1p
Konkrét marketingeszközökkel és stratégiával próbálják fellendíteni, valamint bővíteni a magyar libamáj bel- és külföldi piacait az ágazat szereplői és a kormány
Konkrét marketingeszközökkel és stratégiával próbálják fellendíteni és bővíteni a magyar libamáj bel- és külföldi piacait az ágazat szereplői és a kormány. A tervezet pénzügyi hátteréről egyelőre nem sokat lehet tudni, ami biztos, az az, hogy jelenlegi piaci helyzetükön változtatni szeretnének az érintettek.

Elekes Lajos, a Merián Foods Kft. ügyvezetője egy keddi háttérbeszélgetésen elmondta: ez az ágazat 20 ezer embert foglalkoztat Magyarországon és 40 millió eurós forgalmat bonyolít évente a különböző libaalkatrészekkel együtt. Kínán kívül Magyarország a legnagyobb liba-hatalom - tette hozzá. A libatenyésztéssel foglalkozó vállalkozások főleg Békés és Csongrád környékén működnek, összesen két vágóhíd van Magyarországon.

"Az ágazat erős integrációval bír, az egyes fázisok finanszírozása nagyon magas. Ez egy konzervatív tevékenység, nagy benne a szaktudás, a hozzáadott érték" - fejtette ki Elekes Lajos.

A sajtótájékoztatón elhangzott: az ágazat érzékeny pontjai a finanszírozás, mivel nagyon piacérzékeny az árazása és a ciklikusság, ugyanis az alapanyag áringadozása is kiszámíthatatlan. "Jelenleg rekord libamájár van a piacon, ami annak köszönhető, hogy rekordon van a kukorica ára is" - fogalmazott az ügyvezető.

A végtermékek közül a máj és a zsír főleg frankofon és latin területeken kerül forgalmazásra (valamint Japánba megy még előhűtött libamáj), a comb és a mell értékesítési iránya pedig a német nyelvterület. Visszalépés az elmúlt időszakhoz képest, hogy míg pár évtizede közvetlen értékesítőként jelent meg Magyarország a francia piacon, ma már csak  közvetítők útján, akik a haszonból is nyilván eltesznek - vázolta a mai kereskedelmi helyzetet Elekes.

A szakember szerint a jelen és a jövő legfontosabb feladata, hogy rendbe tegyék a termékpálya finanszírozását, az ágazat marketingjét és élénkítsék a belső fogyasztást.

Közös stratégia kell

A hazai termelők évente 1800 tonna liba- és 450 tonna kacsamájat állítanak elő, 8 milliárdos árbevételt elérve. A libatest értékesítéssel együtt 18-20 milliárd forint az árbevétel. Az 1800 tonnás libamájtermelés a világtermelés több mint 80 százaléka.
Poór Csaba, az Infobroker Kft. kommunikációs szakértő-ügyvezetője arról beszélt, hogy 2006-ban kommunikációs bombát dobtak a magyar libamájágazatra, amivel 5-10 milliárdos kárt okozott a Négy Mancs nevű állatvédő szervezet, továbbá több tíz ezer ember munkáját és megélhetését veszélyeztette a magyar libamáj-termelés ellehetetlenítését célzó akciójával.

"A profin felépített online marketinggel, a nemzetközi figyelem felkeltésével és a felvásárlókra gyakorolt nyomással elsősorban az érzelmekre akartak hatni és ezzel szemben nem volt válasza Magyarországnak. Majd miután megpróbált védekezni, azt főleg jogi és tudományos vonalon tette, amivel semmit nem ért el" - hangsúlyozta.

További probléma volt hogy nem alakítottunk ki közös stratégiát, inkább az egyéni kezdeményezések voltak túlsúlyban - tette hozzá Poór Csaba. Ebből is tanulva, a belső kereslet fellendítése és a közös gondolkodás előremozdítása érdekében jött létre az Orosházi Libamájfesztivál, amit idén júniusban már harmadszor rendeznek meg.

Megváltozott a fogyasztó

Útkeresés előtt állunk, hogy mit lehet tenni ezzel az ágazattal - kezdte előadását Szigeti Orsolya marketing szakember. "Az egyetlen megoldás, ha megpróbáljuk megnézni, majd figyelembe venni, hogy a vevő mit szeretne. A fogyasztó egykor kiszámítható volt, nem is olyan régen még kiszámítható, ma viszont már kiszámíthatatlan. A racionális fogyasztói döntést egyre inkább az érzelmek fogják befolyásolni" - emelte ki.

A bécsi székhelyű Négy Mancs Alapítvány 2006-2009 között támadta többször is élesen Magyarországot a libák nem megfelelő tömési technikája miatt. A nemzetközi lejárató kampány megrendítette a magyar baromfiágazatot.
Egyre fontosabb lesz a fogyasztónál, hogy egészséges legyen a megvásárolt termék új trend figyelhető meg: az egészséges élvezet. Régen inkább alkalmazkodtak az emberek a kínálathoz, ma aktívak és függetlenek, ezeknek az új elvárásoknak kellene megfelelnünk - hangzott el.

Szigeti szerint mindenképpen a kuriózum jelleget kell erősíteni és a hazai és külföldi piacokon is meg kell tanítani, hogy mitől jó a magyar libamáj. Egységes közösségi marketingkoncepciót kell kiépíteni, ami az országimázshoz is hozzájárul.

Nem mindegy, hogy kinek mit mondunk

A libamájat leginkább Franciaországban, Spanyolországban, Ausztriában,  Kanadában, japánban, Svájcban, Szaúd-Arábiában, Izraelben és Kínában fogyasztják
Dull Péter, a Vidékfejlesztési Minisztérium osztályvezetője elmondta: a Négy Mancs kampány idején a helyszínen követte az eseményeket. Érzelmekre épített és abban az előnyben volt mindenkivel szemben, hogy nem kellett hiteteles dolgokat állítania.

A szakember szerint három irányba kell bontani a marketingvonalat. Hazai vizeken erre nagyon jó kezdeményezés a Libamájfesztivál, külföldön pedig meg kell különböztetni azokat az országokat, akik ténylegesen libamájat vásárolnak és akik nem.

"Előbbieknél továbbra is lehet sikereket elérni tudományos érveléssel, mert kialakult a fogyasztás kultúrája. A német nyelvű és északi országokban viszont, ahol igen fogékony az állatvédelmi kérdésekre a lakosság, plusz a libának inkább egyéb részeit részesítik előnyben, tudományos cáfolatokat nem nagyon érdemes kiadni, ha újra támadás érné az ágazatot. Inkább célzottan azokat a termékeket (comb, mell) kell kiemelni és nyomonkövethetőségüket hangsúlyozni, amiket vásárolnak (Márton napkor, karácsonykor)" - fejtette ki Dull Péter. Természetesen a kommunikációban nem árt hangsúlyozni, hogy a liba feldolgozása az európai kultúra része, tartása és a végtermékek előállítása pedig mindenben megfelel az EU-s jogszabályoknak.

Privátbankár - Acsai N. Ferenc

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG