74 milliárd forint többletteherről döntött tavaly decemberben az Országgyűlés, az ipari fogyasztók ezévi számlájára. Egy újabb, áprilisi miniszteri rendelet ismét átcsoportosította a költségeket, újabb 35-55 milliárd forintnyi keresztfinanszírozást építve be az árrendszerbe. Az állami árhatóság - a földgázimportot bonyolító társasággal összhangban - a hazai vállalkozások kárára kívánja fedezni a költségeket.
A rendeletmódosítás eredményeként néhány hónapig a lakossági áremelés elkerülhető és a német földgázkereskedő cég nyeresége sem kerül veszélybe. Ennek azonban nagy ára van: tovább rontjuk a magyar ipar versenyképességét és az EU szabályok megsértésével nemzetközi eljárások elé nézhet az ország. Ráadásul néhány hónap múlva a lakossági energiaár megemelése is elkerülhetetlenné válik - írják szerkesztőségünkhöz eljuttatott elemzésükben az Ipari Energiafogyasztók Érdekképviselete Egyesülés szakértői (IPENERG).
Egy hónapja az Országgyűlés elfogadta az egyes energetikai törvényekről szóló 2011. évi XXIX. törvényt. A törvény a többi között módosította a szénhidrogének biztonsági készletezéséről szóló törvényt, felhatalmazva az illetékes minisztert, hogy rendeletet adjon ki a biztonsági készlet egy részének értékesítéséről, illetve a határkeresztező kapacitások lekötéséről.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter április 7-én adta ki a földgázbiztonsági készlet mértékéről, értékesítéséről és visszapótlásáról szóló 13/2011.(IV. 7.) NFM rendeletét, amelyet április 15-én módosított. A hatályos rendelkezései értelmében a 2011-2012 gázévben 285 millió köbméter biztonsági földgázkészlet az egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztók, valamint a távhő- és kapcsoltan hőtermelő társaságok ellátására kijelölt engedélyesek (az EON, illetve az MVM) részére kerül felajánlásra. A kijelölt engedélyesek jogosultak továbbá napi 4-4 millió köbméter határkeresztező kapacitás lekötésére is.
A szabályozás több szempontból is diszkriminatív az IPENERG szakértői szerint. A biztonsági földgázkészlet létrehozásához minden fogyasztó hozzájárult ugyanis. A rendelet értelmében a készletet a lakossági fogyasztóknak, illetve távhőtermelőknek lehet értékesíteni, az ipari fogyasztók nem részesülhetnek belőle.
A télen eladandó 285 millió m3 mennyiséget ráadásul 2012. július 1-ig vissza kell pótolni, a visszapótlás költségeit pedig minden fogyasztó – a nagyfogyasztók is – viselni fogják. A 2009-ben megvásárolt földgáz ára ugyan nem publikus, de az azóta bekövetkezett árváltozásokat figyelembe véve, 10-20%-kal lehet alacsonyabb a jelenlegi áraknál. A visszapótlási kötelezettség teljesítésig bekövetkező árváltozásokat is figyelembe véve a lakossági fogyasztók és távhőtermelők mintegy 4-6 milliárd Ft árelőnyhöz jutnak – és ugyanilyen mértékű többletköltséget kénytelen elviselni a többi fogyasztó.
A rendeletben meghatározott engedélyesek vélelmezhetően az olcsó forrásokhoz való hozzáférést biztosító magyar-osztrák vezeték (HAG vezeték) kapacitásait fogják lekötni. Így a HAG vezeték teljes 4,5 milliárd m3/év kapacitásából – figyelembe véve a már korábban lekötött kapacitásokat is – a szabadpiacon működő fogyasztók részére kevesebb mint 700 millió köbméter lesz elérhető. Ebből következően a magyar ipari fogyasztók a 2011/2012-es gázévben is el lesznek vágva az olcsó gázforrásoktól, így drágábban juthatnak hozzá a gázhoz, mint a térségben működő versenytársaik. Az IPENERG becslései szerint ennek hatása – a nemzetközi árak és a forint árfolyamának függvényében – 30-50 milliárd forint lehet.
Az IPENERG úgy fogalmaz, amennyiben a kormány kitart az elképzelései mellett, úgy jelentse ki, hogy a kát rendszert a korábban Bencsik János államtitkár által bejelentett 30 milliárdos csökkenésen túl, további kb. 40 milliárd forinttal csökkentik. Ha a távhőre termelők most ekkora támogatást kapnak, akkor a kát már felesleges - a szakértők szerint.
"Az elmúlt hetekben tele volt a sajtó, hogy a távhőre termelők a kát-rendszer átalakítása miatt csődbe mennek, a gázmotorokat leszerelik és külföldre viszik. Számos tanulmány kimutatta, hogy a gázmotorok egy technológiai zsákutca. Ténylegesen hatékonyak és megtakarítanak import gázt, de akkor miért is nem nyereségesek?" - teszik fel a kérdést a szakértők. A válasz a beruházási költségekben van, melyek fajlagosan túl nagyok. Egy kazán egyszerű felépítéséhez képest egy gázmotor annyi forgó, kopó alkatrésszel rendelkezik és "olyan költséges szervízt igényel, mint egy Rolls-Roys".
Ha az állam a kapcsolt erőművek támogatását ténylegesen a társadalmi hasznosság alapján számítaná, a támogatás kb. egytizede lenne a jelenleginek. Ha viszont számítanak az olyan stratégiai érdekek, mint az import gáz függőség csökkentése (amely közgazdaságilag nehezen árazható), akkor viszont ezt a pénzt energiahatékonyságba kellene fektetnie, mert jóval kevesebb közpénzből jóval nagyobb eredményeket lehetne elérni - fogalmaz az IPENERG.
"Ez a szabályozás beleillik abba az évek óta folyó gyakorlatba, miszerint az állam és az energialobbi a nagyfogyasztók kárára állapodik meg egymással. Az állam kizárólag a lakossági fogyasztói árakra koncentrál, nem törődve azzal, hogy ezáltal sok ezer munkahely kerül veszélybe és szűnik meg a versenyképtelenné váló termelővállalatoknál, így éppen a védeni kívánt családok lehetetlenülnek el" - figyelmeztetnek a szakértők.
Az oroszországi földgázbehozatalt bonyolító E.On is jól jár, hiszen a magyar piacot gyakorlatilag lezárhatja hiszen hozzáférhető határkapacitás híján új kereskedő nem léphet be , állami közreműködéssel kerül erőfölénybe és a lakossági piacon kiesett árbevételének többszörösét érheti el a nem lakossági piacon.
Az IPENERG Ipari Energiafogyasztók Érdekképviselete Egyesülés fel kíván lépni magyar gazdaság érdekeit sértő, az EU előírásokkal nem összeegyeztethető szabályozás ellen. "A közeljövőben eljuttatjuk az illetékes minisztérium számára megoldási javaslatainkkal, ezzel párhuzamosan társadalmi vitát kezdeményezünk a kérdésben. Álláspontunk szerint a többirányú keresztfinanszírozásoktól terhes gázárrendszer, valamint a biztonsági készletezés szabályozása teljes felülvizsgálatra szorul, a szabályozás átgondolásával már rövidtávon is jelentős költségektől lehet megszabadítani a földgázfogyasztókat" - írják közleményükben.
Privátbankár