A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és a tudatosvasarlo.hu egyöntetű véleménye szerint a vásárlók többsége nincs tisztában érdekei érvényesítésének módszereivel, nem ismeri a segítségül szolgáló illetékes hatóságokat, sőt még a vásárlás helyszínén sem képes kiállni igazáért.
Mivel a fogyasztó nincsen tisztában a hatályos jogszabályokkal, nem tud megalapozottan érvelni, így kénytelen elhinni a kereskedő állításait.
A hatályos jogszabályok szerint bizonyos termékekre kötelező jótállás, azaz garancia vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy a gyártó vagy a forgalmazó köteles garantálni, hogy az eladott termék a vásárlást vagy az üzembehelyezést követően egy évig a rendeltetésének megfelelően fog működni.
A kereskedők vásárlássösztönzés, márkahűség vagy imidzsépítés miatt gyakran megnövelik a jótállás időtartamát. Bizonyos termékek esetében pedig a vásárlónak adott összeg fejében lehetősége van több évvel is kiterjeszteni a garanciát.
Kötelező jótállású termékek (a vonal alatti termékekre csak tízezer forintos bruttó vételár felett vonatkozik): - hűtőszekrény, fagyasztó; - sütő-, főzőberendezések; |
Fontos, hogy jótállás esetén azt kell figyelembe venni, hogy mikor keletkezett a meghibásodás, nem azt, hogy mikor vált felismerhetővé.
A forgalmazó kötelessége, hogy közérthetően megfogalmazott, magyar nyelvű jótállási jegyet állítson ki, ami tartalmazza a garancia részleteit. Jótállási igényünket csak ezzel érvényesíthetjük, ezért érdemes még a helyszínen meggyőződni pontosságáról, korrektségéről. A vásárlónak nem kell leellenőriznie, hogy minden rendben van-e az áruval, de a későbbi kellemetlenségek elkerülhetők, ha az arra alkalmas terméket leteszteljük egyből vásárlás után. Nagyobb láncoknál a vevőszolgálaton nyílik lehetőségünk működés közben kipróbálni az elektromos berendezéseket.
A forgalmazó köteles azonnal kicserélni az árut, ha a vásárlástól számított három napon belül visszavisszük azt, így megéri azokat a termékeket is felbontani és ellenőrizni, amiket ajándéknak szánunk. Nagyon kevés kereskedő hívja fel a figyelmet arra, hogy a jótállás ideje meghosszabodik a javítás idejével, ezt különösen a többhetes javítások alkalmával érdemes szem előtt tartani.
Szavatosság - fél év után nekünk kell bizonyítanunk
A szavatosság eltér a jótállástól. Szabályozása törvényi alapon működik, a kereskedőnek nincs joga változtatni a feltételeken. A szavatosság a jótállás hiányakor vagy annak lejártakor lép életbe, és jogot ad a reklamációra, viszont fél év lejártával már a vásárlónak kell bizonyítania a rendeltetésszerű használatot, és hogy az észlelt hiba már a vásárlás időpontjában létezett.
Ehhez a vásárló a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól, vagy más független intézménytől kérhet segítséget, akik megvizsgálják a kérdéses terméket, majd dokumentálják a tapasztaltakat. A vizsgálat során fellépő költségeket az eljárást kezdeményező vásárló állja. Ha igaza bebizonyosodik, a forgalmazó ezt a díjat is köteles megtéríteni - feltéve ha a forgalmazó elfogadja a vizsgálat eredményét. Ha nem, bírósági útra terelhető az ügy.
Egy termék akkor minősül hibásnak, ha a vásárlás időpontjában nem felel meg a jogszabályban előírt tulajdonságoknak; nem rendelkezik az azonos fajtájú termékre jellemző minősséggel; alkalmatlan ugyanazokra a célokra, melyre azonos fajtájú terméket rendszerint használnak; nem rendelkezik a termék leírásában és mintában szereplő tulajdonságokkal; vagy nem lehet arra a célra használni, amit a vevő elképzelt, és amivel a forgalmazó is egyetértett. A szavatosság kiterjed a hibás összeszerelésre, valamint arra az esetre is, ha a vevő a használati útmutató hibája miatt rosszul szereli össze a terméket.
Az áru reklámjában közölt információk, a rajta szereplő címkén közöltek, illetve a használati útmutatóban leírtak mind számonkérhetők a gyártón. A kereskedő viszont nem felelős, ha bebizonyítja, hogy a felrótt hiányosságokat nem kellett ismernie, a tévesnek ítélt infókat a vásárlás időpontjáig megváltoztatták, és ha a termék reklámja döntően nem befolyásolhatta a vevőt döntésében.
Amire érdemes figyelni: - az akciós termékek szavatossági kötelezettsége részben elveszhet, ha azt hibája miatt árazták le, viszont a korlátozás csak erre a hibára vonatkozhat; - ajándékba adott termék jótállási jegyét is őrizzük meg; - az uniós elállási jog értelmében a távértékesítés során vásárolt árut nyolc munkanapon belül indoklás nélkül vissza lehet küldeni - reklamáció esetén minidig kérjük el a jegyzőkönyv másolatát. |
Jótállási és szavatossági igények érvényesítése
Jogaink érvényesítése során elsősorban a problémás termék cseréjét vagy javítását kérhetjük, illetve jelezhetjük árleszállítási és árvisszafizetési igényünket. A jótállási jegyen kívül a vásárlást igazoló számlára, blokkra is szükségünk lesz, illetve ha magunk javíttatjuk meg a terméket, és szeretnénk a forgalmazóval vagy a gyártóval megfizettetni annak díját, az ezt igazoló számlát is vigyük magunkkal. Arra viszont ügyeljünk, hogy a javítást azon szakszervizek egyikében végeztessük, amelyikkel a másik félnek szerződése van, különben jogunkat veszítjük a reklamációra.
A törvényes eljárás során a forgalmazó jegyzőkönyvet vesz fel a jótállási vagy szavatossági igényről, a javításra átvett áruról pedig átadás-átvételi elismervényt készít. Mindkettőből jut egy példány a fogyasztónak.
Jótállás esetén a forgalmazónak tizenöt napja van kicserélni vagy megjavítattni a terméket. Elektrotechnikai áruk esetén ezután - illetve bizonyos termékeknél már az elején - cserekészüléket köteles biztosítani a vásárló számára.
Privátbankár - Mészáros András