"Eklektikus válságkezelés"
Az elmúlt két-három évben Európa legnagyobb területű államában a BRIC-országokra jellemző gazdasági mechanizmusok ugyanúgy jelentkeztek, mint ami a kőolajtermelőkre (OPEC-tagokra) vagy éppen a kelet-európai államokra is jellemzőek. Ehhez társul hozzá a szovjet örökség, vagyis a Putyin elnök által korábban határozottan képviselt szociális elem: az oligarchikus nagyvállalatok stratégiai partnersége mellett a kisemberek életminősége nem fordulhat rosszabbra - emelte ki az orosz gazdaság válságból való kilábalásának legfontosabb értelmezési kereteit Deák András György, a CEU EU Bővítési Központ kutatója.
Mit is takar ez pontosan? Mérete és gazdasági potenciálja miatt Oroszország tagja annak a négyesnek, mely a négy legnagyobb feltörekvő államot takarja (a BRIC-országokról van szó: Brazília, India és Kína a másik három tag), ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy ezek közül Moszkva a leggyengébb láncszem.
Igaz ez akkor is, ha a válság előtt az orosz gazdasági növekedés potenciálját az elemzők és a nagy nemzetközi szervezetek rendre alábecsülték. A négyes másik három tagjától Oroszország nagyban eltér, főleg ha a növekedés milyenségét, minőségét nézzük. Akkor is így van ez, ha Medvegyev elnök rengetegszer említi meg a modernizáció elindítását és a csúcsiparágak, például a nanotechnológia erőteljes támogatását.
Nagynak is kell látszani
A nehézipar és a nyersanyaglelőhelyekre támaszkodó hatalmas vállalatbirodalmak nehezen mozdíthatóak, a kőolajtermelésre fordított önköltség jelenleg Oroszországban a legmagasabb például. A hatékony technológiák beépítése és a fejlesztések elindítása azonban egyelőre - az igencsak éledező belső kereslet mellett - nemigen érdeke az oligarcháknak... Deák András szerint a mostani válságban az orosz elit így is jól teljesített, ezzel pedig erős legitimációt szerzett magának.
A volt elnök, jelenleg kormányfő: Vlagyimir Putyin. Hamarosan visszatérhet...
Mindehhez hozzájárul az az orosz politikai felfogás, hogy nem elég nagynak lenni, nagynak is kell látszani - e tekintetben önmagában a percepció is jelentős politikai-gazdasági mozgásteret biztosít Moszkvának, mely igenis törekszik arra, hogy több térség függőségi viszonyba kerüljön vele. Az oroszok ráadásul vámhatárokkal védik az egyes iparágakat, így például az autó- vagy élelmiszeripart, vagyis a cégek inkább betelepülnek, és onnan termelnek és exportálnak, mintsem fordítva.
Tartalékolt az orosz medve
Más tekintetben ugyanakkor Oroszország a BRIC-országok közül egyedüliként "csatlakozott" Kelet-Európához, a 2009-es 8%-os GDP-visszaesés abban az évben a 20 legnagyobb gazdasági visszaesés között volt a világon. Ez is jelzi azt, hogy a kelet-európai növekedési dinamikák megtalálhatóak Oroszországban. Oroszország kihasználja hatalmas nyersanyagtartalékait is, a kőolajból származó bevételei miatt nyugodtan összehasonlíthatjuk az OPEC-államokkal. Ugyanakkor a GDP tekintetében a nyersanyag-kitermelés már nem ér el olyan szintet, mint mondjuk a gazdagabb arab államokban- hívta fel rá a figyelmet Deák András.
Tipikusan a kőolajállamokra jellemző válságkezelési taktika volt ugyanakkor a tartalékok felhasználása. Moszkva számára az államadósság-kezelés és az eladósodás elleni lépések felerősödtek az utóbbi években, ez ugyanis nagy mértékben összefügg az ország szuverenitásával és nagyhatalmi szerepével. 2009-ben és 2010-ben is a tartalék- és olajalapokat használták fel a gazdaságélénkítésre, melynek célja leginkább a szociális biztonság fenntartása és a nagyvállalatok hitelhez juttatása volt - magyarázta a beszélgetés másik résztvevője, az MTV VKI kutatója Weiner Csaba a ki a héten megjelent "Gazdasági válság a posztszovjet térségben" c. tanulmánykötet egyik szerzője is egyben.
Igaz, hogy miközben az államadósság nem szaladt el úgy, mint ahogy azt mondjuk Görögországban vagy Portugáliában történt, a belső piacon a hitelezés, elsősorban a kkv-szektorban ugyanúgy akadozott és akadozik most is, akárcsak Magyarországon.
A nemzeti jóléti alappal is óvatosan sáfárkodtak a válság éveiben, azt a tb- és nyugdíjrendszer átszabásával sikerült nagyjából egyensúlyban tartani - államadósság-kezelésre ebből az alapból egy rubelt sem használtak fel. A válság így is megbillentette a 2000 óta szufficites költségvetést, amely a tavalyi prognózisok szerint 2015-re kerülhet újra egyensúlyba - itt az orosz pénzügyminisztérium 105 dolláros olajárral kalkulált, ha a nyersanyag ára eléri a 115 dollárt, a költségvetést már idén egyensúlyba kerülhet - mondta el Weiner.
Modernizációs törekvések - kevés sikerrel
Kelet-európai sajátosságnak tekinthető az is, hogy a válság kitörésekor emelték az orosz alapkamatot (a kőolajtermelők és a BRIC-csoport többi tagja viszont csökkentette), Moszkva elsődleges célja a rubel védelme volt, illetve az infláció féken tartása. Putyini örökséggel van dolgunk ismét, az egykori orosz elnök, aki jelenleg miniszterelnök, de befolyása jottányit sem csökkent, többször hangoztatta: Moszkvát pénzügyi központtá kell tenni, a rubelt pedig a világ vezető devizájává. Ezek a törekvések is azt jelzik, hogy Oroszország érti és felismerte: a modernizációra szükség van. Csakhogy Oroszország jelenleg annak a határán van, hogy gazdasági növekedésének dinamikáját és az elmúlt évekhez képesti viszonylagos jólétet fenn tudja tartani a jelenlegi intézményi háttérrel és technológiai arzenállal.
Modernizálni kell az országot. Jobbra Medvegyev elnök
Moszkva pénzügyi szerepének előmozdítása és a rubel szerepének felfokozása persze olyan hatalmi törekvés, amivel Moszkva megkerülhetetlenné akar válni. A nagyhatalmi pozícióból még az sem vesz vissza, hogy a modernizációhoz a XXI. századi Oroszországnak szüksége van a Nyugat segítségére. Ezt Moszkvában is pontosan tudják.
A világ pedig már megtanulta, hogy bilaterális tárgyalásain Oroszország nem fog olyan kompromisszumot kötni, amely ellentétes érdekeivel. A nagynak látszani politikája a világpolitikában eddig kifizetődő volt az oroszoknak: mindenki tisztában vele, hogy Moszkva nem hagyja, hogy diktáljanak neki.
Privátbankár - Zsiborás Gergő