.jpg)
A testület elfogadta a jövő évre vonatkozó munkanap áthelyezések tervezetét. Ezek szerint a legtöbb munkahelyen jövőre április 26-án szombaton munkanap lesz, május 2-án pénteken viszont pihenőnap. A másik áthelyezés, hogy az október 18-i szombati munkanapon kell majd ledolgozni az október 24-i pénteki pihenőnapot. A december 20-ai szombaton szintén munkanap lesz, december 24-én szerdán pedig pihenőnap.
A korkedvezményről szóló vitában Borsik János azt is kifogásolta, hogy a most tárgyalt törvénymódosítás a járulékfizetők mentességére vonatkozik, azaz a jogosultságok megszüntetésére, miközben azzal nem foglalkozik a tervezet, hogy miként lehet bekerülni a jogosultak közé. A kormánnyal 1997 óta vitáznak a korkedvezményé ügyéről, és még ma sincsenek pontos adatok arra, hogy jelenleg mennyi dolgozó veszi igénybe ezt a lehetőséget - nehezményezte a szakszervezeti vezető.
Az idén január 1-jétől már hatályos törvénymódosítás szerint az egészségre ártalmas, fokozott terhelést jelentő munkakörökben nem jár automatikusan a korkedvezmény, ezért a kedvezményért az ilyen munkakörökben dolgozókat foglalkoztató munkáltatóknak többletjárulékot kell fizetni. Ezeknek a munkáltatóknak nem 21 százalékos nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettségük van, hanem 34 százalékos. Igaz, hogy a felkészülés érdekében az idén még teljes mértékben átvállalja a költségvetés ezt a fizetési kötelezettséget az adott munkáltatóktól, jövőre már csak 75 százalékos mértékben, ezt követően 50, majd 25 százalékban. 2011-ben viszont már teljes egészében az adott munkáltatóknak kell kifizetni ezt a többletjárulék összegét.
Az új szabályozás kialakítása során a kormányzat úgy érvelt, hogy ne valamennyi járulékfizetőre terheljék a korkedvezmény évenkénti 15-20 milliárd forintnyi költségét. Csak azok a munkáltatók fizessék meg többletjárulékkal ezt, akik ilyen munkakörben foglalkoztatnak. Ez ösztönzést jelenthet arra is, hogy műszaki fejlesztéssel, technológiai korszerűsítéssel mielőbb megszüntessék az ilyen munkaköröket. A korkedvezmény ugyanis nem jelent tényleges megoldást az ilyen munkakörökben foglalkoztatottaknak.
Borsik János a vitában szólt arról is, hogy nemcsak azoknak kellene lehetőséget adni, hogy kikerüljenek a rendszerből, akiknél korszerűsítések vagy más fokok miatt már nem jelent fokozott igénybevételt az adott munkakör. Lehetőséget kellene adni további olyan munkakörök rendszerbe kerülésére is, amelyeknél ezek a fokozott igénybevételt jelentő körülmények a korkedvezményes munkakörökre vonatkozó, jelenlegi lista összeállítását követően állnak fenn. A jelenlegi listában 14 munkaköri csoport és 840 munkakör szerepel. Több munkakörnél viszont már nem indokolt a korkedvezmény, más munkaköröket viszont indokolt lenne a listába venni.
A szakszervezeti vezető hangsúlyozta: a többműszakos munkarendben dolgozók például a rendszertelenség miatt olyan igénybevételnek vannak kitéve, amely szerintük szintén indokolná a korkedvezményt. A szakszervezetek nem tartják elfogadhatónak, hogy most csak a listáról való kikerülés lehetőségéről határozzon az Országgyűlés, a listára való felkerülés ügyét pedig csak 2010-ig kell kidolgozni.
A szakszervezetek kifogásolták azt is, hogy a törvényjavaslat nem ad kellő jogorvoslati lehetőséget a mentesítésről szóló határozat ellen. Azt nem tartják jogorvoslati lehetőségnek, hogy a hatósági eljárásban kizárt fellebbezés helyett a hatósági határozat ellen bírósági felülvizsgálat kérhető. Ilyen esetekben, amikor a munkavállalótól megvonják a korkedvezmény lehetőségét nincs idő kivárni a hosszadalmas bírósági eljárást.
Borsik János hangsúlyozta: fenntartják igényüket arra, hogy a munkáltatóknak már a mentesítési kérelem megfogalmazása előtt legyen kötelező konzultálni a helyi szakszervezettel, munkavédelmi képviselővel. Elfogadhatatlan számukra az igazságügyi tárca azon érvelése, hogy ez a lehetőség azért maradt ki a törvénytervezetből mert az eljárásban ügyfél munkavállalókhoz képest az ugyancsak ügyfél szakszervezet többletjogosítványhoz jutna.
Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke külön is szót kért ebben az ügyben. Teljesen rossz értelmezésnek nevezte, hogy a szakszervezeteket ügyfélnek tartják. Mint mondta a szakszervezet az ügyfél munkavállalót képviseli az ügyben szociális partnerként, és nem ügyfélként. Ilyen alapon egy sor párhuzamos jogosítványt el lehetne vonni a szakszervezetektől és ezt határozottan visszautasította.
A kormányzati oldal részéről Forgó Györgyné, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a mostani törvénytervezet lehetőséget ad a munkáltatóknak a járulékfizetésből való kikerülésre, ahol az nem indokolt viszont a korkedvezményes körbe való bekerülés szabályait viszont alapos előkészítéssel, konszenzussal kívánják majd elfogadni.
OÉT: át kell alakítani a rokkantsági minősítés rendszerét
Változó adótörvények - kik járnak rosszul?
Változó nyugdíj: kisebb összeg, nagyobb szigor
MTI