.jpg)
A lap szerint az Mol-ra pályázó osztrák OMV előző nap jelezte is, hogy az EU-bizottsághoz fordul támogatásért. Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezérigazgatója azt mondta a Financial Timesnak: afeletti csalódásában tette nyilvánossá az átvételi terveket, hogy a Mol elvetette a tárgyalásokat. Hozzátette: az OMV párbeszédet szeretne kezdeni.
A magyarországi aggályok enyhítése végett az OMV közös bécsi és budapesti tőzsdei jegyzést javasolt, és két felügyelő bizottsági helyet magyar képviselőknek - áll a Financial Timesban. Az osztrák cég emellett 25 százalékig terjedő saját részvényt is felajánlott a Mol részvényeseinek. A Financial Times elemzése szerint jóllehet az OMV elsősorban az átvétel kitermelői oldali előnyeit hangsúlyozta, a valódi előny a Mol finomítói és benzinkút-hálózatának megszerzésében rejlik.
Miközben ugyanis az olajtermékek piaca a "régi Európában" - így az OMV saját országában, Ausztriában is - stagnál, az "új Európában" gyors növekedés előtt áll. Magyarországion a 2005-2010-es időszakban várhatóan évi 3,2 százalékkal növekszik az olajtermék-kereslet, Szlovákiában pedig 3,7 százalékkal, Ausztriában ugyanakkor csak 0,7 százalékkal, Nyugat-Európa egészében pedig 0,6 százalékkal, idézi a Wood Mackenzie tanácsadó cég előrejelzését a londoni üzleti lap.
Az Európai Bizottság nagy figyelemmel kíséri az osztrák OMV-nek a Mol megvásárlására irányuló törekvéseit - jelentette ki Oliver Drewes, a belső piacért és a szolgáltatásokért felelős uniós biztos, Charlie McCreevy szóvivője. Drewes utalt arra, hogy a bizottság egyebek mellett "a tőke szabad áramlását érintő esetleges ellentmondásokra való tekintettel kíséri nagy figyelemmel a fejleményeket". |
A töltőállomások számát tekintve a hetedik legnagyobb lenne Európában a Mol és az OMV kombinációja, amelyet csak a fenti négy cég, valamint az Eni és a Repsol előzne meg. Az OMV számításai szerint az egyesülés éves szinergiahozadéka 400 millió euró lenne.
Az "új Európa" kockázati tényezői közé tartoznak ugyanakkor az Oroszországhoz fűződő történelmi kapcsolatok. A Mol esetében a "korona gyémántja" a "nagy és igen hatékony" százhalombattai finomító, amelyet a Barátság vezetéken érkező orosz olaj feldolgozására terveztek. Mára azonban egyértelművé vált, hogy az orosz cégek úgy gondolják: túl sok hasznot engednek át a finomítóknak, és más, jobb feltételekre törekszenek. A Lukoil már a nyáron lassította szállításait a német finomítóknak, hogy nyomatékot adjon az árak újratárgyalására irányuló szándékának, áll a Financial Times szerdai elemzésében.
Az OMV azzal érvel, hogy ellenőrzése alatt a Mol finomítói, elsősorban a százhalombattai, alternatív ellátási forrásokhoz juthatnak, például az adriai terminálokról vagy a kaszpi térségből Törökországon át. A Mol azonban vitatja ezeket az előnyöket. Központi érve az, hogy bármekkorák legyenek is az előnyök, azokat messze ellensúlyozná, hogy az OMV-nak az EU versenyszabályai értelmében el kellene adnia a százhalombattai finomítót. Az OMV ezzel viszont azt állítja szembe, hogy az ügyletnek csak akkor van értelme, ha a finomítót meg lehet tartani, és az osztrák cég szerint csak "bizonyos mértékű vagyoneladásra" lenne szükség a jóváhagyáshoz.
A Financial Times szerint kritikus jelentőségű az EU jóváhagyása abból a szempontból, hogy megengedhetők-e a magyar kormánynak a Mol védelmére tett erőfeszítései, és abból a szempontból is, hogy az ügylet megfelelne-e az OMV várakozásainak. Elképzelhető tehát, hogy a csata nem Budapesten és nem is Bécsben, sőt nem is piacon, hanem Brüsszelben és Strasbourgban dől el - fejeződik be a londoni üzleti napilap elemzése.
"Baráti fúzóra nincs esély"
A Mol alázza az OMV-t
Ruttenstorfer: 9 milliárd euró a Mol-OMV fúzióra
MTI