
Már az egymást követő második éve Európa legjobban teljesítő bevásárlóközpontjaival Franciaország és Írország büszkélkedhet, 24,9 százalékos, illetve 20,5 százalékos hozammal. 2006-ban a legalacsonyabb hozamot - immár szintén második éve - a német (4,9%) és a svájci (7,8%) bevásárlóközpont-szektor produkálta. Mindkét országban az előző évhez képest némi javulás tapasztalható, de csupán csekély bérletidíj-emelkedéssel. Ez a két ország volt az, amelyeknél a hozam nem kétszámjegyű volt.
2007-es trendeket tekintve a CB Richard Ellis adatai szerint az európai bevásárlóközpont-szektor befektetési volumene az első félévben elérte a 997 millió eurót (254 milliárd forintot), ami közel azonos az előző év adatával. A befektetések jelentősen nőttek az Egyesült Királyságban, Németországban, Olaszországban és Kelet-Közép-Európában a határokon átnyúló tranzakciók további növekedésének köszönhetően.
A jelentés 15 ország 1616 bevásárlóközpontjának pénzügyi adatait vetette össze. Az ingatlanok összértéke 2006 végén elérte a 88,4 milliárd eurót (22,5 billió forint). |
A közlemény szerint a hitelválság teljes hatása egyelőre nem tapasztalható az ingatlanbefektetési piacon, a befolyása feltehetően csak az utolsó negyedév tranzakcióiban mutatkozik majd. “A kiskereskedelmi ingatlanok, kiváltképp a bevásárlóközpontok biztonságos eszközök lehetnek bizonytalan időszakokban, így nagyon népszerűek maradnak az európai befektetők körében.” - mondta John Welham, az CBRE európai kiskereskedelmi ingatlanokért felelős befektetési igazgatója.
Welham hozzátette: “Az első osztályú bevásárlóközpontok nehezen pótolhatók eladásuk után, így ezek az ingatlanok megőrzik értéküket, amikor más ingatlanfajták értéke csökken. Nem kétséges, hogy a nyár óta néhány piacon csökkentek az árak, főleg a másodosztályú eszközök esetében. Habár üzletek továbbra is köttetnek, mind a vevők, mind az eladók azt várják, hogy a pénzpiacok turbulenciája milyen hatással lesz a gazdaság más részeire, főleg az ingatlanpiacra.”
Welham szerint a kereskedők továbbra is európai hálózataik növelésére - és főleg a Kelet-Közép-Európában tapasztalható gyors fogyasztás-növekedésre - koncentrálnak. A fejlődő piacokon tapasztalható agresszív terjeszkedési üzletpolitika középtávon segít fenntartani a befektetői keresletet - áll a közleményben.
Jön az újabb gigapláza!
Rekord: ennyit még nem fizettek magyar irodaházért
Növekvő outletek
Nem tudták időben kitakarítani a plázát
Parkolni, de hova? Százszor ennyi P+R kellene