Ebből a szempontból a dél-somogyi utak egész évben kiemelten veszélyesek, a legkockázatosabb a Barcs-Lad, a Lábod-Kadarkút összekötő út, illetve a 68-as út Barcs-Lábod szakasza. Május az őzek területszerzési időszaka, s ilyenkor még a legcsendesebbnek tűnő erdei úton is számítani kell az erdőből kiugró vadakra.
Ezek ellen alig lehet védekezni, mert az állatok a legtöbbször váratlanul és nagy sebességgel érkeznek a járművek elé, s egyszerűen nem lehet elkerülni az ütközést. Ha mindez olyan helyen történik, ahol az állatok vonulására figyelmeztető tábla is volt a közelben, a járműben esett kár mellett az elütött vad több százezer, akár egymillió forintos értéke is a tulajdonost terhelheti - hívja fel a figyelmet a CLB közleménye. Persze, ha van érvényes casco, akkor a kárt annak terhére lehet rendezni. Ennek híján azonban a jármű tulajdonosának kell minden számlát állnia, még az elütött vad értékét is rajta hajthatja be a területen illetékes vadásztársaság.
Ez azonban visszafelé is igaz. Vagyis, a vadásztársaságoknak kell megfizetniük mindent, ha a helyszínen nincs vadvonulásra figyelmeztető tábla. A járműtulajdonosnak ekkor is fizet a casco – ha van –, ám ilyenkor a biztosító visszkeresetet indíthat a vadásztársasággal szemben, és ha ez sikeres, akkor az autós még a kifizetett önrészt is visszakapja.
A CLB biztosítási szakértője szerint minden vadbalesethez rendőrt kell hívni, s ha van szemtanú, akkor az ő segítségét is kérni kell, hogy pontosan rögzíthessék a körülményeket. Németh felhívja a figyelmet arra is, hogy a vadásztársaságoknak az állatok által okozott egyéb kárt is meg kell téríteniük, ha a baleset az ő hibájukból következett be. Erre felelősségbiztosítással készülhetnek fel a társaságok.
Egy súlyosabb ütközésnél, például ha szarvas ugrik az autó elé, a jármű utasai is megsérülhetnek, a becsapódáskor a többmázsás állat becsúszhat az utastérbe. Az utasokat ért kárt – például munkából való kiesés, vagy ápolás, gondozás költségei – nem lehet a kötelező gépjármű-felelősség biztosítás terhére rendezni, mivel egy ilyen esemény nem számít közúti balesetnek. Ebben az esetben a casco mellé kötött jó balesetbiztosítás segít – mondja Németh.
A CLB biztosítási szakértője szerint jól teszik az autósok, ha a kirándulásokra vadriasztó síppal is felszerelik járművüket, ami ugyan nem tökéletes védelem, de „több a semminél”. Nem árt tudni, hogy szarvasra és őzre inkább hajnalban és alkonyatkor, vaddisznóra egész éjszaka lehet számítani a közutakon, de olyan helyen, ahol mindkét oldalon erdő, mocsár vagy nádas van, mindig óvatosan kell vezetni. Figyelmeztető jel, ha az úton sáros vadnyomok vannak, s az is, ha magas a fű a padkán, Ilyen helyen érdemes az út középvonala felé húzódni, mert a szélén egyszerűen nem lehet kikerülni a bozótból kiugró állatokat. És ami mindennél fontosabb: senki ne kezdjen bizonytalan kimenetelű kikerülő manőverekbe, ha nagytestű állattal találkozik, csak fékezzen teljes erővel, s a kormányt erősen markolva üsse el a vadat. Ha már elkerülhetetlen a szomorú vég.
Privátbankár