Összességében elmondható, hogy a kis- és középvállalkozói ügyfélkör kezelése, megszólítása jó néhány magyarországi banknak fontos célja. A bankok igen széleskörű termékkínálattal, általában igen aktív értékesítést folytatva keresik a kis- és középvállalatok kegyeit.
Az egyes kondíciók között azonban nem egyszerű kiigazodni. A banki termékeket legtöbbször úgy hasonlítják össze, hogy egy-egy tétel, egy-egy kondíciós típus melyik banknál kedvezőbb, hol kedvezőtlenebb. Milyenek például a számlavezetési díjak, a különböző átutalási, és más pénzforgalmi tranzakciók díjtételei, a kártyahasználat, vagy például mennyibe kerül a hitel. A Clarté Consulting szakértői a banki kondíciók elemzését azonban ennél összetettebb módon, a bankhasználati szokásokból kiindulva elemezték. Vizsgálták, hogy egy-egy ügyféltípus esetében mekkora költség merül fel a pénzforgalom teljes lebonyolításával, vagy egy hitelfelvétellel kapcsolatosan, azaz nem kondíciókat, hanem a bankhasználatból eredő havi költséget, vagy hozamot hasonlítottak össze.
Ennek fontos eleme, hogy meghatározásra kerüljenek azok a minta-ügyfelek, amelyek termékhasználatára vonatkozóan ki lehet kalkulálni a bankhasználat „árát”.
Az elemzésben a következő típusú mintaügyfelek kerültek meghatározásra: • középméretű gyártó és kereskedő, tudatos cég: közepesen nagy forgalmat bonyolít, kevésbé likvid, utalásai jelentős részét interneten keresztül intézi, nincs megtakarítása, beruházási hitellel rendelkezik; |
Az elemzésben a szakértők vizsgálták a számlatermékeket (számlanyitási díj, számlacsomag díja, számlavezetési költségek, kedvezmény-struktúra felépítése, forintszámlához kötődő netbankon és fiókban indított tranzakciók díjai, pénztári tranzakciók díjai); a bankkártya termékeket (bankkártya éves díja, készpénz-felvételi díj, kedvezmények mértéke); az internetbanki csatornák költségét (havidíj); a hiteltermékek költségét (folyószámlahitel, beruházási, forgóeszköz hitelek induló és kamatköltségei), valamint a betéti termékek után fizetett kamatokat és a lekötés feltételeit. Minden egyes ügyféltípus esetében az adott banknak azt a számlacsomagját vették a szakértők figyelembe, amely az adott bankhasználati szokások alapján az ügyfél számára a legkedvezőbb.
Számlavezetésben és pénzforgalomban két-háromszoros különbség
Mindezek alapján az alábbi grafikonon láthatjuk, hogy a kis- és középvállalkozások pénzforgalmának bonyolításában rejlő költségek egyes bankonként akár 2,4 és 5,6-szoros különbségek is tapasztalhatók. Ezek a különbségek elsősorban nem a számlavezetési díjakban, hanem a tranzakciós költségekben keresendők.
Betétekben bő kétszeres is lehet a különbség
A betéti oldalon sokkal kisebb az eltérés az egyes bankok ajánlatai között, itt futamidőtől és betétnagyságtól függően 2,2-2,3-szoros különbségek tapasztalhatók a kamatokban. Ezt az alábbi ábra szemlélteti.
Megdöbbentő különbség a hitelek árazásában
A hitelek költségeiben igen nagy eltérés látható az egyes bankok között, amely a kezdeti időszakban lehet akár közel 30-szoros is. A hitelek esetében az első hónap kezdeti költségeiben tapasztalhatók kiugró különbségek az egyes bankok ajánlata között. Az eltéréseket az alábbi diagram szemlélteti.
Privátbankár