben, ha megkockáztatja, hogy noha csak decemberben indul a berepülési program, mindössze öt hónap alatt végiggörgetik azt a nehéz és bonyolult próbafolyamatot, amelynek végén a szigorú hatóságok rábólintanak, és a gép megkapja a szükséges engedélyeket.
Az európai Airbus óriásgépe, a 380-as hasonló bajokkal küszködött korábban, hiába, egy utasszállító repülőgép az egyik legösszetettebb termék, amit az emberiség valaha produkált, egyben a legüzembiztosabb kell, hogy legyen. Vagy másfél éves csúszás után a kétemeletes hatalmas madár néhány hét múlva teljesíti első kereskedelmi repülését az első megrendelő, a Singapore Airlines színeiben.
Két, egymástól nagyon eltérő koncepcióban épült ragyogó újdonság sorsa dől el tehát ezekben a hónapokban. A pokolian kiélezett verseny ellenére, gyanítom, sem a Boeing, sem az Airbus csapata nem kívánja a másik kudarcát, mert bármelyikük kerülne bajba, az egész iparág bajba kerülne.
Márványi Péter jegyzete
Jön a válság? Nézz az égre, és megtudod
Egy nappal Sao Paulo után - kérdések örvényében
Fém? Szén? Mindenki félrebeszél az új Boeingról