A Mol által az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a cég megkezdte a szükséges egyeztetéseket a zavartalan kőolajellátás érdekében. A gazdasági miniszter azonnali egyeztetést hívott össze a minisztériumba hétfőn 16 óra 30 percre az olajellátás biztonsága ügyében - közölte az MTI-vel Ábrahám Gergely, a tárca szóvivője.
A Mol tájékoztatása alapján a Barátság vezetéken keresztül a magyar határra pillanatnyilag csökkentett kapacitással érkezik kőolaj. Partnereik információi alapján a koradélutáni órákban leállt a Fehéroroszország felől Ukrajnába tartó kőolajszállítás. Amennyiben a szállítás nem indul meg újra Fehéroroszország irányából, az ukrajnai tranzitkészletek előreláthatólag a délután folyamán elfogynak, így várhatóan ma este leáll a szállítás Magyarország irányába is.
A Mol saját tartalékai lehetővé teszik, hogy a százhalombattai finomító tovább üzemeljen. A kialakult helyzetről a társaság tájékoztatatta a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot, és a működés folyamatossága érdekében megkezdte az egyeztetést az MSZKSZ-szel a stratégiai készletek esetleges felszabadításáról. Az MSZKSZ több mint kilencven napos készlettel rendelkezik kőolajból és kőolaj termékekből. A készletek felszabadítása fölötti rendelkezés a gazdasági és közlekedési miniszter hatáskörébe tartozik.
Az Európai Unió Energia Bizottságának legfrissebb, október végi közlése szerint a különböző olajipari termékekből átlagosan 110 napos készlettel rendelkezik Magyarország, ezen belül fűtőolajból 208 napra elegendő a készlet, benzinből 102 napra, diesel olajból pedig 91 napra - mondta Barta Judit. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője hozzátette azt is, hogy az EU-ba belépő 10 új tag közül csak Magyarország teljesíti a 90 napos készletezési előírást, Csehország, Szlovákia és Lengyelország nem, igaz egyes országok átmeneti mentességet kaptak 2007 végéig a készletfeltöltésre. Az EU régi 15 tagjának átlagos készletszintje 121 nap volt október végén. |
Korábban azt közölték, hogy leállt az orosz olajszállítás Lengyelországba és Németországba a Barátság-vezetéken. "Levelet küldtünk Fehérorszországnak, magyarázatot kérve, de még nem tudjuk, miért szünetel a szállítás - mondta a lengyel PERN szóvivője, Tomasz Zakrzewski. Később ezt kiegészítette azzal, hogy a zavarok vasárnap estefelé jelentkeztek a vezeték adamowi csatlakozásánál a lengyel-fehérorosz határon, majd a szállítás hétfő reggelre teljesen leállt.
A Barátság-vezeték lengyel szakaszán évente 50 millió tonna olaj áramlik, ebből 22 millió tonna továbbhalad Németország felé, 17-18 millió tonnát Lengyelország használ fel, és 10 millió tonnát exportálnak a gdanski kikötőből.
A kőolajszállítás leállása időjárási, karbantartási és ütemezési okok miatt egy-két napra jónéhányszor előfordult már az elmúlt évtizedekben, így aggodalomra nincs ok - közölte Tóth József, az MSZKSZ alelnöke. |
Fehéroroszország csapolja az orosz olajat
A magyar benzint drágíthatja a minszki döntés
Leállt olajszállítás: magyarázatot vár az EU