Mikor kezdett az Internet világával foglalkozni?
A World Wide Web erejét 1995 nyarán, Torontóban éreztem először egy ottani konferencián, ezt megelőzően már használtam az internetet, távoli gép elérésre, és file átvitelre, no meg levelezésre.
Mit gondol mennyiben ismerték fel az online megjelenés jelentőségét az akkori cégek, vállalkozók?
Az USA-ban, illetve Kanadában egyes szektorok (média, kereskedelem) már akkoriban is sejtették az internet, pontosabban a WWW forradalmi jelentőségét, itthon ez még nem volt ekkor egyértelmű, többek között a távközlési infrastruktúra fejletlensége miatt.
Hogyan látja az online-tér helyzetét most?
A hazai webes ökoszisztéma több torzulást is mutat a nemzetközi trendekhez képest. A hazai KKV szektor még nem ismerte fel a webben lévő valós üzleti potenciált, ezért az érték maximalizálás helyett a költség minimalizálás a célja. Ebből adódóan az értéklánc egyes elemeit szolgáltató cégek rendkívül kisméretűek és így nem különülnek el egymástól az egyes funkciók, például a hosting, a web-fejlesztés és az alkalmazás üzemeltetés sok esetben ugyanazon személy kezében van, a felső rétegek, mint pl. a kereső optimalizálás, vagy az üzleti rendszerekkel való integráció pedig alig van jelen. Ha mindenhez értened kell, akkor semmihez nem értesz igazán és nincs időd, illetve energiád egy-egy szakterület fejlődésével lépést tartani.
Mi a célja, üzenete az Év Honlapja pályázatnak? Miért tartja fontosnak a cégek/, magánszemélyek weboldalainak megmérettetését?
A pályázat célja kettős: egyrészt segíti a web értékének KKV szektor felé való kommunikációját jó példákon keresztül, másrészt kitűnési lehetőséget ad több ezernyi webes fejlesztő cég/személy közül a szakmában kiemelkedő teljesítményt létrehozók számára, ezáltal is igényt teremtve a vevőknek többet adó megoldások iránt.
Hogyan kell elképzelni a zsűri munkáját?
A munka jóval a pályázat meghirdetése előtt kezdődik a kategóriák és az értékelési szempontok kialakításával. Maga a zsűrizés a már elkészült szempontrendszer alapján az egyes pályázatok tételes megnézésével történik, szükség esetén az adott webes alkalmazáshoz kapott felhasználói fiókkal a funkcionalitás kipróbálását is beleértve.
Sokfelé hirdetik, hogy a díjátadó gálaest napjára (2010.december 2.) „A Honlapod A Holnapod!” címmel online-marketing workshopot szerveznek? Mi ennek a célja, kinek ajánlják?
A gálaestet megelőző workshop elsősorban webes fejlesztő cégeknek szól, a célja pedig egy olyan szakmai kitekintés nyújtása a résztvevők számára, ami akár rövid távon is hasznosíthatnak a mindennapi munkájuk során.
Miért tartja fontosnak a Microsoft, hogy támogassa a pályázatot?
A célunk kettős: egyrészt alkalmat ad a weben, a webért tevékenykedőkkel való párbeszéd stimulálására, másrészt segít a Microsofttal kapcsolatos, mára teljesen elavult prekoncepciók módosításában. Röviden: a célunk a tanulás és az image építés.
Hogyan látja az online világ jövőjét? Ön szerint milyen változások várhatók?
Az IT ipar egyszerre két forradalmi változás küszöbén (vagy már inkább az előszobájában) áll, nevezetesen a tartalom fogyasztás eszközei konzumerizálódnak és szétágaznak. A korábban egyeduralkodó PC mellett nagyobb szerepet kapnak a mobil illetve slate eszközök, valamint a TV-k, amelyeken elsősorban webes tartalmat fogyasztanak majd. A kiszolgáló oldalon a múlt század elején végbement, az elektromos hálózat egységesedéséhez hasonló változás megy majd végbe, amikor a ház sarkában zúgó generátorok helyét átvette a nemzeti, majd nemzetközi elektromos hálózat. Ennek eredményeként a mai, a szolgáltatást igénybe vevők tulajdonában lévő, általuk üzemeltetett számítástechnikai háttér felköltözik a felhőbe.
(x)