Amennyiben az olajszállítás 24 óránál tovább szünetel, úgy kőolajkészleteket szabadítanak fel a tartalékokból - mondta Kóka János, hozzátéve, hogy erről már megegyezett a készletező szövetséggel. A Mol technikai tartalékaiból pótolható kezdetben az az olajmennyiség, amely az orosz-belorusz olajvita miatti esetleges leállás következtében nem érkezik meg - tette hozzá a miniszter.
A gazdasági miniszter nyomatékosan aláhúzta, hogy Magyarországon sem a kőolajszármazékok ellátásában, sem a gázellátásban nem kell fennakadásokra számítani. Ezt Hernádi Zsolt, a Mol jelenlévő elnöke is megerősítette.
A gazdasági miniszter jelezte, hogy információi szerint hétfőn este az előrejelzésnek megfelelően leáll az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken Magyarország felé.
Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, diesel olajból pedig 91 napra - mondta Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette azt is, hogy az EU-ba belépő 10 új tag közül csak Magyarország teljesíti a 90 napos készletezési előírást, Csehország, Szlovákia és Lengyelország nem, igaz egyes országok átmeneti mentességet kaptak 2007 végéig a készletfeltöltésre. Az EU régi 15 tagjának átlagos készletszintje 121 nap volt október végén.
A Mol korábbi tájékoztatása alapján hétfőn kora este a Barátság vezetéken keresztül a magyar határra anatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj. Partnereik információi alapján a koradélutáni órákban leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás. Amennyiben a szállítás nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag hamarosan elfogynak, így várhatóan leáll a szállítás Magyarország irányába is.
A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. Az MSZKSZ több mint kilencven napos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolaj termékekből.
Bár szakértőink nem tartják valószínűnek a szállítások gondok elhúzódását, mindazonáltal a több mint 90 napos tartalék lehetővé teszi, hogy a Mol akár az Adria vezetéken keresztül történő kőolajimportra is felkészüljön. Tekintettel arra, hogy a kőolaj-szállítási gondok több országot is érintenek (Németország, Lengyelország, Szlovákia, Csehország, Ukrajna), az érintett magyarországi szervezetek felvették a kapcsolatot külföldi partnereikkel a további lépések összehangolása érdekében.
Korábban azt közölték, hogy leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken. "Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás - mondta a lengyel PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd a szállítás hétfő reggelre teljesen leállt.
A Barátság-vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.
Moszkvai elemzők már a múlt héten a Barátság (Druzsba) vezeték "alkonyát" jósolgatták, az orosz-fehérorosz olajvámvitával kapcsolatban. Oroszország újévtől tonnánként 180 dolláros exportvámot vetett ki a Fehéroroszországba irányuló, évi húszmillió tonnányi olajszállításaira is, és válaszul Fehéroroszország tonnánként 45 dolláros tranzitdíjjal sújtotta a területén áthaladó Barátság (Druzsba) vezetéken Európába áramló évi 70 millió tonnányi orosz olajat. Ez a tranzitdíj valamivel több mint 10 százalékkal emelné a Druzsbán át áramló olaj költségét. A Druzsba Mazirnál délre forduló ágán áramlik az olaj (Ukrajnán át) Szlovákiába és Magyarországra is. A Molnál azt mondták az MTI-nek, hogy sem a szállításban sem az ár szempontjából nem várnak problémákat.
Barátságtalan: leállt az orosz olajszállítás
Bekérették az orosz és a fehérorosz nagykövetet
A németek és lengyelek is több napos tartalékkal rendelkeznek
Azerbajdzsán leállította orosz olajszállítását
Oroszország beismerte: nem szállít Fehéroroszországba
Az orosz cégek vis maiorra hivatkoznak