MOL: még kitart az S&P türelme
A gazdasági miniszter elmondta, hogy a hozzájárulást kedden 18.30 órakor adta meg a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség igazgatóságának. A hozzájárulás hét napon keresztül napi 15 ezer tonna kőolaj felszabadítására szól egyelőre. A miniszter elmondta, esélyét látja annak, hogy egy héten belül megoldódik a fehérorosz-orosz konfliktus, ezért szól a hozzájárulása egyelőre hét napra.
Az eljárási rend értelmében a Mol napi 15 ezer tonna kőolajat használhat fel a stratégiai készletekből, az olajtársaságnak a felhasznált kőolajat a Barátság kőolajvezeték beindítását követő hat hónapon belül kell visszapótolnia. Kóka János elmondta: az intézkedés meghozatala előtt informálisan konzultált a Nemzetközi Energia Ügynökséggel a stratégiai készletek felszabadításról, s azt követően hivatalosan is tájékoztatta az ügynökséget a meghozott intézkedésről.
Legmagasabb szinten egyeztetnek az oroszok és a fehéroroszok, emiatt bízik a válság gyors rendezésében a magyar külügyminisztérium és a londoni elemzőcsapat is Részletek |
Kóka János elmondta, hogy telefonon informálódott a helyzetről az energiaügyi biztosnál, illetve Magyarország moszkvai nagyköveténél, s ez alapján úgy tűnik, a fehérorosz-orosz egyeztetések első fordulója sikertelen volt. Magyarország elvárja Moszkvától és Minszktől, hogy mihamarabb biztosítsák a szerződés szerinti kőolajszállítást Magyarország számára - mondta Kóka János. A miniszter szerint az uniónak el kell érnie, hogy garanciát kapjon a termelőktől és a tranzit országoktól a szállítás zavartalanságára.
Oroszország középtávon a fehéroroszországi olajtranzitot kiváltó útvonalakat keres - mondta egyébként Viktor Hrisztyenko energiaipari miniszter, miután a két szomszéd állam vitája a Barátság (Druzsba) vezetéken át Európába küldött orosz olajszállítások teljes leállításához vezetett.
Hrisztyenko szerint 2-3 éven belül évi 110 millió tonnára növelhető a balti-tengeri Primorszk kikötőjében lévő terminál (jelenleg 75 millió tonnás) kapacitása, meggyorsíthatják a Kelet-Szibériából a csendes-óceáni partokig, illetve Kínáig nyúló csővezeték építését, és bővíthetik a fekete-tengeri orosz olajkikötőket is.
elenleg azonban Oroszország csak a vasúti és folyami olajszállítás fokozásával próbálhatja meg levezetni a Druzsba kiesését, mert az összes többi csővezeték töltve van - magyarázta Hrisztyenko, aki szerint ha ezek az intézkedések kevésnek bizonyulnak, akkor az olajtermelés mérséklésére lehet szükség.
Alternatív megoldások: Adria-olajvezeték, vasút?
Két év alatt háromszor keményítettek be az oroszok