Kihúzzák a kátyúból az amerikai autóipart
Egyelőre nem is tisztázott, melyik ipari vállalat, mikor és milyen összeggel részesül a támogatásból. A General Motors vezérigazgatója csütörtökön azt nyilatkozta, hogy további átalakítások lehetségesek a konszernnél, az elmúlt másfél év alatt 57 és fél milliárd dollárnyit veszítettek, hosszú távú adósságaik meghaladják a 32 milliárd dollárt. Az illetékes a törvényhozás által jóváhagyásra váró 700 milliárd dolláros pénzügyi segélycsomaghoz fűz reményeket, bár kétli, hogy attól jövőre érdemben jobb lesz a helyzetük.
Az amerikai kormányzat legutóbb - és ezt az egyetlen ilyen akcióként jegyzik - még 1980-ban adott segítséget az ágazatnak: a Chryslernek ajánlott meg 1,2 milliárd dolláros kölcsönt.
A 25 milliárdos új segítséggel kapcsolatban a bírálatok elsősorban azt emelik ki, hogy állam nyúl a magánvállalatokból álló ágazat hóna alá. Az autógyártók viszont azzal válaszolnak, hogy a kölcsön a túlélésükhöz kell, annak híján sok tízezer munkahely szűnne meg. Nehezményezik, hogy az energiatörvény értelmében 2020-ra 40 százalékkal kell növelniük az autók üzemanyagtakarékosságát a mostani szinthez képest, amihez legalább 100 milliárd dollárra lenne szükség.
Nem is mernek autóra gondolni az amerikaiak
Ilyet vegyen, Tata: késik a félmilliós kisautó
Több ezer Renault-s búcsúzhat a munkájától
Cseppnyi remény az amerikai autópiacon
MTI