Az ügyvezető igazgató szerint az összeladások az idei várható 53 ezerről 55-60 ezerig kúszhatnak fel. Ezt arra alapozta, hogy azok a vevők, akik az utóbbi két-három évben elhalasztották a gépkocsivásárlást, várhatóan nem odázzák tovább a beszerzést, eközben egyre korszerűbb modellek is generálják a vásárlásokat.
A PH vezetője ugyanakkor nem számít arra, hogy javulnának a gépkocsivásárlás feltételei, nem várható, hogy a bankok enyhítenének a hitelezés szigorán, és ez lenyomja a keresletet - jegyezte meg.
Eppel János beszámolt arról, hogy a Porsche Hungaria az összpiaci 28-30 százalékoshoz hasonló visszaesést szenvedett el 2010-ben a személygépkocsi-értékesítésben, bár ez a forgalmazott márkákat - az Audit, a Porschét, a SEAT-ot, a Skodát, a Volkswagent - eltérő mértékben érintette. A kisteherjármű-eladások ennél jóval kisebb mértékben csökkentek. Ugyanakkor a válságban a PH piaci részesedésének növekedéséről számolhat be, összpiaci részesedése jelenleg 28,5 százalék - beleértve a kishaszonjárművek szegmensét is - miközben egy éve még 19 százalék volt.
Az ügyvezető kitért arra, hogy a piacon folytatódott a céges vevők térnyerése, jelenleg a magánszemélyek vásárlásai az eladások 30 százalékát teszik ki csupán. Megjegyezte: a Porsche Hungariánál mindig is magas volt a céges vevők aránya, és kicsi a kispénzű magánszemélyeké, ami hozzájárult ahhoz, hogy a válság kevésbé sújtotta az importőrt.
A márkakereskedői hálózat számára azonban kritikus volt az idei év - hívta fel a figyelmet Eppel János. Magyarországon a hálózat mintegy 200 ezer darabos éves forgalomra épült ki, a piac zsugorodása miatt az utóbbi két évben a kereskedők száma mintegy 1200-ról 900 körülire csökkent.
Az ügyvezetőtől korábban kapott információk szerint a PH-hoz tartozó kereskedések és szervizek száma is apadt, hiszen míg 2008-ban még 120 szerződés keretében 170 értékesítési pont, valamint 270 szerviz működött a PH-hoz tartozó márkák logója alatt, jelenleg 95 jogi szerződés keretében 150 értékesítési hely és 240 szervizpont áll a vevők rendelkezésére.
A kereskedőket több oldalról sújtja a válság, hiszen a bankok a fogyasztási hitelek és a cégek finanszírozását is csökkentették, eközben a kamatok növekedése és az árfolyamveszteség is rontja a partnerek jövedelmezőségét. Az importőr egyebek között a készlet visszavásárlásával, kamatelengedéssel, a költségvonzatú kereskedői kötelezettségek rugalmasabb kezelésével sietett a márkakereskedők segítségére - jelezte Eppel János. Hozzátette: egyetlen esetben sem fordult elő, hogy az ügyfél ne jutott volna hozzá a megrendelt gépkocsihoz amiatt, hogy a márkakereskedő csődbe ment.
Az ügyvezető tájékoztatása szerint a PH a válság éveiben is erős maradt, sikerült kiegyensúlyozott üzletpolitikát folytatnia, nem hirdetett meggondolatlan akciókat a értékesítési darabszám növelése érdekében, és ez várhatóan kamatozni fog a kilábalás időszakában.
Eppel János kitért arra, hogy a Porsche Hungaria anyacége, a Porsche Holding a Volkswagen AG tulajdonába kerül, a tranzakció a jövő évben zárul le. A Volkswagen számára ez a tranzakció saját értékesítési tevékenységének megerősítését szolgálja. A PH tevékenységében nem hoz változást a tulajdonosi háttér átalakulása - tette hozzá.
MTI