.jpg)
A fő irányzatokban továbbra sincs változás: az év elején az európai átlag alakulását még nem tudta pozitív területre vezetni a kelet-európai növekedés, de június óta éppen ez történik: az EU új tagországaiban augusztusban 99.547 új autó kapott rendszámot, 14,2 százalékkal több, mint tavaly augusztusban. Igaz, itt is csökkent az ütem: júliusban 26,3 százalékos, júniusban 21,1 százalékos volt a többlet éves összehasonlításban.
Az augusztusi lassulásban nyilván nagy szerepe van annak, hogy olyankor az emberek inkább nyaralnak, mintsem autót vásárolnak, de az krónikus, hogy Nyugat-Európában a kereslet - az erősen visszafogott béremelkedés miatt tartósan rossz fogyasztói hangulatban - nagyrészt továbbra is csökken. Az EU régi 15 tagállamában júniusban 0,7 százalékkal kevesebb új kocsi kapott rendszámot, mint tavaly júniusban. Júliusban 6,1 százalékos növekedés volt éves összehasonlításban, augusztusban a régi 15-öknél 819.025 új regisztráció volt, 0,5 százalékkal több, mint egy évvel azelőtt, de a legnagyobb piacokon, Németországban 2,2 százalékos, Franciaországban 2,4 százalékos, Nagy-Britanniában 0,4 százalékos visszaesést mértek az egy évvel korábbi mennyiségekhez képest.
Az első félévben az új EU-tagországokban 14,8 százalékkal több új kocsi kapott rendszámot, mint a tavalyi első félévben. Az első nyolc hónap átlagában a regisztrált 775.775 új kocsi már 15,5 százalékkal több volt az egy évvel azelőttinél. Közben Nyugat-Európában az első félévben 1,3 százalékkal csökkent az értékesítés, az első nyolchavi 9.754.161 új autó is még 0,2 százalékkal kevesebb volt a tavalyi első nyolchavinál.
Magyarországon - az ACEA becslése szerint - az első nyolc hónapban 113.604 új kocsi kapott rendszámot, 9,7 százalékkal kevesebb mint a tavalyi első nyolc hónapban, de nyáron már javult a helyzet: az augusztusban regisztrált 14.733 új autó 8,0 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Csehországban 10.420 új kocsi, 3,1 százalékkal több, Szlovákiában 4739, 5,3 százalékkal több, Lengyelországban 20.867 új kocsi, 19,6 százalékkal több kapott rendszámot, mint tavaly augusztusban.
A legnagyobb európai autógyártó, a Volkswagen csoport márkái nagyjából őrizték a piaci részesedésüket augusztusban: az eladott mennyiség 0,7 százalékos éves visszaesése után a részarányuk 21,6 százalékos volt a tavaly augusztusi 22,3 százalék helyett. A második helyezett PSA Peugeot Citroen piaci részaránya 11,9 százalékra csökkent a tavaly augusztusi 12,8 százalékhoz képest. Tovább javított a korábban éveken át gyenge FIAT: értékesítésének 8,4 százalékos növekedése nyomán a piaci részaránya 6,6 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 6,3 százalékhoz képest. Tovább romlott a Renault helyzete, bár már csak 0,2 százalékkal csökkentek az eladásai. A Renault csoporthoz tartozó Dacia ellenben 96,8 százalékkal növelte eladásait az egy évvel azelőttihez képest.
Az amerikai Ford 1,4 százalékkal, a General Motors 10 százalékkal növelte eladásait.
A japánok közül a Toyota őrizte 6,4 százalékos piaci részarányát augusztusban, a Honda eladásai csak 0,2 százalékkal nőttek, júniusban még 23,5 százalékkal gyarapodtak. A Suzuki eladásai 27,0 százalékkal gyarapodtak tavaly augusztushoz képest, a piaci részaránya 2,2 százalékra nőtt 1,7 százalékhoz képest.
Itt az új Suzuki
Gyilkos bikával dönt rekordot a Lamborghini
Defektes fityisz: búcsú a pótkeréktől?
MTI