.jpg)
A növekvő hitelfelvételi kedv ugyanakkor nem párosult a bankokkal szembeni megelégedettség növekedésével, sőt e tekintetben a tendencia a pénzintézetek számára több mint aggasztó lehet. Tudatosabb lett a lakosság, a többség ugyanis egy konkurens bank jobb ajánlata miatt képes szolgáltatót váltani (hasonló a tendencia a biztosítók piacán is, de ott magas díjtételek miatt). A kutatást vezető Huba Eörs szerint a racionálisabb gondolkodás egyelőre inkább a magasabb végzettségűekre jellemző.
A felmérés januárban készült, 1000 fő megkérdezésével. A tanulmány a teljes magyar pénzpiaci portfóliót vizsgálta, így a bankszektort, a biztosítási és lízingpiacot is. A felmérés 2009 után most készült el másodszor - az összehasonlítás alapját a tavalyi MOSAIC felmérés adatai jelentik. |
A kutatást vezető Huba Eörs felhívta rá a figyelmet, hogy a bankok esetében az elégedettség csökkenése minden demográfiai szegmensben tetten érhető volt. A leginkább elégedetleneket a 40-50 éves korosztályban találjuk, arányuk itt nőtt a leginkább: közülük tulajdonképpen csak minden negyedik ügyfél elégedett főbankjával (23%).
A banki ügyfelek növekvő pénzügyi tudatosságát is jelezheti, hogy - mint arról Kovács Gyula, a Data Research ügyvezető igazgatója beszámolt - növekedhetnek az elvándorlási ráták, melyek szintje Magyarországon eddig tradicionálisan alacsony volt. Tavaly a banki ügyfelek 9%-a tervezett bankváltást, idén már 10,3%.
Kovács Gyula szerint ugyanakkor a banki elégedetlenség nem jár együtt a lojalitás csökkenésével - holott ez logikus lenne. Kovács szerint ez jelzi az ügyfelek kiszolgáltatottságát is, ez egyre tudatosabb magatartás mellett is. A bankot váltók között idén már nagy arányban találunk olyanokat, akik egy kedvezőbb ajánlat miatt váltanak, nem pedig az elégedetlenség miatt, ez utóbbi ok a tavalyi "első hely" után idén már csak a második legfontosabb szempont volt az "elvándorlók" között. Az is igaz, hogy nagyobb arányban "büntetik" azok a bankjaikat, akiknek nincs hitelszerződése, hanem főleg megtakarítás jellegű termékekbe fektetnek.
Háztartások pénzügyi portfóliója
A megkérdezettek 68%-a bírt bankkapcsolattal 2009-ben, 2010-ben már 73% - Huba Eörs szerint nemzetgazdasági szinten ez jó jel, hiszen utal a gazdaság fehéredésére. Kevesebben rendelkeznek viszont bankbetéttel, a 2009-es 13% után idén már 10% az arányuk. Nem változott viszont a lakáscélú hitelek aránya, továbbra 10% ez az arány. A folyószámlahiteleknél azonban jelentős növekményt látunk, a MOSAIC kutatás tanulsága szerint a tavalyi 6,2% után idén már a megkérdezettek 10%-a rendelkezett ilyen hitellel. A biztosítási termékek piacán enyhe visszaesés tapasztalható viszont, a lakásbiztosítások aránya 49%-ra csökkent, míg az önkéntes nyugdíj kiegészítő biztosítások aránya - szintén 3%-kal - csökkent egy év alatt.
Kovács Gyula szerint a felmérés tanulsága, hogy 25 és 50 éves életkorban a legintenzívebb a pénzügyi aktivitás a magyar lakosság körében - erre engednek következtetni a banki, biztosítói - és lízing ügyfelek válaszaiból. A főbank kiválasztásánál elmondható, hogy általában a 25 éves korban kiválasztott intézet meghatározó marad, ezek után nem nagyon váltanak az ügyfelek, a biztosítók esetében ez a határ kijebb tolódik, egészen 40 éves korig.
Huba Eörs szerint a - már említett - hitelfelvételi kedv növekedése előre jelez egyfajta optimizmust, a lakosság egy része bízik abban, hogy anyagi helyzete rendeződik, és képes hitelt felvenni. A növekedés részben viszont azzal is magyarázható, hogy sokan elhalasztották a lakásvásárlást - a hitelfelvétellel együtt. Érdekes lett volna, de a felmérés nem vizsgálta, hogy a hitelfelvételi kedv lecsapódhat-e tényleges hitelszerződések megkötésében, a Privátbankár által eddig közölt elemzések többsége - a K&H Alapkezelő prognózisát kivéve - ugyanakkor nem számol azzal, hogy bankok nyitottabbak lennének e tárgyban.
A biztosítási piacon viszont nem várható jelentős változás, stagnálást várnak a felmérés készítői, valószínűleg nem kötnek majd többen biztosítást. Huba szerint ez a tavalyi paici visszaesés ellenére sem tekinthető pozitív fejleménynek, hiszen inkább arról van szó, hogy nincs az ügyfeleknek elegendő forrása arra, hogy "biztonságot" megvásárolják.
Zsiborás Gergő
A jelzáloghitelesek nagyon utálják a bankokat
A hitelek harmadát nehezen nyögik az adósok
Óvatos bankok: a forinthitel az egyetlen menedék?
Privátbankár