Pozitívumnak tekinthető az elmúlt évek tapasztalatai után, hogy az átlagosan havi 28 000 forint megtakarítással rendelkező magyar többet tesz félre a válság után.
A magyar lakosság a pénzügyek terén erősen konzervatív – derült ki az OTP Alapkezelő megbízásából készült, a magyar pénzügyi kultúrát feltérképező kutatásból. A megkérdezett 500, valamilyen megtakarítással rendelkező válaszadó átlagosan pénzállománya 53,5%-át-tartja valamelyik bankban, jellemzően betétlekötés formájában. A magasabb kockázattal bíró részvények és más értékpapírok aránya mindössze 11%, míg a megkérdezettek készpénzállománya átlagosan 24% volt.
Fenti adat is jól alátámasztja azt a tényt, hogy a hazai lakosság a befektetések terén fontosabbnak tartja a biztonságot, mint a várható hozam nagyságát – mondta a kutatás eredményéről Dr. Törőcsik Mária, a kutatást vezető Pécsi Tudományegyetem professzora.
A megkérdezettek 47%-a a biztonságot tartotta a legfontosabb értéknek, míg a hozamot csak 31% jelölte meg a leglényegesebb szempontként. A bankbetétek népszerűségéhez pedig nagyban hozzájárul, hogy a megkérdezettek ezt tartották a legegyszerűbb és legkisebb kockázattal járó befektetési formának.
A kutatás fényt derített arra az érdekességre is, hogy annak ellenére, hogy a megkérdezettek alig átlagosnak vélik informáltságukat illetve magabiztosságukat a pénzügyi döntések terén, nem veszik, illetve nem is vennék igénybe pénzügyi tanácsadó segítségét. Jellemzően a 30-39 éves korosztály fordul tanácsadóhoz, közülük is inkább a magas iskolai végzettségűek.
A kutatás részeként a személyes megkérdezés mellett mélyinterjúk illetve fókuszcsoportos beszélgetések során próbálták feltérképezni a hazai lakosság pénzügyi kultúráját. A fókuszcsoportos vizsgálatok során derült fény arra, milyen jelentős különbségek vannak az egyes generációk pénzügyi attitűdjei között: kiderült, hogy amíg a fiatalok „jövőképüktől megfosztva” elsősorban rövid távú célokat tartanak szem előtt megtakarításaik során, addig az idősek a saját jólétük fenntartását tartják a legfontosabbnak. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a nyugdíj-helyzetük bizonytalanná válásával a fiatalok szükségesnek tartják egy hosszú távú befektetési stratégia kialakítását.
Gáti László a kutatást támogató OTP Alapkezelő értékesítési és marketing igazgatója elmondta: a kutatás eredményei jól mutatják, hogy a válság óvatosabbá, kockázat kerülőbbé tette a lakosságot és növelte a megtakarítási hajlandóságot, ami pozitívum, különösen hogy a fiatalok is egyre inkább gondolnak a jövőjükre. Azonban problémát jelenthet a kisszámú befektetési eszköz használata, illetve a pénzügyi tanácsadók figyelmen kívül hagyása. Az OTP Alapkezelő szeretné elérni, hogy ügyfelei minél szélesebb körben informálódjanak, vegyenek igénybe tanácsadást, és hogy az Alapkezelő által kínált befektetési alapok közül a számukra leginkább megfelelőt válasszák– tette hozzá Gáti László.
Privátbankár - Zsiborás Gergő